Avatar billede waterboy16 Praktikant
26. september 2003 - 21:08 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

underlige "lj" er?

Det hele begyndte med at min anden computer genstartede helt tilfældigt (ligesom hvis man bare afbryder strømmen). Jeg undersøgte den så for virus den fandt nogen og fjernede dem, men det hjalp ikke. Så undersøgte jeg harddisken for fejl (der var ingen). Derefter prøvede jeg at defragmentere den,men kunne ikke da den heletiden genstartede. Forleden da jeg så skulle tænde computeren kom der en masse lj lj lj lj op på hele skærmen. Og de blev bare ved med at være der. Da "lj"erne kommer lige før den tjekker om der er en diskette i diskettedrevet duer en startdiskette ikke. Hvad skal jeg gøre jeg kan ikke starte den eller noget som helst???????????????
Avatar billede bredker Nybegynder
26. september 2003 - 21:15 #1
lyder som virus
Avatar billede fromsej Praktikant
26. september 2003 - 21:18 #2
Prøv at tjekke i BIOS om harddisken bliver detected.
Avatar billede waterboy16 Praktikant
26. september 2003 - 21:27 #3
Hardiskken, cdrom drevet og diskette drevet bliver detectet. Hvad skal jeg så gøre???
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. september 2003 - 21:40 #4
fdiske og formatere den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. september 2003 - 21:41 #5
du kan også lige prøve med fdisk /mbr fra en diskettet.

har du husket at sætte bootrækkefølgen, med harddisk først dernæst CD-rom og floppydrev.
Avatar billede waterboy16 Praktikant
26. september 2003 - 21:48 #6
Hvad er /mbr og hvordan sætter man voot rækkefølgen.
Avatar billede hcma Novice
26. september 2003 - 21:48 #7
Det er en gammel virus. Kan ikke huske hvad den hedder, men den er nok ca. 1 år gammel.
Avatar billede waterboy16 Praktikant
26. september 2003 - 21:50 #8
og den tager ikke disketten hvordan skal den så kunne lave fdisk???
Avatar billede fromsej Praktikant
26. september 2003 - 21:53 #9
Når den tæller Ram op, så tryk på <Del>
Så burde du komme i BIOS, tjek bootrækkefølgen, og se om dit floppydrev er enabled, samt om din HD bliver detected.
Avatar billede waterboy16 Praktikant
26. september 2003 - 21:53 #10
hvad gør man ved den???
Avatar billede hcma Novice
26. september 2003 - 22:05 #11
hvis jeg kunne huske hvad den hedder, var der mulighed for at få skidtet fjernet, men jeg kan altså overhovedet ikke huske hvad, hvornår, hvem o.s.v.

Forresten, hvad med at prøve at scanne med F-Proot.
http://www.avirus.dk/startf-prot.htm
Avatar billede waterboy16 Praktikant
26. september 2003 - 22:16 #12
jammen som jeg har skrevet tidliger kan den ikke tjekker efte startdiskette, så hvordan skal jeg kunne starte virus disketten???
Avatar billede magictouch Nybegynder
27. september 2003 - 06:17 #13
Hvis du trykker F8 (flere gange) i opstarten, burde det komme før lj tegnene, så kan du vælge flere muligheder.
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2003 - 06:32 #14
hvis der endnu ikke er gang i den
kunne man så forestille sig, at man monterer disken som slave i en anden maskine, og lader denne boote op på en disk, og så derfra kører fdisk og formatering.

den anden maskine skal self være beskyttet mod denne vira.

fra tidligere i tråden
Forresten, hvad med at prøve at scanne med F-Proot.
http://www.avirus.dk/startf-prot.htm
blot nu på den anden maskine.

hvor stor risiko er der involveret i denne manøvre? kan den nå at aktivere sig når der ikke indlæses windows?
Avatar billede bredker Nybegynder
27. september 2003 - 07:09 #15
c-holst>>det skal vi nok se om der er en fra spywarefri teem der kan svare på før dt prøves
tror ikke at det er prøvet før
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2003 - 07:15 #16
god ide, det kan nok ikke anbefales blot at kaste en bruger ud i en sådan manøvre
Avatar billede c-holst Novice
27. september 2003 - 07:16 #17
kan se at "fromsej" følger med her, så han kommer nok med en kommentar op af dagen.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. september 2003 - 10:27 #18
Hvis den bliver sat som slave i en anden maskine, og der ikke bliver bootet op på andet end F-Prot disketten, burde risikoen ikke være ret stor, men den er selvfølgelig til stede, på den anden maskine skal der i hvert fald være et fuldt opdateret Virusprogram.
Avatar billede waterboy16 Praktikant
27. september 2003 - 10:58 #19
jeg er lige lidt forvirret, hvad er det jeg skal gøre???? Er der ikke en anden udvej end at formatere harddisken????
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
27. september 2003 - 10:59 #20
har du tjekket om der ligger noget på keyboardet?!
evt. tjek stikket, og prøv med et andet keyboard
Avatar billede c-holst Novice
28. september 2003 - 08:40 #21
nu er der ikke oget du skal gøre. men det du kan gøre, om "du får lov" er, at sætte din hd i en anden velbeskyttet maskine som slave, og så scanne ved hjælp af programmet f-prot der er linket til.

det er self. en større omgang, men umiddelbart er der ikke så mange andre bud i luften

du må under alle omstændigheder ikke starte op med windows hvis du har sat din disk i en anden maskine. du sætter den i, og booter op med de disketter du tidligere har lavet.

men sørg for, at forberede dig grundigt ved at sikre den anden maskine så godt som muligt.

og vent på et go fra fx fromsej. han er meget inde i virus m.m., og har måske støvet en bedre løsning op

håber du kan forstå min vejledning

carsten
Avatar billede waterboy16 Praktikant
28. september 2003 - 11:15 #22
Jeg har fundet ud af det. F-proof virkede så pointene går til catbody. Ellers tak for jeres andres hjælp..
Avatar billede hcma Novice
28. september 2003 - 11:20 #23
Jeg har drømt om disse "LJ"'er i nat, og husker nu at jeg selv har oplevet det på en af mine gamle pc'er.
På daværende tidspunkt var jeg koblet op på Skolekom og jeg havde sammenbrud gang på gang. Hele systemet blev mere og mere ustabilt, og jeg formaterede 3-4 gange inden for en kort periode. Til sidst slettede jeg min opkobling til Skolekom og formaterede hele skidtet, åbnede kabinettet og rengjorde det og checkede ledninger og forbindelser. Geninstallerede Windows og programmer o.s.v., og så kørte den ellers upåklageligt. Købte så en ny pc og solgte den gamle for et års tids siden, og den kører vist stadig kører uden problemer.
Hvad der fik den til at virke igen, ved jeg ikke, måske kombinationen af de ting jeg gjorde.
Avatar billede hcma Novice
28. september 2003 - 11:25 #24
dejligt. Da jeg "lavede mit lille nummer" kendte jeg ikke noget til F-Prot, og fik så garanteret den lille djævel ind via Skolekom gang på gang, så det der hjalp hos mig, var åbenbart sletningen af Skolekom samt formatering, hvor jeg kunne have nøjes med at køre F-Prot
Nå, anyway, her er et svar.
Avatar billede waterboy16 Praktikant
28. september 2003 - 14:17 #25
Mange tak for svaret cotbody...