Avatar billede heavybreezer Nybegynder
27. juli 2004 - 11:19 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ville denne bærbar være et klogt køb?

Jeg sidder her og skal til at købe en ny bærbar til skolebrug. Den skal bare have rimeligt med plads og kunne holde batteri i rimelig tid. Den må max koste 10.000,-

Så jeg overvejer denne:
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21935

Ville det være et klogt køb?
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 11:27 #1
Bortset fra grafikkortet skal den nok klare de krav du kan få på en skole ja :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 11:47 #2
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg personligt finder vigtige ved en bærbar er klart vægten, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Noget af det jeg altid råder folk til er at gå ned i butikken istedetfor at handle via nettet, men mindre du kender varen.

Humlen i Centrino er det meget lave strømforbrug - mindre end én watt, faktisk, (hvilket er under det halve af hvad nuværende notebook-processorer sluger) og at den benytter multi-threading, så den håndterer mange flere operationer i én clockcycle, og derfor slet ikke behøver så høj en frekvens for at arbejde effektivt. Den nuværende tendens til at sammenholde processorers hastigheder ved at kigge på clockfrekvens alene, bliver derfor for alvor sat ud af spillet. Ifølge anmeldelser fra CNET, ZDNET, PCWorld og Anandtech, er en 1.6Ghz Centrino-løsning faktisk så stærk, at den i rå ydelse snildt knækker en desktop 2.4Ghz som en tør kvist i real-life tests.

Centrino er nemlig ikke "bare" en processor. Centrino er Intels svar på treenigheden - en pakkeløsning bestående af faderen, sønnen og helligånden. I dette tilfælde personificeret gennem Pentium-M, Intel 855 og den trådløse 802.11-stand

Athlon64 er derfor aktuel i flere år frem end computere med normale processorer.

Skal du have en til spil - skal du have et af de store kort fra ATI. Det store 9600 er nok - men du kan i dag også få et 9700. Fremtiden lover at vi snart kan skifte VGA chippen på maskinen - men lad os nu se :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Faktisk samme maskine - men mit valg er og bliver Asus 6800 :-)

Har testet utallige af 6800 modellen - og ikke en har fejlet.

Kommer selvfølgelig an på hvad du skal bruge den til.
VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1

Taget fra det andet jeg deltager i

http://www.eksperten.dk/spm/523619

Men til alm skolebrug kan den du kigger på nemt klare opgavewn :-)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. juli 2004 - 11:48 #3
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. juli 2004 - 11:49 #4
... hov <freehelp> kom først...
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 11:51 #5
:-)
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
27. juli 2004 - 12:17 #6
Smid svar freehelp :)
Avatar billede freehelp Praktikant
27. juli 2004 - 13:08 #7
Ønsker ikke point for min hjælp :-)

Du kan belønne med karma - men det er 100% valgfrit :-)

Ha en god dag og sig til hvis du ønsker mere hjælp

//Freehelp
Avatar billede freehelp Praktikant
12. august 2004 - 09:42 #8
Kunne være rart at høre hvordan tingene skred frem??????
Avatar billede freehelp Praktikant
25. august 2004 - 14:08 #9
Er tiden ikke moden til feedback eller afslutning af spørgsmålet??
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:08 #10
Mon ikke du snart kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller få spørgsmålet lukket!?
Avatar billede heavybreezer Nybegynder
03. januar 2005 - 06:15 #11
Undskyld ulejeligheden.. Jeg er meget tilfreds med bærbaren efter jeg købte den. Tak! :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
03. januar 2005 - 14:04 #12
Np