Avatar billede Wezio Juniormester
18. oktober 2003 - 02:13 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Kan rockwool brænde?

Ja, titlen siger jo sig selv..

Jeg var på job med mit mobildiscotek her til aften, men desværre brændte en af vores aktive højtalere af, jeg har så nu her fundet ud af, at det er en "ring-trafo" der er faldet af inde i højtaleren og røget ned i det rockwool som isolere inde i højtaleren, hvor efter den ikke har kunne få luft og er brændt af...

Nu er spørgsmålet så, kan jeg risikere at der er noget der ligger og "ulmer"? Jeg har kigget ind i den og umiddelbart er der intet at se....?!?
Avatar billede Wezio Juniormester
18. oktober 2003 - 02:14 #1
Der har jo ikke være fysisk ild, det er blot en trafo der er brændt af..?!
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 06:25 #2
Nej, rockwool eller Glasuld kan ikke brænde. Det er det som er en del af fidusen med isoleringsmateriaerne. De virker brandhæmmende :-)

- Rockwool er produceret af sten (deraf navnet stenuld), og kan "kun" smelte, jeg ved dog ikke ved hvilken temperatur, men gætter på mere end 1000 grader.
- Glasuld er produceret af glas, og kan "kun" smelte, jeg ved dog ikke ved hvilken temperatur, men gætter på mere end 1000 grader.
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2003 - 12:01 #3
Det kan faktisk brænde, men kun ved extremt høje temperature (vi taler + 3000 grader) så for alle praktiske orsager, kan det ikke brænde under almindelige dagligds omstendigheder.

(alt kan jo brænde hvis det bliver varmt nok og der er ilt tilstede)
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 12:50 #4
-->bufferzone:

Nej, Rockwool kan IKKE brænde, da det er lavet af smeltet sten, som er trukket ud til tråde.

Rockwools danske website er nede lige nu, men deres internationale website fortæller:

Fire Barrier:
Rockwool insulation means fire protection. It is made of stone and therefore cannot burn. Rockwool stone wool resists temperatures higher than 1,000°C. It can act as a fire barrier which checks the spread of the fire and provides valuable extra minutes to save people, property and reduce the environmental damage.

Se her: http://www.rockwool.com/sw3331.asp
Avatar billede bufferzone Praktikant
18. oktober 2003 - 12:56 #5
Selvfølgelig kan det det, Ståltråd er lavet af smeltet metal der ertrukket ud til tråde og det kan brænde, det kan sten også hvis det bliver varmt nok.

Det eneste der ikke kan brænde er ting der allerede er brændt, altså oxygenforbindelser, Sten består af krystaller, der kan dekomponere og oxyderes, men det kræver extremt høje varmegrader at opnå dette.

Grunden til at rock´woll skriver som de gør, er at det ikke er muligt at opnå den slags temperature i fri luft. Det kan kun gøres i laboratorier. Not temperaturen er så høj brænder ovnen jo også, så det er ikke praktisk lade sig gørligt, hvilket jo faktisk er det jeg skriver
Avatar billede htmlkongen Novice
18. oktober 2003 - 13:32 #6
MIT = MATERIALE ILT TEMPERATUR. Til en anden gang. Er der de tre ting så kan det :D
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2003 - 14:36 #7
Ok, så siger vi det. Det kan altså godt lade sig gøre at få sten til at brænde i teorien. ;-)

Det efterlader os tilbage med 2 ting:
1: Hvad kan vi bruge det til i praksis, i virkelighedens verden?
2: Hvad skal vi så svare servermann på hans spørgsmål?

Det han efterlyste, var et svar på om hans afbrændte ring-trafo kan starte en ildebrand i Rockwoolen. Og til det må svaret blive: Teoretisk, ja. I praksis, nej. ;-)

Men derfor kan der godt starte en ildebrand i den resterende del af kabinettet, som fx. selve kabinettet, som sandsynligvis er bygget af en eller anden træ-vare, som er af et mere letantændeligt materiale end Rockwool.
Delefiltret, kabler eller andet kan også antænde, i tilfælde af overbelastning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. oktober 2003 - 09:43 #8
En plade rockwool på en flise, er en meget nem måde at arrangere en minigrill eller snobrødsbål på. Rockwool´en smelter ikke af den smule varme.

Men inden i sådan en højttaler kunne der jo godt ad åre ophobes en ikke ubetydelig mængde støv. Og det kunne der sagtens gå ild i. Hvis der er tilstrækkeligt med rockwool vil det isolere resten af kabinettet, men nok ikke højttaler enhederne.

Anyway - mon ikke der i øjeblikket er gået så langt tid, at eventuelle gløder er døde....
Avatar billede Wezio Juniormester
06. december 2003 - 23:56 #9
Okay, takker mange gange for svarene :)