Avatar billede mjanne Praktikant
20. september 2003 - 17:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Rensning af waw-filer - hvordan?

Hej

jeg har netop købt en digital diktafon. Den optager waw-filer, somjeg kan overføre til min pc, men desværre er noget, jeg har indtalt i toget (!) blevet noget støvet. Der er simpelthen en masse udenomslyd på.

Kan jeg rense mine lydfiler på nogen måde, og hvordan?

Jeg har forsøgt med et program, jeg fandt på Tucows: AAAWawe, men det fortæller, at mine waw-filer er 'not a PCM'-file'. Det siger mig sådan set ingenting.

Kan jeg gøre noget?

Da jeg - som det vist fremgår - er novice inden for lyd-området, er der så en lettilgængelig bøg/www-side, hvor jeg kan læse om de grundlæggende principper?

mvh
Marianne
Avatar billede henninga Novice
20. september 2003 - 23:17 #1
"Not a PCM-file" fortæller at det ikke er en standard wav fil.
Kan du afspille den på computeren - må den jo være god nok.
Det med udenoms-lyd er noget svært noget at klare og tager lang tid. Men om der findes programmer som kan gøre det automatisk ved jeg ikke.
Håber der kommer en lyd-mand forbi.
HenningA
Avatar billede dytti Novice
21. september 2003 - 00:20 #2
Der findes omkring 6 forskellige wav formater.
PCM er det mest almindelige, og bruges f.eks til din alm. cd-afspiller.
Det bedste program til at "restaurere" lyd, er nok CoolEdit.
Desværre er det hundedyrt, men du kan downloade en demoversion her:
http://www.mpex.net/en/software/details/cooledit.html

Jeg har lavet en lille tutorial til at fjerne støj/sus her:
http://mixzone.frac.dk/cool/noisee.htm

og på cooledit's egen hjemmeside kan du også lære en del.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. september 2003 - 04:57 #3
Et gratis program er Free Wave Editor
http://www.webspeakster.com/wave_editor.htm

Om den kan klare "not a PCM-file" ved jeg egentlig ikke - men det er da et gratis forsøg.  :)
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
22. september 2003 - 21:41 #4
Generalt kan man sige at det er umuligt at fjerne støj. Men forsøg dig lidt frem med en EQ og denoiser. Men forvent ikke at du kan få hel ren lyd og det lige meget hvad folk eller programmer hævder at de kan.

/JunoLab
Avatar billede dytti Novice
23. oktober 2003 - 11:33 #5
Er det mon ikke snart tid til at lukke spørgsmålet?

Folk vil gerne have feedback, når de har hjulpet.
Avatar billede mjanne Praktikant
23. oktober 2003 - 21:22 #6
Jo selvfølgelig - undskyld.

Jeg fulgte faktisk dit råd med CoolEdit (som jeg har liggende i en ældre udgave).

Hmmmm . . hvordan giver man mon points?
Avatar billede henninga Novice
23. oktober 2003 - 22:11 #7
[dytti] skal lægge et svar  ;o)
Avatar billede mjanne Praktikant
17. december 2004 - 18:49 #8
Ret uhøfligt, for jeg ville gerne give dytti points - men han/hun skal svare ....