Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 17:55 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg mpeg filen ud af SVCD skiven?

Jeg har brændt ferien på SVCD - fylder 2 skiver.

Nu kunne jeg godt tænke mig at få det samlet på 1 DVD skive, men hvordan hulen får jeg min mpeg fil tilbage på computeren?
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:00 #1
Hvis du lægger hele disken over på harddisken og smider filen ind i tmpgenc author, kan du lave vobfiler derfra. Den ligger i mappen mpegav.
Norbert
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:01 #2
Du kan naturligvis også nøjes med den ene fil.
Norbert.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 18:04 #3
Ok - prøvede nemlig lige at extracte mpeg filen fra bin filen med UltraISO, men når jeg afspiller den er der bare sort skærm.

Men hvis jeg gør som du siger, så kommer lyd og billede med?
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:06 #4
Det skulle det da gerne gøre. du kan da altid prøve. Men jeg har selv gjort det flere gange.
Norbert.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 18:07 #5
Ok - hvis det virker vanker der point *S*
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:07 #6
:-)
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:10 #7
Det kan forresten godt være, at lyden skal konverteres om til 48 khz for at kunne køre ordentlig. DVD kører jo med 48 hvorimod svcd kører med 44.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 18:11 #8
Hov - jeg skal jo have samlet de 2 filer, så nytter det vel ikke at jeg bare hiver dem ind i Tmpenc og laver vob filer - før de er samlet til 1 film?
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:13 #9
Dem kan du samle i tmpgenc, inden du smider dem i tmpgenc author.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 18:13 #10
I mpeg tools?
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:14 #11
Ellers har jeg en gammel opskrift her som jeg brugte tidligere, men den er mere besværlig:

år jeg lægger SVCD (og Mpeg) på DVD gør jeg følgende:

1. Bruger TMPENC til at dele lyd fra video.
Åben Tmpenc - file/mpeg-tool/sipmle demultiplex.
Der åbner du din svcd-fil og giver de to andre filer nye navne, og helst i en ny mappe.
Så får du to filer, en videofil og en audiofil.
Så åbner du IfoEdit v.0.96 (http://www.ifoedit.com/) og åbner fanen DVD-author. Der åbner du først din videofil og lige nedenunder åbner du din audiofil. Hvis du umiddelbart ikke kan se navnene på de to filer, du lavede i tmpenc, så gå ned i filtype og kør den ned på all files, så dukker den op på listen.
Når du har sat filnavnene i, gemmer du dem i en mappe for sig selv, dette er meget vigtigt.
Hvis det er svcd-filer på ca. 1 time og 45 min. i fuld bitrate kan der være to film på hver DVD. DVS. du gør nøjagtig det samme med den anden fil.
Når det er konverteret 2 film til vob åbner du DVD Shrink v3.1.3 Den kan hentes herfra: http://www.dvdshrink.info/ under downloads. Der kan du samle dem begge to og gøre klar til at blive brændt. Det gør du på følgende måde:
Når du har åbnet dvdshrink, trykker du på Re-Author og går over i DVD-browser. Der finder du den ene af dine film ind og dobbeltklikker på den. Derefter finder du den anden og gør  det samme, indtil alle de film, du vil have over, ligger der. Når det er gjort er det en god ide lige at gå over på compressing setting og sætte den på No Compression, ellers shrinker den, og det må den jo ikke. Hvis den grønne linie viser rødt, er filmen for lang, og så må du vurdere om den må shrinke. Hvis den må det, går du ned i automatik, og den shrinker alle filerne. Når det er mpeg og SVCD vil jeg ikke anbefale at du går under 95 pct. da de er komprimeret i forvejen. Når det er sket, trykker du på backup og lægger den i en mappe for sig selv. Den mappe, du så får der, er klar til brænding.

Norbert. :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 18:14 #12
Ja, i mpeg-tools.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 20:35 #13
Virker ikke. Tmpenc kan ikke acceptere mpeg filen.

Mine mapper hedder

EXT
MPEG2
SEGMENT
SVCD

(og ikke mpegav som du skriver øverst)?
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 20:55 #14
OK, men så er det mpeg2-mappen, den ligger i .
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 21:03 #15
Har du husket i tmpgenc at angive at det er mpeg2 program eller mpeg2 super videoCD?
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 21:26 #16
Ja jeg går ind i merge & cut (vil slå dem sammen) og der vælger jeg MPEG-2 Super VideoCD og ADD begge filer. Vælger hvor den skal gemmes osv.

Når jeg trykker RUN skriver programmet "File AVSEQ01.MPG is not MPEG file".
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 21:28 #17
Hvad program konverterede du dem i i sin tid?
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 21:32 #18
DVD2SVCD - fra avi til SVCD
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 21:33 #19
Og programmet bruger bl.a. Tmpenc til at lave filmen med
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 21:37 #20
Så er det mærkeligt, at den så ikke vil genkende sin egen fil.
Prøv at gå direkte til Tmpenc Author og træk dem ind der begge to i Add file.
Når du har trukket den ene i add file går du tilbage i add file og trækker den anden ind, dvs. du går ikke over i venstre side og siger add new file. Så mener jeg den selv splejser dem sammen, når du laver vob, men er dog ikke sikker. Det spændende er så, om Tmpenc Author vil have dem.
Norbert.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 21:40 #21
Er det TMPGEnc DVD Author du mener?

Hvis jeg hiver den ene mpeg fil ind siger den "This is an illegal video file"
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 21:42 #22
Den bliver åbentbart ikke omfattet som en mpeg-2 fil. Underligt!
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 21:50 #23
Det er godt nok surt. Kan du afspille filen på PC'en? Det kan jo være, at der måske har været noget snavs på skiven, da du lagde den ned på harddisken.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 21:53 #24
Idet jeg lavde den - lavede DVD2SVCD en bin og cue fil. Dem havde jeg stadig på puteren, og det er der jeg har taget filerne fra.

Der er nok ikke noget at gøre så :-(
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 21:54 #25
OK - men kan du afspille mpeg-filen?
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 22:05 #26
http://www.dvdrhelp.com/forum/userguides/125214.php
Du kan lige kigge her. Jeg har dog aldrig selv prøvet det, men det er jo nok værd at prøve.
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 22:09 #27
Inden du prøver det sidste link, så lav en kopi af originalen, så du i det mindste har den, som den er nu. Det ville være ærgerligt at ødelægge den mere end den evt. er.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 22:12 #28
De kan afspilles på DVD-afspilleren i stuen.
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 22:13 #29
Hvad med i pc'en?
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 22:15 #30
Det har jeg ikke testet - nå men nu prøver jeg lige dit link.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 22:54 #31
Ok - dit link var godt for noget.

Med programmet VCDgear som bliver nævnt i guiden - kunne jeg convertere fra bin til en mpeg-2 fil. Og den kan fint afspilles på computeren og TMPGEnc accepterer dem når jeg merger dem - så tror det går nu.

Læg et svar *S*
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 22:56 #32
OK - skide godt - men skulle du ikke lige have det andet til at virke også? men jeg kan da godt lægge et svar :-)
Norbert.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 23:15 #33
Ok - næste problem. Ved ikke om det betyder noget....

Når jeg ad´er den i TMPGEnc DVD Author skriver den "The video GOP is too long. For a standard DVD it is necessary that the GOP fulfill the following condition:
Max 36 fields (18 frames) NTSC format only,  max 30 fields (15 frames) PAL format only"

????
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 23:21 #34
Kan du ignorere den?
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 23:24 #35
Ja - det må jeg jo prøve.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 23:34 #36
Har lige opdaget at TMPGEnc har glemt slutningen af filmen, da den klaskede dem sammen. Nå jeg prøver at importere de 2 mpeg-2 klip direkte...
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 23:36 #37
Så prøv at gøre som i Kommentar: norbert
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 23:40 #38
Nå så knækkede filmen - opløsningen kan ikke bruges til DVD output. Det er jo SVCD format - damn!
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 23:52 #39
Ok - så må du igang med den lange
Kommentar: norbert 28/02-2004 18:14:43. Den VED jeg virker, har gjort det rigtig mange gange, bl.a. tv-versionen af Ondskabens Hotel, som jeg først lagde på svcd og senere har lagt på DVD. Men så kan du desværre ikke lave menuer.
Avatar billede miss-g Seniormester
28. februar 2004 - 23:52 #40
Lige meget med menuer - prøver *S*
Avatar billede norbert Nybegynder
28. februar 2004 - 23:54 #41
du splitter billed og lyd ad, kører den igenne ifo-edit og brænder.
Avatar billede miss-g Seniormester
29. februar 2004 - 00:58 #42
Jeps - det virkede perfekt.

1000 tak for hjælpen *S*
Avatar billede norbert Nybegynder
29. februar 2004 - 00:59 #43
Og tak for point :-)
Norbert.