Avatar billede fixxxer Nybegynder
25. april 2004 - 20:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

onunload virker ikke i IE6?

jeg prøver desperat at få følgende simple html til at virke:

<html>

<head>
</head>

<body onunload="alert('');">
</body>

</html>

Men det fungere bare ikke på IE6.0! Har prøvet på en IE5.0 og der viser den fint min tomme alert.

Hvordan afhjælper jeg problemet?
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2004 - 21:02 #1
<ole>

Så skal du nok reinstallere - det _skal_ fungere  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede fixxxer Nybegynder
25. april 2004 - 21:07 #2
fandt lige den her: http://www.kbalertz.com/Feedback_331869.aspx

>>The OnBeforeUnload and OnUnload events are not triggered in Internet Explorer 6 Service Pack 1 (SP1) if the Body tag is blank. The following sample HTML code demonstrates this problem<<
Avatar billede fixxxer Nybegynder
25. april 2004 - 21:10 #3
jeg har testet på windows 2000, windows xp og en kammerat der også har windows 2000, ingen af dem trigger min overstående kode.

Skal jeg reinstallere på alle dem?? :)
Jeg tror ikke det er et enestående problem på mit eget system, og så er jeg jo lidt på spanden for så skal jeg vide at folk har opdateret deres browser inden jeg lukker dem ind der hvor onunload skal bruges.
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2004 - 21:22 #4
Tjah ... det virker fint hos mig WinXPP/IE - og SP1 - når event-handleren lægges i body-tag'et  :)

til gengæld fungerer det ikke, hvis jeg forsøger at sætte en eventlistener med:

window.onunload = function() {
  alert('Unloading')
}
... eller:
window.onbeforeunload = function() {
  alert('Before Unloading')
}
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2004 - 21:35 #5
Ooops ... det er mere kompliceret end som så  :)
Dette virker:

<body onload="alert('Loading')" onbeforeunload="alert('Before Unload')" onunload="alert('Unload')">

Dette virker også:

<script type="text/JavaScript" for="window" event="onbeforeunload">
alert("Before Unload");
</script>

<script type="text/JavaScript" for="window" event="onunload">
alert("Unload");
</script>

<script type="text/JavaScript" for="window" event="onload">
alert("loading");
</script>

Dette virker også:

<script type="text/JavaScript">
window.onunload = function() {
    alert('Unload')
}
window.onbeforeunload = function() {
    alert('Before Unload')
}
window.onload = function() {
    alert('Loading')
}
</script>

Men dette virker ikke:

<script type="text/JavaScript" for="window" event="onload">
alert('Loading')
window.onunload = function() {
    alert('Unload')
}
window.onbeforeunload = function() {
    alert('Before Unload')
}
</script>

/mvh
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2004 - 21:43 #6
Dette virker i øvrigt også:

<script type="text/JavaScript">
window.onload = function() {
    alert('Loading')
    window.onunload = function() {
        alert('Unload')
    }
    window.onbeforeunload = function() {
        alert('Before Unload')
    }
</script>

... men på den anden side, kan JS jo ikke bruge funktioner og/eller variabler, der er defineret indenfor:

<script type="text/JavaScript" for="window" event="onload">

</script>

Dette er f.eks. heller ikke muligt - og har aldrig været det:

<script type="text/JavaScript" for="window" event="onload">
function bla() {
    alert('bla');
}
</script>
<script type="text/JavaScript">
setTimeout("bla()",2000);
</script>
Avatar billede fixxxer Nybegynder
25. april 2004 - 23:55 #7
jeg skulle tilsyneladende bruge onbeforeunload for at ku få det til at virke, men det er også fjong :)

Smid et svar
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2004 - 00:33 #8
Hmmm ... det lyder sort ... onunload virker som sagt nøjagtig ligeså fint hos mig  :)
/mvh
Avatar billede fixxxer Nybegynder
26. april 2004 - 08:17 #9
det har måske lidt med situationen at gøre. Jeg har nogle iframes på en side som indeholder siden med onunload scriptet. men ja det er sort :)

tak for din hjælp
Avatar billede olebole Juniormester
26. april 2004 - 10:09 #10
Selvtak. Du kunne evt. overveje, om det er muligt at lægge handleren i iframe-tag'et i stedet. Jeg kan ikke vurdere, om det ville være en mulighed i din situation  :)
/mvh