Avatar billede stef Praktikant
17. marts 2004 - 17:35 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

TFT el. LCD skærme - hvad er guf og hvad skal man være obs. på

jeg påtænker at købe en fladskærm som jeg også kan se tv på.
jeg vil ofre 4-6000 dkk på det.

er der nogen der har nogle gode råd mht hvad man skal være opmærksom på, minimums krav til en sådan skærm, gode producenter, troværdige forhandlere  osv osv.
Der skal være indbygget højttaler i.

gode råd modtages gerne

mvh
Avatar billede ird Praktikant
17. marts 2004 - 17:42 #1
Avatar billede nse Nybegynder
17. marts 2004 - 17:44 #2
Fladskærme hedder TFT LCD skærme, så det er hverken LCD eller TFT.. Jeg synes, at du skal læse følgende artikel, den giver et indblik i selve skærmens ydelse.
http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=339
PErsonligt ville jeg vælge en med DVI-interface, dvs. digitaludgang. Bemærk at det kræver et grafikkort der understøtter DVI.
Avatar billede nse Nybegynder
17. marts 2004 - 17:48 #3
Lige en til ang. troværdighed til producenter og forhandlere.
De forbeholder sig retten til et vist antal døde pixels. Dvs. at hvis skærmen kan være "defekt" uden, at du har ret til retur.
Avatar billede bleze Nybegynder
17. marts 2004 - 17:48 #4
skozuch: hvis du bare skal se tv på det er det stort set lige meget hvilket du vælger. opløsning og response tid er irrelevant da et PAL tv signal er mindre end 800x600 og 50hz (40 ms response tid).  Jeg har en Acer i mit soveværelse. Dog ikke med tuner i da jeg bruger TDC's Selector.  Det er ok fedt :)

nse: på skærmen må det være digital indgang (DVI) ;)
Avatar billede bleze Nybegynder
17. marts 2004 - 17:49 #5
nse: tror ikke det holder med de døde pixels. Det er ikke normen at der er døde pixels, faktisk meget sjældent (under 1% mener jeg at have læst), så de kan ikke nægte at ombytte. Ring evt til forbrugerklagenævnet og snak med dem om det
Avatar billede nse Nybegynder
17. marts 2004 - 17:50 #6
Ja det er korrekt Bleze :)
Avatar billede nse Nybegynder
17. marts 2004 - 17:55 #7
Bleze: Ang. døde pixels det bliver nu engang håndhævet med, at de ikke bytter hvis antallet ikke overstiger deres maxium antal.. Jeg skal ikke kunne sige, om det er modstridende med købeloven, men det kan nemt forebygges ved at se skærmen i aktion inden man køber den..
Avatar billede bleze Nybegynder
17. marts 2004 - 18:04 #8
Fordelen ved at købe på nettet (eller elgiganten) er at man kan returnere vare selv den har været brugt. Så hvis man opdager den har døde pixels så sender man den bare tilbage.
Jeg snakker om når de opstår hen afvejen fordi det kan de også. Enten ved at de sætter sig "fast" på en farve eller man har fået trykket på skærmen som man absolut ikke må da det er tynde glasplader som krystalerne flyder imellem
Avatar billede lede Nybegynder
18. marts 2004 - 07:52 #9
Først og fremmest er jeg lidt træt af den eaid henvisning, den er gammel og fyldt med fejl. Blandt fejlene er bl.a. at Samsung kun skulle bruge PVA paneler, faktisk har de fleste af deres skærme TN paneler, og de bruger også MVA. Der er også flere paneltyper end de fire han henviser til, og ikke mindst, så er hans forherligelse af S-IPS totalt overdreven. Faktisk er fleste test vundet af skærme med PVA og TN, og især de seneste generationer af disse paneler er på langt de fleste områder S-IPS overlegen. Jeg må snart tage mig sammen og skrive en ny artikel på eaid.
Det er rigtigt at alle producenter forbeholder sig retten til døde pixels, og der er døde pixels i over 99 % af alle skærme, men de specificerer en pixel forskelligt. Hvis en skærm har 1024 X 768 punkter, er hver punkt opdelt i tre underpunkter (Rød, grøn, blå). De underpunkter kalder Samsung en pixel, men hvis bare en enkelt af disse er gået i stykker, og ingen andre pixels i nærheden, skal du bruge en lup for at se fejlen, men hvis 2 eller flere i nærheden af hinanden er i stykker, kan du se det som det vi kalder en pixel-fejl. Andre definerer det at du kan se en pixel-fejl (altså 2 eller flere døde pixels) som en pixel fejl.
Købeloven kan ikke bruges her, da disse "fejl" er pre-definerede og offentliggjorte, og som tidligere har næsten alle sammen pixel-fejl, dog kan ikke alle ses. Så hvis du er bange for det, så køb den i en butik eller på nettet hos nogen som bytter med et smil :).
Med hensyn til om det er ligemeget hvilken TFT skærm man vælger som fjernsyn, fordi at PAL signalet er lav opløsning og lav Hz, er det altså ikke rigtigt. For det første giver det et bedre fjernsynsbillede hvis man har en bedre skærm, nøjagtig som hvis du skal bruge den til din PC, og nøjagtig som der er forskelle på en billig Dantax og et dyrt Sony almindeligt fjernsyn, og for det andet har Hz intet med respons tid at gøre, Hz er det antal gange pr. sekund billedet opdateres, og respons tid er hvor hurtig transistoren reagerer (populært sagt), og hvis noget bevæger sig hurtigt hen over skærmen, og responstiden er for langsom, så opstår der det der kaldes "ghosting", altså vil du kunne se skygger hen over skærmen, fordi transistoren ikke har nået at slukke for den forrige pixel. Igen bliver jeg nødt til at komme tilbage til eaid, for sjovt nok er det langt fra altid at en 16ms responstid er bedre end 20 eller 25, og det har ofte noget med bit-teknologi at gøre, som jeg ikke skal komme ind på her (meget indviklet)
Nå, den her kan blive MEGET lang hvis jeg ikke snart slutter.
Mit råd er at, medmindre du har TDC selector med RGB eller DVI udgang, køber en skærm med indbygget TV-Tuner, og der er mange, både gode og dårlige, så køb et anerkendt mærke såsom Samsung, Philips, Sony eller lignende, og hvis du kan se den først, så gør det.
Jeg sværger selv til Samsung, og har en 172MP i soveværelset som fjernsyn, en kanon skærm, både som fjernsyn og som monitor. Computer City og andre har dem til en god pris (se www.edbpriser.dk).
Læs f.eks.
http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/samsung_172mp/1.html
eller
http://www.monkeyreview.com/reviews/review.php?num=279

Der er sikkert andre som kan lave lignende henvisninger, så du har noget at vælge imellem.
Avatar billede kappel Nybegynder
26. oktober 2004 - 10:21 #10
hvordan kan man på edbpriser få vist alle LCD TV skærme, så der ikke kommer alle lcd skærme med som ikke har indbygget tv tuner?
Avatar billede pro1306 Nybegynder
15. november 2004 - 22:06 #11
Faktisk ligger svaret på edbpriser.dk's søstersite dvdpriser.dk. Gå ind på
http://www.dvdpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=189
...eller brug edbpriser.dk og vælg Hardware blandt forsidekategorierne og dernæst TV plasma/LCD nederst i tredje spalte.
Vælg så avanceret søgemulighed og pej det ud du vil have.