Avatar billede kasperbr Nybegynder
20. juni 2004 - 17:27 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan kopier man LP'er over på min harddisk

Hej Eksperter

Jeg har en masse LP'er stående og de fylder... Det vil jeg have gjort noget ved!

Så hvordan får jeg så PL'erne kopieret over på min harddisk?
Hvilke kabler skal der bruges?
Der skal sikkert også bruges et progran til det??

Hilsen Kasperbr
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2004 - 17:34 #1
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 17:40 #2
Du skal have en god lyd kort som dette: http://produceren.terratec.net/product.php?pid=6
Du skal også have et program som dette: http://site.magix.net/index.php?id=6248&type=2
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2004 - 17:45 #3
nej man behøver sgu ikke noget godt lydkort!
Se her http://home21.inet.tele.dk/doggy82/exp/plade.jpg
Og så brug Audiograbber http://teliadk.tucows.com/files/agsetup.exe
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 17:45 #4
Lydkortet kan du køb her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23295
Den er lidt dyrt!
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 17:53 #5
kasperbr > Du kan afvise min svar og kommentar og giv pointene til doggy82
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 17:55 #6
doggy82 > Hvor kan man købe såden en forstærker?
http://home21.inet.tele.dk/doggy82/exp/plade.jpg
Avatar billede milter Ekspert
20. juni 2004 - 17:59 #7
Her er lidt om, hvordan du gør det med en beskrivelse af hele processen. Har selv overført ca. 100 indtil nu.
Avatar billede milter Ekspert
20. juni 2004 - 18:00 #8
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 18:03 #9
Hvad sker der hvis man tilslutter pladeafspilleren direkte til pc’en uden at bruge denne
For- forstærker?
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2004 - 18:03 #10
som jeg også skriver her http://www.eksperten.dk/spm/509908
i Fona og andre elektronikforhandlere
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2004 - 18:03 #11
masis> lyden bliver meget tynd og der kommer meget støj med.
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2004 - 18:05 #12
men igen, nogle lydkort har indbygget forstærker.
De fleste har det bare kun på mikrofon-indgangen og den er jo kun i mono
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 18:09 #13
doggy82 > ok 1000 tak!
kasperbr > held og lykke med dit projekt!

Hav fortsæt en god aften alle sammen!
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2004 - 18:11 #14
som der også står på det link som milter gav kan man bruge diverse programmer til at forbedre lyden. Men jeg har ikke haft brug for at pille ved noget af det som jeg har optaget over. Man kan også komme til at pille for meget ved det.
Syntes heller ikke det gør noget at man kan høre lidt kradseri.
Avatar billede masis Nybegynder
20. juni 2004 - 18:18 #15
kan det hjælpe med kradseriet hvis man har en god pladeafspilleren og god lyd kort?
Avatar billede doggy82 Praktikant
20. juni 2004 - 18:46 #16
nej det er ikke særligt meget. Den mest afgørende faktor er hvor god stand den pågældende plade er i. Jeg har lavet fine optagelser med min pladespiller som jeg har købt brugt for 40 kr - Ja jeg sagde 40kr!
Avatar billede ahave Nybegynder
20. juni 2004 - 19:11 #17
Hvis du selv kan lave en RIIA forstærker med loddekolbe og loddetin er der her en for 82 kroner. SK1023 RIIA stereo forforstærker UK (14), fra www.brinck.dk -> smartkit. Den er af ganske glimrende kvalitet, komponenterne til den er fin kvalitet. Og som Doggy82 skriver brug audiograbber, det er virkelig godt til det formål. Har selv brugt det til netop det samme. Og lydkortet behøver du bestemt ikke at tænke på, kvaliteten er meget bedre fra det, end hvad du får fra din pladespiller. Selvfølgelig bortset fra de mest dynamiske effekter, men dem går man glip af når man digitaliserer. Og man kan ikke rigtig høre dem alligevel. Men forforstærkeren hedder en RIIA forstærker, så prøv at søg efter det. Alternativt kan du jo, hvis du har en pladespiller indgang på dit stereo anlæg, køre lyden der i gennem og via en tape-out føre lyden over i dit lydkort i computeren.