Avatar billede h0m1 Nybegynder
16. marts 2004 - 21:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Momsafslutning, funktion eller manuelt?

Når vi - om ca. en halv måned - skal opgøre vores moms, er der så indbygget en automatisk funktion i Summa til dette? eller skal man selv modpostere køb-/salgsmoms på momsafregning?

/Jesper
Avatar billede amtoft Novice
16. marts 2004 - 22:06 #1
Mener kun det kan lade sig gøre manuelt...
Ellers er det i hvert fald en funktion jeg har overset, men det kan naturligvis også forekomme :)
Avatar billede panteren Nybegynder
17. marts 2004 - 00:12 #2
Hej Jesper

Du skal starte med at sætte din Summa Summarum op til at behandle moms ordentligt. For hver driftskonto skal du definere, om der er udgående eller indgående moms på - enkelte konti som porto og import udenfor EU er der ikke moms på.

Hernæst skal du lave en samlekonto for indgående og udgående moms under passiver => kortfristetgæld.

Hver gang du bogfører på en driftskonti, bliver momsen automatisk ført ned til en af de to konti, så du kan se din udgående og indgående moms vokse for hver bogføring.

Når det så bliver tid for momsafregning kan du af oversigten se, hvor meget indgående og udgående moms der har været i 3 månedersperioden. Det foregår helt automatisk og er meget let.

Du skal også huske at lave en ny konti, som hedder momsafregning. Det er på denne konto du skal bogføre, når du betaler momsen, og når året er omme bør den i princippet afspejle hele din regnskabsperiode momsafregning - dog ikke helt, da 4. kvartals moms først bliver afregnet næste år.

Som en bonus kan du studere programmets medfølgende eksempel på en kontoplan, hvor du kan se, hvordan momsen opfører sig.

Håber det skaber lidt klarhed.

Alexander
Avatar billede panteren Nybegynder
21. marts 2004 - 15:36 #3
h0m1, lukker du spørgsmålet, hvis du har fået svar nok?
Avatar billede ellegaarddk Nybegynder
03. maj 2004 - 17:51 #4
Hvis du ellers har brugt en rimelig standardiseret kontoplan, er der under menupunktet 'Rapporter' mulighed for at få lavet både en momsangivelse og momsspecifikation.