Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 00:27 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

LAN-forbindelsen virker ikke!

Hvorfor virker LAN-forbindelsen ikke, den har tidligere virket men lige pludselig kan ingen computere snakke sammen og vi har ikke rørt ved noget i mellemtiden. Internettet virker fint

Vi bruger switch til at dele forbindelsen og siden den har fungeret tidligere bruger vi nok de rigtige ledninger (Krodsede)
Avatar billede s_f Nybegynder
07. april 2004 - 00:32 #1
Har du IPX installeret på dine maskiner?
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 00:33 #2
IPX? Ved ikk hva det er, så formegentlig nej
Avatar billede knighten Nybegynder
07. april 2004 - 00:36 #3
Har du dynamiske ip?
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 00:37 #4
2 tror jeg nok
Avatar billede s_f Nybegynder
07. april 2004 - 00:37 #5
du har xp på ik?
Dengang jeg brugte switch + lokalt netværk på en gang skulle jeg have IPX installeret for at min lokale netværk virkede, prøv det: start > Kontrolpanel > Netværksforbindelser > høreklik på dit netværkskort og vælg egenskaber > marker internetprotokol (TCP/IP) > kilk på installer > protokol > tilføj > marker den sidste IPX, installer den på alle dine maskiner, kør netværks guiden igen, og se om det virker ;)
Avatar billede s_f Nybegynder
07. april 2004 - 00:38 #6
ja du skal selvføgelig have en dynamisk ip pr maskine du har på nettet, hvis du bruger switch.
Avatar billede nik- Nybegynder
07. april 2004 - 00:38 #7
Du skriver, at begge computere kan gå på internet, men ikke snakke sammen....

Teori:
Du har TDC bredbånd uden router (men selvfølgelig et "bredbånds modem")
PC får IP fra TDC, men de ligger ikke i samme subnet. (kør lige en "ipconfig /all")
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 00:40 #8
Guiden Ny Netværksforbindelse?
Avatar billede s_f Nybegynder
07. april 2004 - 00:43 #9
Netværksteder > opret et hjemme -eller et midre kontor netværk. den guide mener jeg.
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 00:45 #10
Jeg har TDC og de siger jeg har en router (En stor kasse med 3 stik, et hvor forbindelsen går ind, et tomt og et der går ud til switchen)

Det der ipconfig har jeg rodet med for et stykke tid siden (Ikke i den her sammenhæng) og det kom til at virke, så hvorledes fungere det?
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. april 2004 - 00:46 #11
nik- har med 99% sandsynligvis ramt problemet. Lad være med at rode flere protokoller ind i dit netværk.

Hvis problemet er som nik beskriver, så skal du blot have en ekstra IP adresse på hvert netkort. That's all.

Jeg er sikker på at nik kan give et link - ellers søg på "flere ip adresser riversen" på google.
Avatar billede knighten Nybegynder
07. april 2004 - 00:47 #12
Man jo altså også have en statisk ip pr maskine hvis det er igennem en switch.

Grunden til jeg spurgte var som nik- skriver, hvis det er dynamiske kan de have skiftet subnet og kan derfor lige pludselig ikke "se" hinanden.
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. april 2004 - 00:47 #13
Hvis du har en router, så *bør* det virke med standard indstillingerne...

Hvad har du ellers pillet ved? Firewall?
Avatar billede s_f Nybegynder
07. april 2004 - 00:47 #14
Hvis du også har router på, skal du ikke begynde at bruge IPX, men det fremgik ligesom ikke til at starte med ;)
Avatar billede nik- Nybegynder
07. april 2004 - 00:47 #15
du starter en kommandoprompt (start\programmer\tilbehør\kommandopormpt)
skriv "ipconfig" + enter  (begge maskiner)
se hvad der står ud for "IP adresse"
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. april 2004 - 00:48 #16
knigten> Statisk / dynamisk er ikke problemstillingen her. I alle tilfælde bør man ikke køre LAN via Internettet - det giver ekstrem dårlig performance.
Avatar billede knighten Nybegynder
07. april 2004 - 00:50 #17
jpjv> Det er vi helt enige om.
Men siden LAN har virket før kunnet det jo være fordi der er skiftet subnet.
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 00:54 #18
jpvj : Hva syns du jeg skal gøre, trin for trin :]
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 00:57 #19
Det jeg mest undrer mig over er at det for lidt siden fungerede fint, men lige pludselig virkede det ikke
Den ene computer kører personal firewall
Avatar billede nik- Nybegynder
07. april 2004 - 01:00 #20
Tror ikke du har en router, det kan bekræftes med ipconfig, så...  "køb en firewall" f.eks D-link DI604: billig, let at konfigurere (=intet), dine maskiner er ikke længere eksponeret direkte til nettet...og ingen problemer med dit lokalnet mere.
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 01:05 #21
Jeg har kørt det der ipconfig, den viser forskelligt på hver undtagen suffiks, der siger den bare opasia
Avatar billede nik- Nybegynder
07. april 2004 - 01:08 #22
Det der er interessant er om IP adresserne ligger i samme net.
F.eks. er dette ok:
pc1 = 80.20.58.63  subnet 255.255.0.0
pc2 = 80.20.66.74  subnet 255.255.0.0
...men dette er no-go:
pc1 = 80.20.58.63  subnet 255.255.0.0
pc2 = 80.44.66.74  subnet 255.255.0.0
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 01:13 #23
PC1
IP-Adresse: 62.243.170.172
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 62.243.170.1

PC2
IP-Adresse: 80.165.188.22
Undernetmaske: 255.255.255.128
Standardgateway: 80.165.188.1
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. april 2004 - 01:19 #24
Karga> Du har ikke en NAT'ing router. Dine IP adresser bliver tildelt direkte af TDC.

Du kan give dine maskiner en ekstra IP adresse på netkortet, så de kan "tale" sammen internt.

Jeg finder lige et link.
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. april 2004 - 01:19 #25
Avatar billede nik- Nybegynder
07. april 2004 - 01:21 #26
Yes den er god nok. Ingen router. Håber du har noget firewall tam tam på dine computere. Kører du XP, så slå den indbyggede forewall til.
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 01:23 #27
Når jeg har gjort det, så burde det virke?
Ska man gøre det hver gang der kommer en ny com på netværk?
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 01:24 #28
Ikk det med firewallen, det jcvj skrev :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. april 2004 - 01:25 #29
Ja - du skal manuelt tildele den en fast IP på dit LAN.

Alternativt skal du købe en router, men du skal blot lige gøre dig klart hvad det betyder for din IP traffik.
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 01:34 #30
Jeg forstår ikk lige så meget af den der artikel, det er jo ikke ne vejledning i hvordan man gør men hvad der sker...
Den der værdi i registrerings databasen er bare 0.0.0.0
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 01:54 #31
Hvilken IP skal jeg tildele
Avatar billede kenp Novice
07. april 2004 - 07:49 #32
du skal f.eks. tildele dem 192.168.0.1 og 192.168.0.2
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 08:29 #33
Det er altså lige gyldigt hvad man tildeler den ene, bare den andens 3 første er ens??
Avatar billede kenp Novice
07. april 2004 - 08:35 #34
ja det nemmest vil være hvis de 3 første sæt er ens! og det sidste sæt må være mellem 0 og 254 (men ikke ens)
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 09:44 #35
Der er 5 mapper med IPAdress i registreringsdb
Ska jeg ændre alle sammen til
0.0.0.0
På den ene maskine og
0.0.0.0
På den anden??
Avatar billede kenp Novice
07. april 2004 - 09:54 #36
jeg ville nu ikke vælge de ip-adresser du selv forslår der! men nærmere det som jeg skrev!

Men vhis du nu følger guiden til punkt og prikke, så ville du ikke være i tvivl om hvilken mappe du skulle ændre i!
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 09:59 #37
I guiden står der ikke noget specifikt om hvilken mappe, jeg kan se på billedet at det er den første mappe der bliver ændret i der, men ..
Avatar billede nik- Nybegynder
07. april 2004 - 10:04 #38
Du kunne jo også bare installere en anden netværksprotokol på maskinerne, IPX, som foreslået ovenfor af "s_f". Så er du ude over at pille i TCP/IP konfigurationen. Den kræver ingen konfiguration for at virke på LAN.

Og køb så den DI604 firewall, den koster kr.320 ,-  :-)
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 10:05 #39
Er der noget specielt ved DI604?
Avatar billede kenp Novice
07. april 2004 - 10:07 #40
karga -> der står i guiden at du starter med at give din computer en FAST ip-adresse og den kender du jo! så vil du kunne finde den i registry, da det er der du skal give den en ekstra ip-adresse. også bagefter skal du sætte den tilbage for at hente automatisk.
Avatar billede nik- Nybegynder
07. april 2004 - 10:14 #41
Intet specielt ved DI604, det er bare en simpel, billig, firewall/router, der skal have et ben på internettet og så er der lukket for adgang udefra OG boxen får IP fra TDC, men dine computere får lokale IP adresser, der uden problemer kan tage sammen og gå på internet.
"Kvadratisk, praktisk, god" - som de siger hos Ritter Sport.
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 10:18 #42
Nu kan _jeg_ se den anden comp men den kan ikke se min... Det burde da ikke ske, jeg ville nemlig ikke pille ved noget før end jeg havde helt fat på det
Avatar billede kenp Novice
07. april 2004 - 10:22 #43
hvis du har ændret det på den ene så dens ip ligger inden for samme range go subnet, så vil de kunne se den naden (men ikke nødvendigvis omvendt)
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 17:20 #44
Der bliver refereret til Win98-guiden i WinXP-guiden, men kan ikke lige finde ud af hvor meget man skal gøre fra win98-guiden...
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 20:49 #45
Jeg har lavet det, skriv et svar for jer der vil ha point
Jeg har så et andet problem, jeg har nu to ip-adresser, den ene som den plejer og det er populært kaldt default-ipen hvis man kan sige det .. Men der ka den ikke joine, så prøvede vi at joine på den ip der blev lavet, virker fint
Mit nye spg er http://www.eksperten.dk/spm/487044
Avatar billede karga Nybegynder
07. april 2004 - 21:42 #46
lukker