Avatar billede kalaaleq Nybegynder
23. april 2004 - 17:56 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

bit eller bytes

Jeg er SÅ forvirret *gg* Jeg roder rundt i mb, MB, bit og bytes..Hvornår skal det skrives med stort/småt og hvad er forskellen?
Altså først kommer bit, bytes, kilo, mega, giga og terra??? Hvad er så Mbit??? Hvad er forskellen på kilobit og kilobytes - og hvordan forkortes de korrekt? HJÆLP, nogen der kan sætte det logisk op for mig?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. april 2004 - 18:00 #1
1024 kb = 1 mb
1024 mb = 1 gb
1024 gb = 1 tb

Så rækkefølgen er: kb -> mb -> gb -> tb

8 bit = 1 byte
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2004 - 18:00 #2
ifl. IT-leksikon
Mb => Megabit
http://www.it-leksikon.dk/jmp.asp?mode=visord&oid=1603

MB => MegaByte
http://www.it-leksikon.dk/jmp.asp?mode=visord&oid=1604

Der går 8bit pr. byte

8bit => 1 Byte
1024Bytes => 1 MegaByte
1024MB => 1 GigaByte
1024GB => 1 TeraByte

så 1Mbit => 1024/8 => 128Kbyte
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. april 2004 - 18:01 #3
Det vil sige har du en 512 kbit/sek forbindelse, kan du teoretisk hente med 64 kb pr. sekund
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2004 - 18:01 #4
Glemte kilobytes

8bit => 1 Byte
1024Bytes => 1 KiloByte
1024KB => 1 MegaByte
1024MB => 1 GigaByte
1024GB => 1 TeraByte
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. april 2004 - 18:04 #5
Var ikke klar over det med stort/småt, så i min forklaring er kb=kilobyte, mb=megabye osv.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
23. april 2004 - 18:05 #6
jeg glemmer altid hvad stort B og lille b er, så jeg plejer at skrive det Kbytes og Kbit så er der ingen tvivl om hvad jeg mener ;o)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. april 2004 - 18:06 #7
Lyder som en god ide!
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
23. april 2004 - 19:53 #8
oki, jeg var inde på de links i IT-leksikonet... Har jeg forstået det, og jer rigtigt:
bits bliver brugt til hastigheder (Kilobit -Kb- og Megabit -Mb-) f.eks. internet... og Bytes bliver brugt til plads (KiloByte -KB- og MegaByte -MB-) f.eks. harddisk str.
Selve enhederne svarer til det samme 1 Kb = 1 KB...
Eller har jeg helt galt fat i det? *gg*

Hvad vil det så sige at mit netkort har 100/10 M ? (Ethernet PCI Adapter)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. april 2004 - 19:55 #9
Ja det er næsten rigtig - dog ikke at de er lige store.

8 KiloBit = 1 KiloByte
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 20:03 #10
Når du ser et tegn på skærmen, så kigger du reelt på et område, som der er blevet sat plads af til i hukommelsen. Et tegn (eller en karakter) kan bestå af alle bogstaver, tal og specialtegn. Sådan en karakter fylder 1 byte.

Denne byte er delt op i 8 x 8 bits. Nogle af disse bits er tændte. Den tændte bit har værdien 1 (en). Andre af disse bits er slukkede (ikke aktiverede). De har så værdien 0 (nul).
Man kan så tænde de bits på sådan en måde, at de vil danne en karakter. Bytes med tændte/slukkede bits ser I alle vegne. Dette er én (1) byte med tændte/slukkede bits, som danner en karakter:

m

Dette er en anden byte:

Q

En byte består altså af 8 x 8 bits (64 bits), som enten er tændte eller slukkede/har værdien 0 eller 1, afhængigt af hvad de skal vise.

Når vi taler om kilo, menes der normalt 1000. Når vi taler om kilo i en data-sammenhæng, taler vi om 1024. Hvorfor kan du se her:

1 bit er enten tændt eller slukket.

1 + 1 = 2
2 + 2 = 4
4 + 4 = 8
8 + 8 = 16
16 + 16 = 32
32 + 32 = 64
64 + 64 = 128
128 + 128 = 256
256 + 256 = 512
512 + 512 = 1024

Så når der snakkes om én (1) kilobit, menes der 1024 bits .(Ikke at forveksle med bytes. Når man måler overførselshastigheder, bliver de altid målt i bits/kilobits/megabits etc. Man måler hvor mange bits, og ikke bytes, linien er i stand til at overføre pr. sekund.)

kbps = KiloBitsPerSecond (engelsk) = kilobits pr. sekund (dansk)

Med ISDN havde man en linie, som vedvarende kunne overføre 64 kilobit pr. sekund, altså 65.536 bits i sekundet.

Har man en 1 MegaBit ADSL-forbindelse, kan man altså opnå en hastighed på:

1024 kilobit pr. sekund, eller

1.048.576 bits pr. sekund

Der er et ganske pænt hop fra 65.536 bits pr. sekund til 1.048.576 bits pr. sekund. Det er noget, der er til at tage og føle på.

For at kunne forholde sig til hastigheder, kan du prøve at regne lidt på disse betegnelser:

1024 bits = 1 kilobit (1 tusinde)
1024 kilobits = 1 megabit (1 million)
1024 megabits = 1 gigabit (1 milliard)
1024 gigabits = 1 terabit (1 billion)
1024 terabits = 1 petabit (1 billiard)
1024 petabits = 1 exabit (1 trillion)
1024 exabits = 1 zettabit (1 trilliard)
1024 zettabits = 1 yottabit (1 quadrillion)
1024 yottabits = 1 ........? (1 quadrilliard)

Når vi op på en hastighed, der hedder 1 (én) gigabit, ser overførselshastigheden således ud:

1 gigabit = 1024 megabit
1024 megabit = 1.048.576 kilobits
1.048.576 kilobits = 1.073.741.824 bits
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 20:12 #11
Har du en 1 MB forbindelse, er det underforstået, at der menes MegaBit
Fylder dit program 10 MB, er det underforstået, at der er tale om MegaBytes

Iflg. retskrivningen mener jeg, at man er gået bort fra at skrive med store bogstaver. KiloBitsPerSecond skrives bare således: mbps
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 20:14 #12
Undskyld, KiloBitsPerSecond = kbps, ikke mbps :o)
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
23. april 2004 - 20:32 #13
oki, jeg tror jeg er rimeligt med nu... Men lige en anden ting... Mit kabelnetværk på 512 kb/s (?) fungerer rigtigt godt. Men min morfar har lige fået trådløst netværk, dog kun med 256 kb/s, men det er så langsomt... Det er installeret efter brugsanvisningen, og "modtageren" står ca. 8 meter fra modemet. Men jeg har læst et sted på nettet at trådløst netværk kun er på ca. 11 mbit hvorimod vores eget kabelnetværk er på 100/10 mbit. Er det derfor internethastigheden ikke rigtigt svarer til de 256 kb/s? Så lige meget hvor stor en internethastighed han bestiller vil det ikke virke ordentligt før han får kabelnetværk?
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 21:06 #14
256 kbps ER ikke alverden. Jeg har ikke selv styr på, hvad der er muligt med et trådlødst netværk, og selvom han "kun" skulle kunne gå ud med 11 megabit, så er der jo langt op fra de 256 kilobit (262144 bits pr. sekund) til 11 megabit (11534336 bits).

Der er flere ting, der kan spille ind: Er det en ældre pc, har han ikke så meget RAM installeret etc., så kan det give nogle naturlige begrænsninger.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 21:17 #15
Lige en tilføjelse: Når man f.eks. bestiller en 512/128 ADSL-linie, betyder det, at du har 512 kilobit downstream og 128 kilobit downstream. Det vil i praksis sige, at du kan downloade med 512 kilobit pr. sekund, og uploade med 128 kilobit pr. sekund.

Når du downloader en fil og surfer på Internettet, sker det med 512 kilobit. Uploader du en fil (f.eks. til dit webhotel), sker det med 128 kilobit.

For få år tilbage, inden ADSL kom frem, og det hurtigste vi havde, var ISDN, kunne man downloade med de to linier, man fik stillet til rådighed, altså 128 kbps. Din morfar har altså "kun" hvad der svarer til 2 ISDN-linier. Det ER ikke så hurtigt igen.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 21:18 #16
... men der er rigeligt plads til at bestille en hurtigere forbindelse, hvis han kan gå op til 11 mbps.
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 21:23 #17
Sludder, 2 ISDN-abonnementer, altså 4 x 64 kbps
Avatar billede kalaaleq Nybegynder
23. april 2004 - 21:37 #18
oki, tusind tak for hjælpen
Avatar billede steen_hansen Forsker
23. april 2004 - 21:38 #19
Det var så lidt. Takker for point :o)
Avatar billede kres0345 Nybegynder
19. august 2014 - 17:59 #20
Kilobytes  (Kb)
megabytes  (Mb)
Gigabytes  (Gb)
Terabytes  (Tb)
Petabytes  (Pb)
Exabytes (Eb)
zettabytes  (Zb)
Yottabytes  (Yb)

Du kan også kigge på "http://da.m.wikipedia.org/wiki/Terabyte"