Avatar billede themepark Nybegynder
04. februar 2004 - 00:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Skjul rækker hvis en celle har en bestemt værdi

Jeg har et regneark med 3 kolonner, og i den 3. kolonne har jeg nogle beløb i kr. De rækker, hvor beløbet så er -1, vil jeg gerne kunne skjule helt. Altså ikke ved at jeg selv gør det, men automatisk.

Kan det lade sig gøre, evt med et nyt ark...men altså i så fald sådan at de rækker, der har beløbet -1, ikke bliver vist?
04. februar 2004 - 00:44 #1
Prøv med betinget formatering. Her kan du vælge at det indtastede i rækken skall have samme farve som baggrunden.

Marker rækken
Vælg Formater->Betinget formatering
I feltet Betingelse1 vælger du "Formlen er" i stedet for "Celleværdien er"
I feltet til højre for, indtaster du formlen =$C1=-1 (C1 ændres selvfælgelig til det aktuelle)
Klik på knappen Formater
I feltet farve vælger du Hvid, og klikker herefter OK 2 gange

Brug herefter formatpenslen til at kopiere formatet til alle de ønskede celler.
Avatar billede themepark Nybegynder
04. februar 2004 - 00:54 #2
Jeg mener ikke skjule, som i at de skal være tomme, men som i at de slet ikke skal kunne ses :)
04. februar 2004 - 02:10 #3
?????
Avatar billede themepark Nybegynder
04. februar 2004 - 02:29 #4
Prøv at højreklikke på en række og vælg skjul...det er DET, jeg vil gøre...det kaldes at skjule...det med dit forslag skjuler jo kun teksten, ikke cellen
04. februar 2004 - 08:10 #5
Prøv denne her macro:

Public Sub HideMinusOne()
    Dim lRow As Long

    With ActiveSheet
        .Rows("1:65536").Hidden = False
        For lRow = .UsedRange.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row To 1 Step -1
            If .Cells(lRow, 3).Value = -1 Then
                .Cells(lRow, 3).EntireRow.Hidden = True
            End If
        Next
    End With
End Sub
13. februar 2004 - 10:23 #6
Fik du det løst ?
Avatar billede themepark Nybegynder
26. februar 2004 - 16:58 #7
He...sorry, jeg ikke har fået svaret. Well, faktisk har jeg ikke afprøvet det sidste forslag, da jeg helst vil undgå at skulle til at rode med VBA...ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det, men fordi jeg foretrækker at gøre tingene i selve regnearket. Men er der slet ingen måde at gøre det på i selve regnearket, altså f.eks. Indstillinger eller den slags?
26. februar 2004 - 17:21 #8
Hvis du vil skjule pr. automatik, så er du ovre i VBA - sorry - that's life.
Avatar billede themepark Nybegynder
26. februar 2004 - 17:25 #9
Okay, fair nok...så må jeg lige afprøve den makro :)
Avatar billede themepark Nybegynder
26. februar 2004 - 17:40 #10
Hmm...lige et spørgsmål mere...kan jeg på nogen måde angive at den makro så skal startes når jeg åbner regnearket...og hvordan i så fald?
26. februar 2004 - 17:56 #11
Ja - i det kodemodul, som hedder "ThisWorkbook" kan du lave det således :

NB. se at der er ændret i linien der starter med WITH - her skal du indsætter det rigtige navn på arket....!!!!

Private Sub Workbook_Open()
    Dim lRow As Long

    With Worksheets("Ark1")
        .Rows("1:65536").Hidden = False
        For lRow = .UsedRange.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row To 1 Step -1
            If .Cells(lRow, 3).Value = -1 Then
                .Cells(lRow, 3).EntireRow.Hidden = True
            End If
        Next
    End With
End Sub
Avatar billede themepark Nybegynder
26. februar 2004 - 18:04 #12
Perfekt...det glider jo som i olie :D
26. februar 2004 - 18:09 #13
Super :-)