Avatar billede donn Nybegynder
26. marts 2004 - 20:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

2 Operativsytemer

Hej

Planen var at jeg gerne ville have to operativsystemer på min computer. 1 system til arbejde og 1 system til HTPC.

Jeg vaglte derfor at lægge en XP mere ind på computeren, på en anden partition, men under opstart for jeg ikke mulighed for at vælge hvilket system jeg skal logge på - den logger direkte på det nye system. Hvordan logger jeg på mit "gamle" styresystem? Optimalt vil jeg få mulighed for at vælge system under opstart. Begge systemer er XP og den nye ligger på C partitionen, den gamle på D partitionen.

Jeg vil nødigt skulle geninstallere den gamle...
Avatar billede resten Nybegynder
26. marts 2004 - 20:23 #1
Hvad står der i din bootini ?
Avatar billede zity Nybegynder
26. marts 2004 - 21:59 #2
Filen er skjult på C: drevet vælg Funktioner->Mappeindstillinger i menuen og under fanebladet VIS slår du "Skjul beskyttede operativesystemfiler(anbefales)" fra og markere "Vis skjulte filer og mapper" og tryk OK.. Så kan du se filen på drevet.. (boot.ini)
Avatar billede cp1 Nybegynder
26. marts 2004 - 23:52 #3
Avatar billede donn Nybegynder
27. marts 2004 - 02:40 #4
Hej. Jeg har i forvejen lået de skjulte filer til. Jeg kan ikke finde nogen boot.ini fil. Jeg har forsøgt med søge funktionen men uden held. Såvidt jeg har læst i andre tråde bør den ligge på C drevet, men jeg kan ikke se den. Under system -> avanceret -> systemgenoprettelse kan jeg ikke vælge mere end et system og den fil man kan redigere ser sådan ud: (Er det boot.ini?)
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

@cp1: Jeg kan ikke se nogle billeder???
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. marts 2004 - 04:30 #5
så prøv at gå her først  http://firewalker.1go.dk (bruger du en popupstopper så slå den fra)det sker desværre ind-imellem at man 404 fejl :(
og ja det er din boot.ini
Avatar billede donn Nybegynder
27. marts 2004 - 10:54 #6
Ok, så er der styr på det. Hvad skal jeg ændre den til, for at jeg kan se begge operativsystemer?
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. marts 2004 - 13:14 #7
her er min boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

jeg har win98 på c: drevet og xp på d: drevet , forskellen er (2) \tallet ud for WINDOWS , og linien "C:\="Microsoft Windows"
MEN da du har 2 xp'er er det muligt at du skal ha ændret mere end det... jeg er usikker på hvad jeg skal foreslå da jeg ikke ønsker at du for en ubrugelig/uopstartelig pc :-?
kig lige her inden du ændre någet http://www.jsiinc.com/SUBM/tip6100/rh6136.htm
Avatar billede squashguy Nybegynder
27. marts 2004 - 13:30 #8
Hvis du er bange for at lave forkerte ændringer i boot.ini, kan du lave en boot-diskette: http://squashguy.users.whitehat.dk/bootdisk.htm

Så kan du boote fra disketten, hvis uheldet skulle være ude..
Avatar billede donn Nybegynder
27. marts 2004 - 14:04 #9
Ok, der er sket lidt af hvert. Jeg har delt min HD i tre partitioner. Jeg har ny formaterret og smidt to XP'er ind på hver sin partition. Det gik fint og jeg kan også vælge mellem to systemmer under opstart. Jeg gik herefter i gang med at installere bundkort driver på begge systemer. Det ene system gik fint, men da jeg efter installatoin skulle reboote, skriver den nu at windows\system32\system er beskadiget. Der står også at jeg kan prøve at reperere den med genoprettelseskonsollen. Det har jeg forsøgt, men jeg aner ikke hvilke kommandoer jeg skal bruge til at repere på filen.
Jeg har ikke noget problem med at finde konsollen eller filen. Jeg antager det er den der hedder system.drv?? Men hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. marts 2004 - 14:30 #10
skift drev bogstaverne ud med det der passer til din maskine ;)

------------------------------------------------------------------------------------

Win XP - Manglende/Beskadiget systemfil
Hvis Win-XP ikke starter op p.g.a. af nedenstående fejl, kan systemfilen reddes så man undgår geninstallering af hele computeren.

-------------------------------------------------------------------------- ---------
"windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
\windows\system32\config\system

du kan forsøge at reparere denne.................osv osv
-------------------------------------------------------------------------- ---------
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
5: Genstart computeren
6: Vuptiii XP starter op igen
Avatar billede donn Nybegynder
27. marts 2004 - 17:33 #11
Mange tak, det løste tilsyneladende mine problemer. Smid et svar og point jeg dig skal give ;)
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. marts 2004 - 17:38 #12
fint du fik det til at virke ;)
Avatar billede cp1 Nybegynder
27. marts 2004 - 17:40 #13
tak for point og gó weekend ;)
Avatar billede donn Nybegynder
27. marts 2004 - 17:42 #14
I lige måde