Avatar billede kkofod Nybegynder
26. maj 2004 - 20:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af ekstra XP

Jeg har ved en fejl installeret XP på to forskellige partitioner. Nu har jeg så formateret den ene partition, men når jeg starter computeren op, får jeg stadig valgmuligheder mellem to forskellige XP'ere.
Hvordan får jeg fjernet den sidste rest af 'fejlinstallationen', så jeg slipper for at skulle gennem dette skridt ved hver eneste opstart?
Avatar billede kenp Novice
26. maj 2004 - 20:34 #1
start ->kør ->boot.ini

Der kan du fjerne den ekstra du har fået lavet.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. maj 2004 - 20:34 #2
det er boot.ini du skal ændre på..

den skal se sådan ud..hvis xp er på c:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP
operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINXP="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Avatar billede bartfreak Nybegynder
26. maj 2004 - 20:36 #3
eller brug geoprettelseskonsolen.. (go´ at ha´ hvis det går i ged )

start op på din xp-cd, tryk r for at få genoprettelsekonsollen.
Hvis dual boot spørg den efter hvilken partition el. drev der skal repareres.
Tryk 1 el. 2..?
skriv kode, hvis du ingen har tryk enter.
skriv bootcfg /?.. her en kommando beskrivelse tget fra F1...

----------------------------------------------------------------
bootcfg /default --> Indstiller standardstarten.

bootcfg /add  --> Tilføjer en installation af Windows på startlisten.

bootcfg /rebuild --> Gennemgår alle installationer af Windows og lader brugeren tilføje den ønskede installation.

Bemærk!
Du bør først tage en sikkerhedskopi af filen boot.ini ved hjælp af bootcfg /copy, før du bruger bootcfg /rebuild.

bootcfg /scan --> Søger på alle diske efter installationer af Windows og viser resultaterne.

Bemærk!
Resultaterne gemmes statisk for denne session. Hvis diskkonfigurationen ændres under denne session, kan du kun foretage en opdateret søgning, hvis du først genstarter computeren og derefter søger på diskene igen.

bootcfg /list --> Viser det eksisterende indhold af startlisten.

bootcfg /disableredirect --> Slår omdirigering fra under indlæsning ved systemstart.

bootcfg /redirect [PortBaudHastighed] | [useBiosSettings]

Aktiverer omdirigering under indlæsning ved systemstart med den angivne konfiguration.

------------------------------------------------------------------

håber ikke jeg har forvirret dig.. men du kan skrive

Bootfcg /rebuild

og den vil genopette din boot.ini fil
Men du skal sikkert selv kalde dem noget.( Du kan altid lave det om bageefter.)
Håber det lykkedes..O)
Avatar billede cp1 Nybegynder
26. maj 2004 - 20:42 #4
her er et par billeder af det http://firewalker.1go.dk/system1.png og http://firewalker.1go.dk/system2.png , for du en 404 fejl når du klikker på linket så gå her først http://firewalker.1go.dk/ og kig på billedet derfra,eller kopier det ind i adr.-feltet og tryk enter, i stedet for at trykke på det ;)
Avatar billede kkofod Nybegynder
26. maj 2004 - 20:56 #5
Tak skal i have guys... Jeg kunne ikke umiddelbart fatte noget af dir svar, Bartfreak, men det gav sig selv, da jeg så de billeder cp1 henviste til.
Avatar billede kkofod Nybegynder
26. maj 2004 - 20:56 #6
så kan i ikke begge smide et svar?
Avatar billede cp1 Nybegynder
26. maj 2004 - 21:14 #7
fint du fik det løst ;)
Avatar billede cp1 Nybegynder
26. maj 2004 - 21:26 #8
hov.. nu ga du mig det hele.. ;) bartfreak her er dine points http://www.eksperten.dk/spm/503005