Avatar billede thelastdragon Nybegynder
27. juni 2004 - 21:11 Der er 6 kommentarer

Hijacking af startside

Jeg har sat min startside til at være en side, men hver gang jeg lukker mit internet op er det, ikke den side, jeg har sat den til at starte på, og hvis jeg går ind i indstillingerne, kan jeg ændre den tilbage til den gamle startside, men når jeg så slukker computeren igen, lukker den op på en hel ny side hvad gør jeg?.

M.V.H.

Jim Pedersen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. juni 2004 - 21:53 #1
Velkommen i 'klubben':
Læs og (måske) forstå - det er dette du er kommet ude for
http://www.eksperten.dk/artikler/127
http://www.eksperten.dk/artikler/254
http://www.eksperten.dk/artikler/144

PS: Hvis du lægger dit spm i gruppen http://www.eksperten.dk/spm/Sikkerhed/Virus/ så vil super-eksperter 'spyware' straks 'kaste' sig over dit spm...
Avatar billede andersenph Nybegynder
27. juni 2004 - 22:25 #2
Du skal hente 2 programmer.

Først spybot : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot
direkte link : http://download.com.com/3000-2144-10122137.html?part=104443&subj=dlpage&tag=button

Installer og kør Spybot, opdater online, scan, alle filer den har fundet, der er røde skal markeres, tryk så på afhjælp valgte problemer, derefter genstarter du

Derefter hijackthis : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis
direkte link :        http://www.webattack.com/get/hijackthis.html
den udpakker du og kører Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. juni 2004 - 22:46 #3
... du er nu i gode hænder med <andersenph> i gang...
Avatar billede thelastdragon Nybegynder
28. juni 2004 - 13:41 #4
Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 13:43:16, on 28-06-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\eMule\emule.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Documents and Settings\Leo\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\WXMZ0TYJ\hijackthis[1].exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchURL,(Default) = http://red.clientapps.yahoo.com/customize/ycomp_wave/defaults/su/*http://www.yahoo.com
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,HomeOldSP = about:blank
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: (no name) - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: (no name) - {91A21175-03A7-4379-B2EC-FCB0FC952B73} - C:\WINDOWS\System32\efalkf.dll
O2 - BHO: (no name) - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKCU\..\Run: [SpyKiller] C:\Programmer\SpyKiller\spykiller.exe /startup
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger (HKLM)
O12 - Plugin for .spop: C:\Programmer\Internet Explorer\Plugins\NPDocBox.dll
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. juni 2004 - 13:51 #5
... sådan er det når man har haft gang i [eMule.exe] - så følger der diverse mere eller mindre uønsket skrammel med ...  *SS*
<andersenph> vender nok tilbage med dealjer - han/hun (?) er nok mere ekspert end mig...
Avatar billede andersenph Nybegynder
28. juni 2004 - 14:13 #6
Jeg er med tap :O)

Det er en ny hijacker vi skal have fjernet.

Hent og opdater Ad-Aware: http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#adaware
Hent og opdater CWShredder: http://www.spywareinfo.com/~merijn/files/CWShredder.exe

Først opretter du en mappe kun til hijackthis og lægger programmet derover. Så har vi nemlig styr på backup filerne.
Kommer du til at slette noget forkert, kan vi altid komme tilbage og lave en restore. Derfor skal Hijack have sin egen mappe.

Første vigtige punkt er at slå systemgendannelsen fra. Højreklik på Denne Computer på skrivebordet, vælg Egenskaber og fanebladet Systemgendannelse og sæt flueben i Deaktiver systemgendannelse. Klik ok og genstart.
Ellers genskabes alt hvad vi fjerner.

Genstart fejlsikret tilstand. Du trykker f8 nogle gange når Windows starter op.

Derefter skal du åbne Hijackthis.
Du skal vinge disse filer af, jeg har beskrevet nedenunder.
Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned.

Fix disse med Hijackthis:

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = file://C:\DOCUME~1\Leo\LOKALE~1\Temp\sp.html
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,HomeOldSP = about:blank
O2 - BHO: (no name) - {91A21175-03A7-4379-B2EC-FCB0FC952B73} - C:\WINDOWS\System32\efalkf.dll

Søg og slet:

Nu kører du en scanning med Ad-Aware og CWShredder og fjerner, hvad de finder.

Angående CWShredder:
Pak zipfilen ud i en mappe.
Kør programmet, tjek for updates, afbryd din internetforbindelse fysisk (stikket ud), luk alle vinduer undtaget CWShredder, klik på Fix, den scanner nu, når den er færdigt klik på Next, klik på Exit.

Genstart og giv mig en ny log fra Hijack til kontrol.