25. december 2003 - 16:19Der er
11 kommentarer og 1 løsning
Bogføring af lønudbetaling?
Hej,
Hvordan skal jeg håndtere en kontant udbetaling til mig selv (løn) i Summa Summarum? Det skal vel på en eller anden måde bogføres i kassekladen så afstemningskontoen kommer til at passe?
Skal man desuden lave en lønseddel? Og hvis ja er det så noget jeg kan klare i summa?
Hvis det er et enkeltmandsfirma behøver du ikke lave en lønseddel til dig selv ved "løn"udbetaling. Da der er tale om at hæve af virksomhedens overskud, kan du f.eks. gøre det at oprette en mellemregningskonto, som benyttes til alle transaktioner mellem virksomhedens økonomi og din privatøkonomi.
Der skal således ikke trækkers A-skat af beløbet - det skal opgives som B-indkomst.
under Passiver i Summarum er der en konto der hedder Mellemregning (kontonr. 62000). Skal jeg så i kassekladen bare lave en post der hedder Udbetaling og så vælge "Mellemregningskonto" og "Bank" som afstemning?
Summa rulez ikke mere end (andre mere) proffessionelle økonomisystemer. Tværtimod måske. Det forekommer ikke helt "heltstøbt" endnu. Men hatten af for stone alligevel. Mange private og mindre virksomheder har kastet sig over det. Fint nok.
Grundlæggende drejer det sig om at have en tilstrækkelig bogføringsmæssig indsigt, samt - som noget vigtigt - at få anlagt en hensigtsmæssig kontoplan tilpasset den type firma, man driver.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.