Avatar billede bambi Nybegynder
16. august 2004 - 10:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Linuxhaj søges

RESUME
Vi søger en person der kan hjælpe os med at sammensætte en specialtilpasset, minimalistisk Linux-installation til 23 ældre pc'er, så de kan køre telnet op mod en intern server.

PROJEKTET
Vi har 23 ældre pc'er (fra Pentium MMX 200 MHz til Pentium II 400 MHz, alle med minimum 64 MB RAM) som udelukkende fungerer som simple terminaler - de skal blot køre telnet op mod en intern telnetserver. Pc'erne er i øjeblikket installeret med en håndfuld forskellige Linux-distributioner (og enkelte med Windows 98) i alverdens forskellige opsætninger, hvilket gør det næsten umuligt at administrere.

Derfor søger vi en person som kan hjælpe os med at sammensætte en ultrasimpel systeminstallation der kan rulles ud på alle pc'erne og give os et velfungerende, ensartet miljø.

Der er en række krav til installationen. Den skal:

- Være lille og simpel så den starter lynhurtigt, uden at indlæser en masse overflødige drivere og daemons. Den må dog gerne indeholde en teksteditor og enkelte hjælpeprogrammer, fx til at rette fejl i filsystemet eller til at teste netværksforbindelsen.
- Være let at installere på pc'ernes harddisk og kunne køre derfra. Vi er ikke interesserede i at boote fra diskette eller cd-rom.
- Kunne slukkes på kontakten når man er færdig med at arbejde uden fare for at ødelægge filsystemet (read-only)
- Ikke kræve logon til selve styresystemet (single user)
- Hente IP-adresse etc. via DHCP.
- Starte direkte i telnetapplikationen.
- Num Lock skal være slået til som standard i telnetapplikationen.
- Kunne håndtere danske bogstaver både på skærm og tastatur i vores telnetapplikation. Det sidste kan være svært, men ikke umuligt. Vi har en række Red Hat 6.x installationer hvor det virker.

Pc'ernes er hardwaremæssigt ret forskellige, men netkortene begrænser sig til tre modeller fra 3Com og Intel.

Vi forestiller os at installationen er baseret på Linux, BSD eller lignende der ikke kræver fx Windows-licenser eller separat "client access license". Ovenstående ville være utrolig let at realisere i DOS, men vi har ingen DOS-licenser liggende eller planer om at anskaffe det.

Hvis du mener du kan hjælpe os med opgaven vil jeg meget gerne høre fra dig. Giv en kort beskrivelse af hvordan du har tænkt dig at gribe projektet an og hvad du forestiller dig det skal koste os at få det implementeret.

PS: Vi er interesseret i at få udarbejdet en færdig løsning - ikke i henvisninger til endnu flere distributioner vi kan prøve kræfter med.
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. august 2004 - 10:55 #1
Hvis du ikke får respons her, så prøv på http://www.sslug.dk de har jævnligt installparties og vil sikkert gerne hjælpe jer med dene opgave
Avatar billede dsj Nybegynder
16. august 2004 - 11:48 #2
Bare lige en kort bemærkning :-)

Et lille problem i måske vil løbe ind i er, at i ønsker én installation, men har forskelligt hardware, som netop kræver forskellige drivere. Alene at maskinerne har forskellige CPU'er med forskellige instruktionssæt, gør at forskellige drivere behøves. I så fald, er man nok nødsaget til at smide alle drivere med i installationen, hvilket naturligvis får den til at vokse i størrelse, men helt præcis hvor meget, er jeg ikke klar over...
Avatar billede mfalck Praktikant
16. august 2004 - 12:00 #3
hvis det er let at lave i dos og i har ekspertisen i det, så kan i jo overveje at anvende opendos eller freedos
Avatar billede dsj Nybegynder
16. august 2004 - 12:12 #4
Jeg ville nu også til hver en tid foretrække Linux frem for DOS. Linux er langt mere funktionelt, yder mere og har en høj driftsikkerhed. DOS er i dag forældet, hvorfor også ekspertisen kan være svær at finde. Samtidig kan man forvente, at DOS-ekspertise med årene bliver sværere og sværere at finde. Hvorimod massen af folk med Linux-ekspertise er voksende. Hvis noget går galt, eller noget skal laves om i et DOS-system om nogle år, kan I risikere, at det ikke er muligt, og man må starte forfra, f.eks. med Linux :-)
Avatar billede bambi Nybegynder
16. august 2004 - 12:22 #5
Ønsket om en løsning baseret på Linux var primært et politisk og økonomisk valg. Men vi er ikke "religiøse" mht. om løsningen er lavet med Linux eller en gratis version af DOS. De krav vi har til installationen er så simple at vi ikke bekymrer os om styresystemet er i stand til at udnytte de ekstra funktioner i nye processorer eller chipset. Og vore krav har ikke ændret sig de seneste fem år bortset fra at der er kommet et enkelt nyt netkort til.

Som udgangspunkt vil vi helst have en løsning baseret på Linux/BSD, men hvis nogen mener de kan klare opgaven med DOS er vi stadig interesserede. Blot er det vigtigt på forhånd at sikre sig om alle komponenterne (styresystem, TCP/IP-stak og telnetklient) er gratis, også ved kommerciel brug; vi vil ikke risikerer at snyde nogen for licensindtægt.
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2004 - 19:54 #6
Hvordan ser det ud med drev på maskinerne? Har de alle CDROM eller kan man kun regne med 3.5" floppy?

Hvis alle har CD, kan de så sættes til at boote fra den?
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2004 - 19:55 #7
PS til ovenstående: Her tænker jeg på i forbindelse med installation.
Avatar billede bambi Nybegynder
16. august 2004 - 20:00 #8
sandbox:
Alle pc'erne har både diskettedrev og cd-rom-drev, og de kan boote fra cd-rom.
Avatar billede hippien Nybegynder
16. august 2004 - 21:19 #9
det kan jeg godt lave... er det sådan at man kan låne en af hver slags af disse computere til at udvikle og teste på?

hvor i landet?
Avatar billede kasper.h Nybegynder
17. august 2004 - 08:06 #10
Har du en e-mail adresse eller telefon du kan kontaktes på?
Avatar billede cybermike Nybegynder
17. august 2004 - 10:47 #11
Du er velkommen til at kontakte mig på tlf. 2871 8217 eller email : ekim@unifix.org , msn: ekimrebyc@hotmail.com

Jeg har lang tids erfaring med special tilpasninger af linux og jeg har erfaring i mit arbejde som sikkerhedskonsulent hvor jeg primært har arbejdet med linux og bsd.

Jeg mener at det her er et nemt lille projekt som jeg godt hurtigt kan lave for jer til en billig penge, hvis du kontakter mig kan vi snakke det igennem jeg har en helt klar ide til hvordan jeg kan lave det for jer.

Du kan gennemse mine refferencer og kompetencer på http://www.cybermike.dk eller mit engelske cv paa http://www.xtron.dk/mike

  Mvh
Mikkel Christensen
Avatar billede cybermike Nybegynder
20. august 2004 - 15:06 #12
ekim@unifix.org er nede for tiden, men tlf nr og msn er stadig gangbart.
Avatar billede bambi Nybegynder
07. oktober 2004 - 13:28 #13
Opgaven er løst af cybermike - tak for hjælpen!