Avatar billede pfp Nybegynder
25. december 2003 - 16:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bogføring af lønudbetaling?

Hej,

Hvordan skal jeg håndtere en kontant udbetaling til mig selv (løn) i Summa Summarum? Det skal vel på en eller anden måde bogføres i kassekladen så afstemningskontoen kommer til at passe?

Skal man desuden lave en lønseddel? Og hvis ja er det så noget jeg kan klare i summa?
25. december 2003 - 17:23 #1
Hvis det er et enkeltmandsfirma behøver du ikke lave en lønseddel til dig selv ved "løn"udbetaling. Da der er tale om at hæve af virksomhedens overskud, kan du f.eks. gøre det at oprette en mellemregningskonto, som benyttes til alle transaktioner mellem virksomhedens økonomi og din privatøkonomi.

Der skal således ikke trækkers A-skat af beløbet - det skal opgives som B-indkomst.
25. december 2003 - 17:29 #2
Hvis du ikke allerede har en mellemregningskonto, skal den oprettes som en balancekonto under passiver.
Avatar billede pfp Nybegynder
25. december 2003 - 17:31 #3
Det er et privat eget firma. Et I/S med 2 interessanter.
Avatar billede pfp Nybegynder
25. december 2003 - 17:32 #4
Jeg er vel nød til at bogføre det et sted, ellers passer min afstemning jo ikke..
Avatar billede pfp Nybegynder
25. december 2003 - 17:33 #5
Vil det sige jeg skal oprette en "mellemregningskonto" i kontoplanen under udgifter?
25. december 2003 - 20:11 #6
I et I/S kan du også oprette mellemregningskonti til indehaverne. Fuldstændig som i en enkeltmandsvirksomhed - blot med flere ejere.

Mellemregningskonto oprettes som ovenfor beskrevet i balancen som passiver.
25. december 2003 - 20:25 #7
At du hæver din del af virksomhedens overskud er ikke en omkostning for virksomheden, og skal derfor ikke bogføres på en konto i resultatopgørelsen.

Beløbet posteres på mellemregningskontoen, og modposteres på den konto du hæver beløbet på (kasse/bank/giro).
Avatar billede pfp Nybegynder
25. december 2003 - 20:27 #8
under Passiver i Summarum er der en konto der hedder Mellemregning (kontonr. 62000). Skal jeg så i kassekladen bare lave en post der hedder Udbetaling og så vælge "Mellemregningskonto" og "Bank" som afstemning?
25. december 2003 - 21:06 #9
Ja, det er korrekt.
Avatar billede pfp Nybegynder
25. december 2003 - 23:14 #10
Okay. Du får mange tak for hjælpen.
Avatar billede mini-me Nybegynder
25. december 2003 - 23:17 #11
Stones summarsummarum rulez ;)
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juni 2004 - 06:11 #12
Summa rulez ikke mere end (andre mere) proffessionelle økonomisystemer. Tværtimod måske. Det forekommer ikke helt "heltstøbt" endnu. Men hatten af for stone alligevel. Mange private og mindre virksomheder har kastet sig over det. Fint nok.

Grundlæggende drejer det sig om at have en tilstrækkelig bogføringsmæssig indsigt, samt - som noget vigtigt - at få anlagt en hensigtsmæssig kontoplan tilpasset den type firma, man driver.