Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 21:47 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Enkelt netværkscomputer vil ikke gå på nettet

Jeg har fået et MEGET alvorligt problem med min computer. Problemet er meget simpelt, og det er at den ikke vil gå på internet. Den er en del af et netværk med 5 computere, hvoraf alle kører med det samme XP pro, men det er kun min der ikke virker. Det er sket en gang før (for 2 dage siden), hvor jeg brugte en dag på at søge på eksperten, og blev til sidst så sur at jeg formaterede. Det hjalp i et døgns tid, men så heller ikke længere.

Jeg har prøvet ALT. Rettet ip'er, geninstalleret nætværk, nætværkskort, ie mm. Skiftet nætværkskort, windowsinstallation, kabler, hubs og switches. Råbt højt ad den, slået den meget hårdt, pillet rammet ud (for at slå på det) og til sidst slukkede jeg den (gjorde jeg også før jeg pillede rammen ud =P)

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, for der var en anden herinde, der åbenbart havde præcis det samme problem, bortset fra at hans fungerede ordentligt efter formatering...
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
08. juli 2004 - 21:52 #1
Hvad med de filer der hedder lmhosts og hosts. Prøv bare at omdøbe dem til at starte med. Det kan være dem der driller
Avatar billede bartfreak Nybegynder
08. juli 2004 - 21:58 #2
hvis det virkede for et par dage siden, kan du prøve systemgendannelsen.
Ellers fjern din firewall, sørg for at de alle står i samme domæne.
Og søg efter domæne, og/eller ip eller pc´ navn..O)
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 22:04 #3
@bartfreak: Har prøvet gendannelse, uden held selvfølgelig. Og hvad skal jeg bruge domæne ip og pc navn til? Ikke for at være ubehøvlet, jeg er bare interreseret.

@fyrrebakken: Har jeg ikke prøvet, hvad skal de omdøbes til?
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
08. juli 2004 - 22:14 #4
fx lmhost_bu og hosts_bu så PC'en ikke har dem. Det er bare for at sikre de IKKE forsvinder. Hvis det virker bagefter kan du slette dem.
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
08. juli 2004 - 22:18 #5
...tror den har lmhosts og hosts
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 22:25 #6
Prøv at starte en dosprompt og skriv:
ipconfig
og se på den måde om du har fået en ipaddresse.
Har du det så:
Skriv så
ipconfig /all
og se hvad ipaddresse der står under dns-servere.
Denne prøver du at pinge:
ping <dns serverens ipaddresse>

Hvad virkede af ovenstående ?
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 22:25 #7
Okay, jeg har lige renamet de filer, genstartet, og slået min computer en gang til, fordi den ikke vil gå på internet -.-'
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 22:29 #8
Okay, den kom op med 2 dns ip'er. Jeg pingede dem begge 2, men den siger bagefter, at der var et tab på 100% (den prøvede 4 gange ved hver)
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 22:30 #9
nåja, alt af det ovenstående virkede, bortset fra at pinge
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
08. juli 2004 - 22:31 #10
For mig begynder det at lyde som et DNS og GATEWAY problem.

Venter spændt på ipconfig /ALL
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 22:32 #11
ok, så prøv at pinge den der står som "Standard forbindelse" altså Default gateway.
Prøv også at pinge en af de andre maskiner på netværket.
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 22:37 #12
Den pingede fint til Standardgateway, og jeg har selvfølgelig ingen ide om hvad det betyder, men jeg håber det er noget godt =P

@fyrrebakken: Er det virkelig nødvendigt at skrive alt det shit ned? Kan det ikke undværes? Jeg skal nok gøre det hvis der ikke er andre muligheder, men for helvede der er meget...
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
08. juli 2004 - 22:43 #13
PC's ip-adresse, subnet-adresse (undernetmaske), gateway, evt DHCP server, DNS-server.

Det er vigtigt at subnetmasken på din PC er den samme som gateway's subnetmaske.
Avatar billede fyrrebakken Nybegynder
08. juli 2004 - 22:45 #14
måske er WINS der også
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 22:46 #15
Kunne den pinge en af de andre maskiners ipaddresse ?
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 22:54 #16
pc'ens ip: 172.17.2.187
undernetmaske: 255.255.240.0
gateway: 172.17.0.1
DHCP: 192.168.0.100
DNS: 193.88.44.42

Jeg kunne også pinge min søsters computer (den jeg sidder ved), og den leverede til: 172.17.0.116
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 22:57 #17
Hvordan er det netværk skruet sammen ?
Har du en router ?
Hvilken udbyder har du ?

Den opsætning er ikke helt normal
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 23:03 #18
Hmm...Det var da et besynderligt spørgsmål. Ej, vores router sidder nede i stuen, og derfra går der så kabel til en hub oppe på mit værelse. Fra den går der 3 stik, 2 af dem til pc'er (hvoraf den ene er min) og det sidste til en ny hub, hvor der så er 2 computere på (hvoraf den ene er den jeg sidder ved). Og vi får det igennem antenneforeningen, som får det fra TDC
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 23:13 #19
gå i en dosprompt på din computer og fyr disse kommandoer af:

ipconfig /release
(frigiver ipaddressen)
ipconfig
(kig efter at du nu ikke har en ipaddresse)
ipconfig /renew
Kig efter hvilken ipaddresse du nu har fået.
Prøv så at se om internettet virker
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 23:16 #20
Ok, grunden til at jeg spurgte er at den opsætning viste at det ikke bare var en hjemmeopkobling men at i var en del af et større netværk.
Det giver så også større fejlmuligheder, og jeg har en mistanke som vi lige venter med til du har checket om du kunne frigive ipaddressen og få en ny som er forskellig fra den du havde før.
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 23:19 #21
Gjort som du sagde, og den renewede bare med præcis de samme ip'er som før.

Jeg går i seng nu, men kom bare med en masse forslag, så jeg kan få brugt min morgen på noget fornuftigt :D
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
08. juli 2004 - 23:21 #22
Lige en enkelt test først, please.
Luk din pc ned.
Prøv så fra din søsters pc at pinge din ipaddresse.
ping 172.17.2.187

Kan den det ?

Mistanken er at der er en der har "stjålet" din ipaddresse og sat en ekstra computer på som han ikke betaler for.
Avatar billede voursez Nybegynder
08. juli 2004 - 23:30 #23
Hehe, godt jeg lige nåede at kigge en sidste gang.

Desværre, kunne ikke pinge da computeren var slukket, så det efterlader mig på bar bund igen. Faktisk har jeg ingen ide om hvad det er jeg sidder og laver, men så vidt jeg kan forstå, prøver jeg at se om jeg får tildelt en ip.

Men nu smutter jeg altså i seng, så godnat, og skrives ved i morgen. Tak for hjælpen indtil nu.
Avatar billede voursez Nybegynder
09. juli 2004 - 10:17 #24
Godmorgen

Jeg skulle lige vide om der var flere forslag dette, for ellers vil jeg formatere igen, og håbe på det virker.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 10:35 #25
Rolig nu *s*
Der er flere forslag. Prøv at gå i enhedshåndteringen og fjern netkortet. Genstart maskinen og den skulle nu gerne finde det igen og geninstallere det.
Det burde tage hånd om evt. fejl i TCP/IP protokollen. Netværket virker, men ping kommunikerer med icmp/ip mens IE kommunikerer med TCP/IP, så hvis tcp ikke virker vil den kunne pinge men ikke ellers kommunikere.

Prøv det først, så har jeg lidt tid til at tænke imens.

Et par spørgsmål:
Hvad er det for et netkort du har i ? Er det indbygget i bundkortet ?
Avatar billede voursez Nybegynder
09. juli 2004 - 10:43 #26
Omg... Jeg har lige tændt min egen computer, som har været slukket siden i går, efter jeg skrev mit sidste indlæg. Nu kan den gå på internet, og jeg har ingen ide om hvorfor. Netkortet er SiS 900-based PCI Fast Ethernet Adapter, som er onboard.

Er det muligt at netkortet bliver for varmt? For ellers kan jeg ikke se nogen grund til at den skulle virke nu...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 10:48 #27
Normalt er det sådan at enten virker et netkort eller også virker det ikke. Det sker men er meget sjældent at ping virker, men at man så ellers ikke kan kommunikere.
Har du kørt bundkortsdrivere ind fra cd'en der fulgte med bundkortet ?

Prøv lige at checke din ipadresse og se om det er den samme som i går ?
Avatar billede voursez Nybegynder
09. juli 2004 - 10:52 #29
Ja, jeg kørte de drivere der var på cd'en til bundkortet. For 3 dage siden, løste det problemet midlertidigt, men efter en genstart, kunne den ikke gå på igen. Jeg prøvede det også i går, uden effekt denne gang.

Og min ip, er præcis den samme som i går
Avatar billede voursez Nybegynder
09. juli 2004 - 11:01 #30
Hmm, nu har min PC, lige været af nettet i 2 minutters tid, men gik på lige efter jeg installerede de drivere som bartfreak linkede til. Jeg er stadig meget usikker på, om den nu holder sig på nettet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 11:05 #31
Ok, underligt. Tjaa.. nu er det jo svært at "fixe" når problemet ikke er der, men jeg er nogenlunde overbevist om at det er ydre omstændigheder der gør sig gældende, og altså ikke noget på din pc.

Hvis det sker igen, vil jeg anbefale denne lille test:

Tag en ipconfig /all på din søsters maskine.
Mens du har den åben taster du alle oplysninger ind manuelt på din egen pc, inkl dns oplysninger.
Så rykker du netstikket ud af hendes computer og trykker anvend og ok på din egen computer. Efter et minuts tid prøver du så om du kan gå på internettet. Kan du det, sætter du den tilbage til automatisk at hente ipaddresse, trykker ok og anvend og ser igen efter et minuts tid om du kan gå på internettet.

Hvis du kan gå på internettet efter du har tastet din søsters addresse ind og lukket hendes computer, viser det at det er din DHCP IPADDRESSE der er noget galt med, ikke din computer eller netværkskort. Og det er ikke noget vi kan gøre noget ved. Det er noget som administratoren af nettet kan gøre noget ved. Han kan gå på dhcp serveren og spærre ipaddressen så du får en ny.
Avatar billede voursez Nybegynder
09. juli 2004 - 11:07 #32
Det vil jeg da prøve, men jeg har faktisk ingen ide om, hvor man indtaster de ting henne. Jeg kan læse mine konfigurationer med ipconfig /all, men hvordan fanden laver jeg det om?

Og hvis dig og bartfreak lige vil svare, så i kan få nogle point. Surt at vi ikke fandt ud af hvad der var galt...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juli 2004 - 11:14 #33
ok..
jeg ville lave mine forbindelser om.. det kunne være det hjalp..???
Evt. fjerne netkortet i enhedshåndtering, og lade windows installere det selv.
Jeg har også sis-900, og har ingen problemer overhovedet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 11:17 #34
Her er et svar

Du går i kontrolpanelet | netværk, højreklikker din lan´forbindelse og vælger egenskaber, find tcp/ip og vælg egenskaber. Her kan du sætte den til fast ipadresse. Og der er et faneblad hvor du kan skrive dns-serveren ind.

Det ER et underligt problem, især fordi den stadig kan pinge. Forhåbentlig er det løst med den nye driver, men du kan jo ikke være helt sikker endnu :(

Jeg har faktisk også sis 900 hjemme *s*
Avatar billede voursez Nybegynder
09. juli 2004 - 11:25 #35
tak for hjælpen, og jeg håber det ikke sker igen :P
Avatar billede voursez Nybegynder
09. juli 2004 - 11:26 #36
OMG...Jeg fuckede up i point fordelig. Kan man ikke lave det om?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
09. juli 2004 - 11:28 #37
Jeg tror at bartfreak klarer den side af sagen ved at lave et spørgsmål til mig. *s*

Du kan ikke gøre noget ved det nu.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. juli 2004 - 11:34 #38
Avatar billede voursez Nybegynder
27. juli 2004 - 20:12 #39
Jo, jeg ved at det er et gammelt spørgsmål, men nu har jeg fået præcis det samme problem igen. Jeg har gået denne tråd igennem en gang til, for at se om der var et eller andet der kunne løse det, men desværre uden held igen. Men nu ved jeg, at min netværks-kort ikke kan være brændt af. Den virker i min søsters, og når jeg får min søsters i, kan jeg også komme på nettet. Den nægter konsekvent, at gå på nettet, uden nogen egentlig grund.

Jeg kan stadig pinge, alle ip'er og indstillinger er som sidste gang, og ingen hubs/switches og lignende er blevet flyttet rundt. Jeg håber virkelig vi kan få løst problemet denne gang, for jeg har hverken råd eller lyst til at købe nyt netværkskort en gang om måneden...
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
30. juli 2004 - 22:38 #40
Underligt....

Prøv at kopiere outputtet fra disse to kommandoer herind så vi kan se dem:

ipconfig /all
og
route print

Begge kommandoer udføres i en dosboks, og du kan evt redirecte outputtet til en diskette således:

ipconfig /all > a:\ipconfig.txt
og
route print > a:\route.txt

Ovenstående skal selvfølgelig udføres når de nævnte symptomer er tilstede.
Avatar billede voursez Nybegynder
31. juli 2004 - 11:39 #41
Hehe, den vil godt gå på nettet igen nu. Problemet vil helt sikkert komme igen, og når det gør, vil jeg lige komme med disse informationer. Ellers et godt trick, at man kan redirecte det til en .txt fil. Tak for det =D