Avatar billede anhansen Nybegynder
29. september 2003 - 10:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Tidsgrænse på ubesvarede spørgsmål.

Hej..

Bare lige et forslag til eksperten. Hvad ville folk sige til at der f.eks kom en begrænsning på at, hvis et spørgsmål blev over 1-2 måned gl ville det automatisk blive lukket. Iflg menuen til højre er der godt 57.000 sprgsml der ikke er blevet acceptabelt besvaret. De ældst tilbage fra 1999...
Kan et 4 år gammelt spørgsmål stadig være relevant.
I så fald, mon stadig spørgeren vil blive glad for et svar... Mon ikke der er kommet en løsning, eller man har lært at leve med det.
Avatar billede miss-g Seniormester
29. september 2003 - 10:46 #1
Du skulle nok have oprettet spørgsmålet her:
http://www.eksperten.dk/kat/42/
Avatar billede anhansen Nybegynder
29. september 2003 - 10:49 #2
Tja... Måske... sry.. Men det var nu også bare for at få en kort debat om det... De gamle sprgsml skal nok ikke fjernes... Har lige været tilbage ved
http://www.eksperten.dk/spm/4
Det er jo meget sjovt en gang imellem at sidde og læse... ;-)
Men de bør ikke være åbne/ubesvarede.
Avatar billede snowball Novice
29. september 2003 - 11:24 #3
anhansen: Der har være utallige diskussioner om netop åbne spørgsmål, men den rigtige løsning er aldrig kommet frem. Automatisk lukning er ikke en god løsning, for hvordan skal pointene så fordeles ? Man kan jo ikke bare dele pointene mellem alle dem der har lavet et svar, for så vil der uden tvivl være en masse som bare lavet et "tomt" svar i en masse gamle spørgsmål, og så bare vente på at det bliver accepteret automatisk.

Snowball
Avatar billede cyberspace Nybegynder
29. september 2003 - 12:39 #4
Man kunne måske lave en funktion der når et spm. ikke var lukket efter x mdr. sendte en mail til opretteren indeholdende "du har spørgsmål der skal lukkes og der skal uddeles point, ellers vil du om x dage blive blacklistet på eksperten"
Avatar billede snowball Novice
29. september 2003 - 12:44 #5
At blackliste en bruger for ikke at lukke sine spørgsmål, er ofte nok lige i overkanten. Men så vidt jeg husker, så bliver der allerede nu sendt en mail til brugeren om at han/hun har et spørgsmål som har været åben i lang tid. Mener dog kun der bliver sendt 1 mail selvom der ikke bliver reageret på mailen.

Jeg ved ikke om den nye version af Eksperten har nogle forbedringer på det område.

Snowball
Avatar billede cyberspace Nybegynder
29. september 2003 - 13:50 #6
snowball>> hvis du ikke vil blackliste DÅRLIGE bruger,e hvad vil du så gøre for at komme dette problem til livs. Jeg tror desværre at det er det eneste der hjælper.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
29. september 2003 - 13:52 #7
snowball>> den mail du snakker om er der jo ingen af de "dårlige" brugere der tager en døjt seriøst. Men hvis mailrn indeholdt at man kunne blive blacklistet eller banned så kunne det være at folk kunne få fingeren ud
Avatar billede anhansen Nybegynder
29. september 2003 - 13:58 #8
Det jeg tænkte ligger lidt i forlængelse af cyberspaces tanker tror jeg.
Hvis et spørgsmål har været åbent i, say, 2 måneder, og der ikke er kommet et svar, eller der er svaret, men "ejeren" har ikke accepteret nogle svar.
Så mener jeg sandsynligheden for at han kommer tilbage og gør det er minimal. Dvs. at hvis spørgsmålet bare bliver lukket, og ingen får point.. Så er ingen hverken bedre eller dårligere stillet end før.
Det ville på den måde være forholdsvis simpelt at implementere en tæller på hvor mange gange en bruger har haft et ulukket spørgsmål. Hvis vi så igen siger han får en advarselsmail, og hvis det ikke er lukket en uge efter det bliver det lukket automatisk.
Når en bruger så har f.eks 5-10 tvangslukkede sprgsml, er han for mig ikke at kendetegne som en seriøs bruger, og kan derfor blacklistes, eller slettes.
Avatar billede snowball Novice
29. september 2003 - 14:23 #9
cyberspace: At nævne at man kan blive deaktiveret for ikke at lukke sine spørgsmål, tror jeg heller ikke hjælper på den slags brugere du nævner. Hvis de får lukket deres konto, så åbner de bare en ny næste gang de skal spørge om et eller andet. Den slags brugere ligeglad med om deres brugernavn er kurt eller benny samt hvor mange point de har. Jeg er udemærket klar over at den mail der sendes ud nu, har en meget begrænset effekt, men pt. er der bare ikke noget som er væsentlig mere effektiv.

anhansen: Der er mange aspekter i det du skriver der - bl.a. søgningen i gamle spørgsmål. Der er mange her på Eksperten der, når de søger, kun gider at søge i spørgsmål hvor der er et accepteret svar, for så må man da gå ud fra der ligger en løsning man kan bruge. Hvis man så gør det du foreslår, så skal man have en helt ny status indført på spørgmålene ("Spørgsmål der er blevet lukket automatisk") og den slags spørgsmål kan en del folk nok se som uinteressante og dermed undgå dem - også i en eventuel søgning.

Snowball
Avatar billede anhansen Nybegynder
29. september 2003 - 14:29 #10
snowball: Enig... men alligevel ikke helt.. For hvis folk kun søger efter sprgsml med accepteret svar... Så kan de jo ikke bruge dem der er "ubesvarede" pga manglende indsats fra ejeren... Er de to ikke i samme kategori.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
29. september 2003 - 14:56 #11
anhansen>> det må du hvist lære at leve med, eller ved jeg ikke hvordan man skulle kunne mindske/udryde dårligere brugere.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
29. september 2003 - 15:08 #12
måske er der nogen der har et foreslag til en metode hvor, når man opretter  sig som bruger skal indtaste bestemte opl. som ikke kan omgås og disse skal bruges hvergang man opretter brugere. Så kunne systemet sig "hov, du er blacklistet, ny bruger kan ikke oprettes"
- og ja,alt kan omgås, men det kunne gøre det sværre.
Avatar billede anhansen Nybegynder
29. september 2003 - 15:14 #13
Ja... jeg ved heller ikke helt hvor stort problemet er længere... Og det er måske det der er problemet.. ;-) Men jeg oprettede bare spørgsmålet fordi det faldt mig for øje, at knap en sjettedel af alle spørgsmål er ubesvarede.
Det kan sagtens hænge sådan sammen at der bare ikke er folk der ikke kan svare på dem, men hvis man kigger på nogle af dem, så har de jo fornuftige svar, der er bare ikke blevet givet point for dem.
Og det er jo ærgerligt.
Avatar billede htmlkongen Novice
29. september 2003 - 17:51 #14
Man kan jo give de point der er ude til en bruger som "E" har. Også må dem der mener der har svaret klage til den "konto" hvis de mener det er uretfærdigt (fx i tilfælde i af helt klar rigtigt svar)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
30. september 2003 - 13:46 #15
anhansen>> efter min mening er det stadig lidt for stort, og det bør der på en eller anden måde gøres noget ved!
Avatar billede anhansen Nybegynder
30. september 2003 - 13:51 #16
enig... men for lige at følge op på min egen ide... Så lukker jeg tråden nu... ;-)
Der sker vist ikke så meget mere herinde... ;-)