Avatar billede nfl Nybegynder
16. november 1998 - 00:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Højtaler watt

Når man kigger på en PC højtaler's watt kan man godt blive lidt forvirret, jeg står og skal købe creatives nye PCWORKS Four Point Surround Sound, bestående af 4 satelitter på 3,5 Watt RMS og en subwofer på 10 Watt RMS, men når man kigger på andre højtalere står der at de f.eks. er 150 watt. Mit spørgsmål er, hvormeget er RMS watt i forhold til den anden watt størrelse de angiver ??
Avatar billede admin Novice
21. november 1998 - 14:36 #1
Jeg har hørt at watt ingen indflydelse har...
Avatar billede orsted Nybegynder
25. november 1998 - 18:57 #2
Watt er praktisk taget umulige at sammenligne fra producent til producent. Begreber som fx RMS og musikeffekt benyttes i flæng uden de bagvedliggende principper er til at gennemskue. Stol på dine ører i stedet og husk at der som regel er en meget direkte sammenhæng mellem pris og kvalitet samt det er de sidste par kroner der ofte finansierer vel-lyden.

:-)
Christian
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. februar 1999 - 01:16 #3
nu skal i lige høre her:

1: En højttalerenhed er IKKE på et bestemt antal watt men kan (hvis den er af ordentlig kvalitet) sagtens tåle mere end det reklamerne siger, så længe signalet ikke er forvrænget.

2: en tommelfingerregel siger at en forstærkers effekt måles ved at man ser på hvor meget den bruger, dividerer det med 2 (halvdelen bliver til varme) og derefter dividerer det med antallet af kanaler.

så hvis der står 220V/25W på dine computerhøjttalere, så kan de ca. afgive 25/4=6,25 watt i hver kanal

og så pis på alle de der reklame tal
Avatar billede nfl Nybegynder
23. februar 1999 - 11:09 #4
Tak for det, det skal jeg lige hjem og checke. Jeg har fået købt højtalerene og SB Live! og det spiller KANON - og højt nok!
Avatar billede dar Nybegynder
12. januar 2000 - 15:29 #5
orsted>>musikefekt og RMS ER til at regne ud: Rms er for det meste det halve af musikefekten der er det halve af hvad de bruger! det der ikke er til at gennemskue er når de(producenterne) angiver Wattene i PMPO - det er nemlig HELT i skoven, f.x. mine højttalere der står at de er på 2*300W - de bruger sjovt nok max 45W...og sådan er der så meget...
Avatar billede Slettet bruger
13. september 2002 - 23:08 #6
"Det var dengang selv admin deltog"
Avatar billede Wezio Juniormester
30. september 2002 - 09:20 #7
=)
Avatar billede henrik_nielsen Nybegynder
22. april 2005 - 10:02 #8
hold da kæft :S