Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 12:31 Der er 39 kommentarer

Hvad står aux for

Hvad står aux for... Jeg spørger om dette fordi at jeg pludselig med aida tool kan se at temp på aux. den kan blive utrolig varm. Har prøvet hvor den blev 99 grader varm.. Og den kan stige næsten 20 grader på under 10 sekunder, det syntes jeg er underligt...

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med mit problem
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 12:45 #1
aux er bare en ekstra indgang, der er nok intet tilsluttet, så værdien giver nok ingen mening.
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:46 #2
NEJ - det er processorgrader i Celsius . (interen TEMP)
er det en cpukøler med variabel hastighed?
Jeg ville købe en ny og bedre, for den varierende temp dræber din CPU
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 12:47 #3
nej... der står at min CPU er 35 grader... (CPU: 35 grader)
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:47 #4
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:48 #5
RTFM = read the fucking manual :-)
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:49 #6
de 35 grader er externt (på overfladen)
Det er garanteret en Celeron eller en Athlon CPU ikke?
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 12:51 #7
ja... men hvorfor skulle den give 2 forskellige temp fra cpu'en.. det giver jo ikke nogen mening
Og der står også:
or maybe it is a non-connected wire of the sensor (and so it could show a random value).
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 12:52 #8
saybot>> enig. og hvordan skulle der nogensinde kunne være så stor forskel på siliciumtemperaturen og overfladetemperaturen?
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 12:53 #9
ja
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:53 #10
som jeg sagde.  AUX er INTERNT temperatur, den anden er OVERFLADE -- derfor er den lavere end den anden
Den interne skal ned omkring 65-80 C. grader
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:54 #11
en presset CPU har høj internt temp og lav extent temp.. den lave externe temp viser hvor stor effekt køling har...
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 12:54 #12
læste lige i manualen... der er et billede der viser motherboardet..

Lige under AGP porten er der en port der hedder aux1
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:55 #13
stil samme spørgsmål på http://www.overclocking.dk/ -- så vil du se jeg har ret
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 12:56 #14
den ligger på 60 lige nu.. aux altså
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 12:56 #15
visto.dk> Så dårlig varmeledning er der ingen hustyper, der har. Kan du ikke lige pege på lidt dokumentation for din påstand?
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:57 #16
saybot.> JA- og det er Audioport 1... det er IKKE det samme.

Det link jeg gav dig før er et svar skrevet af programmøren bag Aida32... vælg selv hvem du vil stole på
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:58 #17
redhat9user: jow der er.. Gamle AMD athlon og celeron cpu'er-- især hvis den er overcloket
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 12:59 #18
tror du måske det er dit lydkort der er 60 grader?
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 12:59 #19
jeg har en Intel Pentium 4 1.6 Ghz og den er ikke overclocket
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 13:01 #20
Hvis man søger på eksperten efter aux og temp kan man se at andre har problemer med værdierne, der bliver udlæst fra AIDA.
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 13:01 #21
Motherboard
27 °C  (81 °F)
CPU
34 °C  (93 °F)
Aux
59 °C  (138 °F)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 13:02 #22
Sådan en har jeg sjovt nok også. Den bliver ikke ret varm, og jeg har endda skruet ned for blæseren.
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 13:03 #23
hvad bliver ikke varmt
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 13:04 #24
hans lydkort
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 13:08 #25
det kan på nogle Nye p4 også stå for Strømforsyning... men du sagde jo ikke du havde en p4 fra starten
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 13:08 #26
prøv at hent sisoft sandra, og se hvad det siger
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 13:09 #27
men hvad skal den temp normalt ligge på i aux
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 13:13 #28
omkring 60-70
  har du mange ting i dit kabinet (mange diske eller extra enheder)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 13:17 #29
saybot>> min CPU. Jeg er elektronikudvikler, så jeg har det lidt svært med den slags overtro, vi er vidne til. Jeg ved ikke lige hvad min AUX rapporterer desværre.

Hvis du prøver at lade din PC lave ingenting så du er sikker på at forbruget er nogenlunde konstant, så skal temperaturen også være konstant uanset om det er en CPU eller en strømforsyningstemperatur. Er den ikke det, og er der ingen blæsere, der ændrer hastighed, så er det rimeligt at antage at føleren ikke er forbundet.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 13:19 #30
Kan du ikke se temperaturer i din BIOS?
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 13:23 #31
saybot: og jeg er selvstændig med 8 års erfarring..check din manual
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 13:30 #32
okay... Jeg kunne måske også invisterer i en ny køler til min cpu
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 13:43 #33
Din CPU temperatur er jo fin (35 grader) så det er penge ud af vinduet. Ikke mindst hvis det skulle vise sig at AUX er din strømforsyningstemperatur.
Avatar billede saybot Nybegynder
03. december 2003 - 14:10 #34
når jeg kigger i BIOS så står der
CPU temp: 80 grader
Power temp: 35 grader
Motherboard temp: 27 temp
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. december 2003 - 14:41 #35
tadaa.. CPU 80 grader....

tog jeg så fejl?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 15:19 #36
Det virker helt forkert. Er din CPU blæser gået i stå, eller er din CPU køler helt ulden af støv?
Avatar billede akl_gr Nybegynder
03. december 2003 - 17:03 #37
AUX er en forkortelse. Det står for auxillery, der betyder "extra udstyr".
Visto.dk´s forklaring er ikke den endegyldige sandhed. Hvis du kikker i din manual og checker hvor de forskellige stik til temperaturmåling sidder, må du kunne se om der i det hele taget er tilsluttet en probe til "AUX" stikket.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 19:36 #38
akl_gr>> tak for opbakningen, jeg var ved at være lidt træt af kommunikationsformen i denne tråd.

saybot>> du kan prøve at slukke din PC og lade den stå slukket et kvarter. Hvis BIOS så stadig rapporterer en høj temperatur umiddelbart efter at du har tændt den må det være føleren, der er noget galt med.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
03. december 2003 - 20:54 #39
Nu har jeg læst nogle Intel datablade, og bootet min PC for at se hvad min egen BOIS rapporterer. Mine BIOS tal passer fint med dine bortset fra at Power og CPU er ombyttet. At forbinde power til aux giver også god mening.

Min BIOS lukker også PC'en ved 65 grader, ligesom Intel databladet siger at der ikke er nogen væsentlig temperaturforskel på die og case (chip og CPU pakning) og at CPU'en leverer både et on-die temperatur signal og et "temperatur kritisk" signal.

Alt i alt er det usandsynligt at din die temperatur er 80 grader. Det forekommer mere sandsynligt at du har læst forkert, eller at din temperatursensor rapporterer forkert.

For at finde ud af hvilken temperatur, der virkelig er CPU temperaturen kan du jo pille CPU blæseren fra kortvarigt mens du overvåger CPU temperaturen i BIOS. Husk at sætte den til igen inden 50 sekunder!!!!