Avatar billede oxygenic Nybegynder
29. december 2003 - 22:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad betyder ordet: enigma ?

Hej, er der en eller anden ude i den store verden, som ved hvilken betydning ordet 'enigma' har?
Jeg har prøvet at slå det op i en synonymordbog, hvilket gav følgende resultat:

- Mystify
- Riddle
- Puzzle

Men dette siger intet om selve ordets betydning, da de 3 ovenstående synonymer hver for sig har sin betydning.

Jeg håber på, at der er en af jer derude, som kan hjælpe mig lidt her.

På forhånd tak
Martin
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. december 2003 - 22:54 #1
http://dictionary.reference.com/search?q=enigma

På godt dansk, noget mystisk...
Avatar billede mat Nybegynder
29. december 2003 - 23:04 #2
Jeg ville oversætte det med "et mysterie"
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. december 2003 - 23:12 #3
Yeah - det afhænger dog af i hvilken sammenhæng ordet bruges...
Avatar billede sn2002 Nybegynder
30. december 2003 - 00:33 #4
http://www.realdictionary.com/E/dir/enigma.asp siger følgende:

"1) n :something that baffles understanding and cannot be explained
---------------------------
2) n :a difficult problem"
Avatar billede sn2002 Nybegynder
30. december 2003 - 00:35 #5
og merriam-webster online ( www.m-w.com ) siger:

"Main Entry: enig·ma
Pronunciation: i-'nig-m&, e-
Function: noun
Etymology: Latin aenigma, from Greek ainigmat-, ainigma, from ainissesthai to speak in riddles, from ainos fable
Date: 15th century
1 : an obscure speech or writing
2 : something hard to understand or explain
3 : an inscrutable or mysterious person
synonym see MYSTERY"
Avatar billede melange Nybegynder
30. december 2003 - 00:54 #6
Nu kender jeg jo ikke sammenhængen, men det kan jo også være et substantiv, for så er det navnet på tyskernes kodemaskine under 2. verdenskrig :)
Avatar billede dytti Novice
30. december 2003 - 13:01 #7
melange>> som jo ganske rigtigt "talte i tunger" om jeg så må sige :-)
Avatar billede oxygenic Nybegynder
31. december 2003 - 15:19 #8
sn2002, jeg kan ikke acceptere dit svar eftersom du har lavet det som en kommentar.

Jeg takker mange gange for hjælpen alle sammen :)
Avatar billede sn2002 Nybegynder
01. januar 2004 - 13:30 #9
her kommer så et svar :)

Godt nytår i øvrigt!
Avatar billede EkspertOle Nybegynder
24. november 2015 - 15:05 #10
Det er et ord med mange konotationer, Enigma er Latin og betyder gåde. Enigma er også navnet på en Tysk krypteringsmaskine der blev blandt andet blev anvendt af tyskerne under 2. Verdenskrig, og navnet på et tysk elektronisk indieband som især var kendt i 90'erne.