Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 20:44 Der er 65 kommentarer og
2 løsninger

Køler til Bundkort

Da min cpu bliver meget varm - ca 72 gr. har jkeg fået anbefalet denne køler
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACZM013&Fane=SILENT

Nu er problemet i mellemtiden at jeg er tvivl om der er plads nok på bundkortet.
På bundkortet ses den sorte sokkel omkring cpuén som jeg ikke ved om man kan fjerne?
http://www.asrockamerica.com/Products/P4VT8.htm

Hvad er mulighederne - evt en anden køler eller hvad?
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 20:47 #1
og jeg kan ikke lige se størrelsen på den sokkel i manualen - har bl.a. oprettet spm. for at slippe for at åbne pcén først...
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 20:54 #2
Zahlmann har en oversigt på deres hjemmeside. her kan du se om den passer på bundkortet
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 20:58 #3
Ved du om den sokkel (heatsink) kan fjernes?
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 21:02 #4
nu kan jeg ikke se hvor langt der er imellem - hvad der ser ud som 4 huller, men det er ikke sikkert den skal fjernes
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 21:07 #5
Har du et link dertil hvor man kan se hvilke der dur?
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 21:16 #6
jeg har lige været inde at kigge - det ser ud til at de har fjernet bundkortoversigten til den køler.  http://www.zalman.co.kr/
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 21:21 #7
http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000a-462_motherboard_list_eng.html
jeg kan ikke se den her..men det er måske den liste du mener?
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 21:28 #8
ja det ligner, men det er jo ikke en socket 462 til til P4.
det må findes en tilsvarende køler til din socket
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 21:33 #9
Har du evt et bud på et andet mærke /model?
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 21:34 #10
i edbpriser kunne jeg ikke finde en tilsvarende zalman-køler til P4 socket 478.
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 21:37 #11
nej jeg har ikke den store erfaring med andre, men jeg læste om en for nylig - jeg kan bare ikke huske hvad den hed.
den så ud til at være lige så god - både med hensyn til køling og lavt støjniveau.
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 21:48 #13
Hvilken cpu har du? Mærke og sokkel. Så vil jeg lige kigge efter mulige kølere til dig.
72 grader er ekstremt varmt, og det lyder for mig, som om du har brug for ikke bare en ny cpu-køler, men også nogle kabinetblæsere til at suge den varme luft ud.
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 21:51 #14
jeg ville ikke vælge en af de 2, men det kan være at idc finder den rette :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 21:53 #15
http://www.asrockamerica.com/Products/P4VT8.htm bundkort - læg mærke til heatsink soklen på board - kan den evt. fjernes?
cpu = 2700 Mhz intel celeron
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 21:55 #16
socket 478
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 21:59 #17
Tænker du på den sorte ramme?
Eller den alu-farvede køle-profil?

Køleprofilen kan måske fjernes, hvis den ikke er limet med en speciel type lim, som aldrig løsnes igen.
Jeg har selv fjernet standard profilen på mit board, den sad fast med termisk tape.

Men du skal kun fjerne den, hvis du vil erstatte den med en anden. Nordbroen blir for varm, og pc'en ustabil, hvis ikke varmen blir ført væk fra chipset.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:04 #18
ja jeg tænker på den sorte ramme omkring cpuen.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:08 #19
Men det bliver jo kun aktuelt hvis den er i vejen - men kom bare med nogle forslag.
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 22:11 #20
Jeg tror ikke, du kan fjerne den, og jeg tror ikke, den blir i vejen for nogen køler.
Mener den er beregnet til montering af vandkølings-sæt, men hæng mig ikke lige op på det.
Skal nok lige kigge efter nogle kølere.
Hvad med luftcirkulation? Køleren kan være nok så god, men hvis luften der køles med, er alt for varm, gir den en cpu på 72 grader :).
Har du nogle kabinetblæsere? Ellers vil jeg kraftigt anbefale det.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:14 #21
nej der er kun den i psuén
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 22:15 #22
Sidder blæseren i bag?
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 22:22 #23
Så vil jeg sige du skal anskaffe nogle blæsere. Nu ved jeg ikke hvor følsom du er overfor støj.
Men vi starter med 2 stk Papst 80 26db:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=FAPP170&Fane=COLD,COFA
Kvalitetsblæser uden voldsom støj, men flytter utrolig meget luft i forhold til mange andre 80mm blæsere.
Monter den første bagerst i kabinettet, så den blæser bagud. Den suger den varme luft ud. Og det er særdeles effektiv.
Hvis du har plads til det, monter den anden i fronten, så den blæser igennem kabinettet og dermed skaber en god cirkulation, og den varme luft blir tumlet rundt, og presset over mod 'udsugeren' - endnu mere effektiv!
Den bedste opsætning er klart med 2 blæsere.

Din PSU kan også sænke din temp betydeligt.
En PSU med en 120mm fan i bunden, der suger en masse luft direkte ud, er optimalt.
Et ex: http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=2154
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 22:23 #24
Det, kombineret med den cpu-køler du er blevet anbefalet, kan sænke din cpu- og system-temp. betydeligt.
Og når du har åbnet kabinettet, så tag lige en støvsuger og gør lidt rent :)
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 22:28 #25
Og snakker vi ultimativ luft-køling...
Så er en Swiftech køleprofil
http://www.bbec.dk/ProductDetail.asp?ProductID=542
med en Papst 80mm 26db (samme som før)
et meget, meget godt valg, dog dyrt.

Et alternativ, og lidt billigere:
http://www.bbec.dk/ProductDetail.asp?ProductID=584
igen med en Papst 80 26db.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:30 #26
36 gr. på bundkort er det ikke ok?
Men tak for tippet - jeg vil selvfølgelig helst have en støjsvag pc
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:32 #27
Er der ikke fire huller omkring CPU-soklen på dit bundkort, så kan denne køleprofil ikke anvendes på dit bundkort. http://www.bbec.dk/ProductDetail.asp?ProductID=584 -dur ikke.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:35 #28
Det er ok med alle de tips , men jeg er i første omgang bare interesseret i en ny cpu køler som passer til bundkort/cpu...lader bare spm. stå indtil der kommer noget.
Avatar billede mushkin Nybegynder
16. juni 2004 - 22:36 #29
36 grader på bundkortet er fint nok.

Kunne ikke lige se på billedet om der var 4 huller på dit board.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:42 #30
http://www.clubic.com/t/screenshot62619.html spørgsmålet er om de fire tapper omkring den sorte sokkel kan fjernes bagfra - det ved jeg ikke.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. juni 2004 - 22:52 #31
Går i seng nu, men vender tilbage imorgen
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 22:53 #32
du må ind og måle på bundkortet og sammenligne med:

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=79&code=005009
Avatar billede kbu Nybegynder
16. juni 2004 - 22:54 #33
god nat !
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 10:41 #34
går igang med at måle nu
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 11:06 #35
så er det gjort og det ser ud til at den kan være der udfra max 39 mm i radius 55mm - jeg kan ikke finde længden på clipsen, men der er 4 mm afstand i enden af den sorte sokkel -ok?

Jeg har opdaget at temperaturen i bios siger 50 gr - i windows 72 gr (målt med hmonitor og aida) - hvorfor denne forskel og hvad skal jeg regne med?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 11:08 #36
Hvad bruger man til at rense gammelt kølepasta væk med?
Avatar billede mushkin Nybegynder
17. juni 2004 - 12:27 #37
Jeg vil helt klart stole på BIOS, da det er der windows måler fra. Der må så være et eller andet gået galt.
Synes også 72 grader er alt alt for meget. Især når din bundkort temp er så lav.
Prøv at mærke på køleren, når temp'en står til omkring 70 grader, så skal den jo være betydelig varm.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 12:30 #38
så behøver jegmåske ikke skifte køleren alligevel?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 12:31 #39
everest home editionviser også 72 gr?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 12:34 #40
og sisoft sandra viser 72gr -hvorfor?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 14:06 #41
Nu har jeg mærket på køleren og den virker ikke varm - hvad nu?
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 17:06 #42
Orker ikke helt at læse tråden gennem for at hammer træt ligenu :-)

Du kan ikke fjerne den heatsink - det er jeg sikker på.
At du ikke har kabinets blæsere i synes jeg også er dumt. Tror du ville kunne spare ny cooler ved at montere disse.

Omkring temp - så stol ikke altid på disse popsmart test programmer når det angår temp. Brug sin bios, det er den mest præcise.

Køleren bør kunne være på bundkortet - men det er noget jeg evt kan tjekke på arbejde i morgen?

Normalt bruger man rensebenzin eller isopropyla-alkohol.

Prøv evt købe en blød pensel og noget isoprpanol (isopropyl alkohol) i Matas, læg  CPU'en i blød i 10 min. og børst det overskydende kølepasta af..
Avatar billede stefan_v Nybegynder
17. juni 2004 - 17:11 #43
Hvis BIOS siger 50 grader og din maskine ikke beklager sig (går ned, fryser, selvantænder), så er der vidst ingen grund til at skifte noget somhelst ud.

Min egen p4 2400 mhz kig amok for en uges tid siden og fløj op på de 70-80 grader (Målt fra BIOS) (uden belastning!!) Windows skabte sig og maskinen gik i stå, men intet alvorligt. Alt er ok nu, efter geninstallation af Windows...???

Ligger din maskine på 70+ grader mærker du det nok... :-/ BOOM!
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 17:13 #44
så vildt går det nok ikke lige!

P4 lukker selv ned hvis den bliver for varm. Pil f.eks kabinetssiden af - falder temp meget skal du have noget mere køling på. Men det er også en lille invistering
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 17:14 #45
Nej det er ok Vi er nået frem til at jeg godt kan bruge den køler du anbefalede og jeg kan se at den skal monteres i sen sorte heatsink - .
men nu er jeg i tvivl om visningen af temperaturen er rigtig . i bios siger den 50 gr. ,men alle windows prg. siger 72 gr -(sisoft,aida,everest,hotmon.)
Jeg skal altså regne med bios? så har jeg vel ikke brug for køleren alligevel?
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 17:15 #46
Stol altid 100% på din bios
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 17:15 #47
Går det helt galt skulle din CPU gerne bare lukke ned hvis den bliver for hed
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 17:21 #48
Ok - alle der har hjulpet - læg svar så fordeler jeg efter indsats. køber muligvis køleren alligevel.
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 17:22 #49
Ellers tak jeg har nok :-)

En fed køler tro mig!

Super sommer til alle

//Ird
Avatar billede mushkin Nybegynder
17. juni 2004 - 17:23 #50
Hermed gjort.
Avatar billede kbu Nybegynder
17. juni 2004 - 17:30 #51
Kan godt forstå din forvirring ;-)
Køleren er effektiv - jeg har den på en AMD XP 2500+ oc. til 2200 Mhz = XP 3200+
Den kører med en temp. på mellem 45 og 50 grader. uden kabinetblæsere.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 17:33 #52
tak for hjælpen så
Avatar billede mushkin Nybegynder
17. juni 2004 - 17:36 #53
No problemo.
Avatar billede ird Praktikant
17. juni 2004 - 17:38 #54
Any time
Avatar billede kbu Nybegynder
17. juni 2004 - 17:54 #55
håber du fik noget ud af det.
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 17:56 #56
ja det var fint - takker
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 18:05 #57
Så er den bestilt...
Avatar billede kbu Nybegynder
17. juni 2004 - 18:31 #58
hvis man kan sige at en køler er lækker - så er det en lækker køler ;-)
Avatar billede serverservice Praktikant
17. juni 2004 - 18:44 #59
jeps - så får den lige lidt OC også
Avatar billede stefan_v Nybegynder
17. juni 2004 - 19:36 #60
Jeg har i øvrigt Zalmanns A-Cu køler på, sat til mindste omdrejninger.. Den siger absolut intet! Og den højeste temperatur jeg har været oppe på (ikke ovennævnte kiks medregnet) er 64 grader (Folding@Home -SSE i 12 timer). Den er rigtig lækker, men der skal lige tjekkes om der er plads. Deres specs til bundkortet er ret specifikke. Har selv et MSI 648 MAX.

Held og lykke med det.
Avatar billede adam0053 Nybegynder
19. juni 2004 - 08:42 #61
er der plads til den med en OTES (ic7-max3)?
Avatar billede serverservice Praktikant
19. juni 2004 - 10:26 #62
hvis du læser tråden finder du dine oplysninger
Avatar billede serverservice Praktikant
21. juni 2004 - 14:16 #63
Så kører min pc med den nye køler. Den lagde ud med en temp. på 45Gr. efter jeg moterede sidepladen på kabinnettet steg den til 47Gr. - der er altså et par grader at hente med en ekstra kabinetkøler. Nu har jeg overclocket den 5% og den ligger på 50-51 gr.
Nogle der har ideer til om jeg kan gå højere i OC og evt. erfaring med intel?
Avatar billede serverservice Praktikant
21. juni 2004 - 14:38 #64
Nu er jeg på 8% OC og temp. i bios siger 52-53 gr. tror ikke jeg går højere nu.'
Det mærkelige er at den i windows stadig siger 72 gr uanset hvad der måles i bios.
Avatar billede stefan_v Nybegynder
21. juni 2004 - 14:48 #65
Som sagt kan du ikke stole på Windows programmerne til at bedømme din temperatur. Hvis din CPU var 72 grader ville du meget hurtigt mærke. Den ville gå ned, meget hurtigt.

mht. din OC skal du være opmærksom på at temeraturen nemt kan stige 10 grader under load, dvs. når CPUen bruges konstant. Der for skal du være forsigtig når du OCer. Hvor meget din CPU kan OCes ved jeg ikke, da jeg kun har arbejdet med Pentium 4, men >8% skulle nu nok være muligt.

Hvis du vil teste din maskine under maksimalt pres, kan du åbne photoshop (hvis du har det) oprette et nyt billede i fx 7500 x 7500 x 100 og ligge en Blur på.. så skal den nok arbejde sig op i temperatur.

Ellers kan du bare starte et eller andet computerspil (af nyere dato) op og spille i et kvarters tid. Går maskinen ned, er du gået for langt. Stil da dine settings et skridt tilbage i BIOS og test igen.
Avatar billede serverservice Praktikant
21. juni 2004 - 16:15 #66
takker - prøver et spil
Avatar billede stefan_v Nybegynder
21. juni 2004 - 16:31 #67
Du kan evt. tjekke "Task manageren" om cpu'en kører 100% (åben Task Manageren og træk den ud i bredden, så grafen vises over hele skærmens bredde - efter du har spillet eller lign. kan du se på på grafen om den har kørt 100% eller mindre) CPU'en afgiver natuligvis mest varme ved fuld belastning, derfor er det ret vigtigt i en test..