Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 14:51 Der er 36 kommentarer og
1 løsning

pladespiller tilkobling til computer

Jeg har fået til opgave at få en god pladespiller fra før i tiden - hedder REGAPLANAR 3 - koblet på computeren så hele samlingen af gamle LP plader kan høres.
Har grafikkort radeon pro9700. Kan dette lade sig gøre?
Meget gerne en letforståelig forklaring. Jeg aner ikke en dyt om musikanlæg.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 14:52 #1
det var ikke lige grafikkortet her der var interessant, men lydkortet.
Sidder på asus p4c800 deluxe bundkort.
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. august 2004 - 14:54 #2
Jeg lytter lige med her...
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 14:56 #3
Du kan koble den til på flere måder. Den billigste måde er nok at tilslutte den fra dit anlæg til pc. Dvs. hvis du har din grammofon tilsluttet dit anlæg, så kan du tage outputtet fra anlægget og sætte det til pc'en. Hvis du ikke har anlæg, er du nok nødt til at købe en lille forforstærker, som skal kobles mellem grammofon og pc.
Avatar billede ahave Nybegynder
27. august 2004 - 14:57 #4
Du skal enten have lyden igennem en forstærker, eller købe en lille forforstærker kaldet en riaa forstærker. Pladespillerens lydsignal er for svag til at sætte til din lydindgang. Men ellers er der ingen problemer. Hvis du vil lægge musikken ind på computeren kan jeg anbefale audiograbber, den er nem at bruge du får et godt resultat og så er det freeware. http://www.audiograbber.com-us.net/
Avatar billede reb Nybegynder
27. august 2004 - 14:57 #5
Dit grafikkort har ingen betydning i denne sammenhæng, men dit lydkort er mere relevant. Uanset hvilken slags du har, er der på kortet mulighed for at sætte et indgangssignal ind i dette. Problemet er bare at det signal der kommer direkte fra en pladespiller ikke er stærkt nok til at kunne bruges via denne indgang. Derfor skal du enten have en forforstærker, til at sætte i mellem pladespiller og lydkort, eller også skal du bruge resten af dit anlæg som forforstærker. Hvis du gør det, skal du forbinde lydkortet til en udgang på dit anlæg/forstærker, som typisk hedder "rec. out", eller et eller andet med "out" i det hele taget. Har du først fået gjort dette, kan du slå indgangen på lydkortet til inde i "play comtrol på computeren.

Håber at svaret kan sætte dig igang.

mvh
Rene´
Avatar billede ahave Nybegynder
27. august 2004 - 14:58 #6
To sjæle en tanke. ;-)
Avatar billede ahave Nybegynder
27. august 2004 - 14:58 #7
Tre sjæle så...
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:00 #8
Vi er ihvertfald enige :-)
Avatar billede reb Nybegynder
27. august 2004 - 15:01 #9
Så kan det jo næsten ikke andet end være rigtigt :-) vel!
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:03 #10
Næh :-)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 15:03 #11
Vi har i huset et kraftigt meget lækker musikanlæg fra før i tiden. 250 w nikko receiver, pioneer cd afspiller, luxman equalizer, stor akai spolebåndoptager, stax høretelefoner osv. Problemet er at equalizeren ikke længere afgiver stereolyd og vi vil ikke bekoste at få den lavet. Men vi har en kæmpe musiksamling fra 1970-2000 som vi gerne vil have overspillet.
Hvilke type stik skal forbinde musikanlægget til computeren?
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 15:04 #12
ja, og så kom mit nyeste spørgsmål midt i det hele:)
Avatar billede ahave Nybegynder
27. august 2004 - 15:06 #13
Her er der en billig forforstærker: http://www.brinck.dk/faerdigv.asp Kig efter riaa forstærker. 298 kroner. Den skal du så forbinde til din line-in på lydkortet.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:07 #14
Det kommer vel an på, hvilken indgang du har på pc'en. Men jeg vil gå ud fra, det er stereo-mini-jack. Dvs. du skal have stereominijack i den ene ende og phonoplugs i den anden.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:09 #15
Naturligvis kan du købe en forforstærker som ahave siger, men min mening: spar pengene og snup rec-out udgangen fra anlægget som reb er inde på.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 15:10 #16
Hmmm, har ikke lige check på alle de der stik osv. Vi vil prøve at finde nogle kabler, ledninger osv frem og flytte noget af anlægget ned til computeren og se om vi kan få jeres oplysninger til at gå op i en højere enhed.
Vender selvfølgelig tilbage. Foreløbig tak.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:12 #17
Fordelen ved ahaves forslag er, at du kan nøjes med at flytte pladespilleren til pc'en, istedet for at flytte om på hele lejligheden. :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:13 #18
Og så er der heller ikke så mange ledninger at holde styr på :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:20 #19
Et rigtigt godt program til at rense lyden med er cool edit. Her er en gammel version, men den fungerer rigtigt godt. Her kan du fjerne støj, ridser osv.
http://www.audiograbber.com-us.net/
Der findes en tutorial på, hvordan man fjerner støj. Idag hedder programmet Adobe Audition men det er det samme program, der bare har skiftet navn. Hvis du trækker denne tutorial ned, viser en lille film om, hvordan du fjerner støj fra dine optagelser.
http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/tut_audition.htm
Avatar billede norbert Nybegynder
27. august 2004 - 15:21 #20
Og så glemte jeg linket til cool edit :-)
http://www.threechords.com/hammerhead/cool_edit_96.shtml
Avatar billede ahave Nybegynder
27. august 2004 - 15:40 #21
Det jeg tænkte på, var at jeanette18 skrev at "equalizeren ikke længere afgiver stereolyd". Hvis denne er koblet sammen med forstærkeren har vi jo problemet med stereo.. Hvis ikke forstærkeren fejler noget er jeg bestemt helt enig med norbert.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 16:05 #22
Nu har vi slæbt det tunge anlæg ned til computeren. equalizeren har vi undladt så vi er sikker på den ikke konflikter. Vi skal lige have styr på de mange ledninger der er at vælge imellem. Er ikke lige så skrap til alle de tekniske udtryk på engelsk så programmerne ved jeg ikke om jeg kan bruge, men hvad med media player. Den kender jeg da.
Lydkortet sidder jo på asus bundkortet. Jeg ved ikke om stikket som sidder lige under microfon og højtalerindgangen (3x8 små huller + 4 lidt størrere) om det er til lydkortet?
Avatar billede ahave Nybegynder
27. august 2004 - 16:10 #23
Hvis du bare skal lytte til pladerne gennem jeres computer, behøver du ikke et program. Du skal bare gå ind i lydmixer(start-programmer-tilbehør-underholdning-volume kontrol) Her skal du vælge avanceret og makere line-in. Så kan du skrue op for den og vupti er der lyd.Det kræver selvfølgelig at du finder line-in på lydkortet. Du skal finde et stik der ligner højtaler og mikrofon stikket. Det skal du forbinde med forstærkerens tape out. Efter dette skal du bare sætte en plade på, vælge pladespiller på forstærkeren og så skulle det køre.
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. august 2004 - 16:14 #24
Nu sagde jeg godt nok, at jeg kun var med på en lytter, men alligevel: Hvis lydkortet sidder på bundkortet gætter jeg på, at der kan blive nogle problemer med brum eller støj når du vil til at Rekorde lyden, idet man nok ikke kan forvente at lydkortet er ordentligt afskærmet fra de andre enheder (et bundkorts-lydkort er jo trods alt som regel ikke til Hi-fi entusiaster). Kvaliteten vil derfor nok blive lidt bedre, hvis du enten har et PCI-lydkort eller endnu bedre: et eksternt.

Bare så du ved det ;-)
Avatar billede ahave Nybegynder
27. august 2004 - 16:16 #25
Jeg har aldrig haft problemer med brum, hverken på lydkort der er integreret eller ikke. Hvis man endelig får problemer, potentiale udligner man bare forstærkeren og computeren.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 16:21 #26
argggggggg, vi opdager til vores skræk at ortofon pickup er knækket af - ingen nål - øv!! Det bliver vist ikke helt nem at få fat i en ny. Armen er håndbygget mener den hedder noget med SMR3 arm. Der hører en pickup forstærker til pladespilleren.

Så må jeg lade den være men har nu fået musikforbindelse fra spolebåndoptageren og ind i receiveren. Fedt nok så hører vi på det indtil videre.

Jeg vil prøve at gennemgå jeres forslag nu og se om det lykkedes at få lyden koblet på computeren.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 16:34 #27
har nu fundet stikket som passer til båndoptagerens output og line-in i computeren, men der er ingen lyd. Jeg går ind og checker opsætningerne igennem.
Avatar billede ejvindh Ekspert
27. august 2004 - 16:56 #28
ahave: Det kan godt være det ikke skal kaldes brum, men det er nu almindelig kendt, at der kan være mere støj på interne lydkort end eksterne pga. at de ligger for tæt på andre komponenter.

I hvert fald er jeg ikke den eneste der har gjort den erfaring:
http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=0&tID=202771#1
http://www.hardware-test.dk/forum.asp?mode=traade&id=150207&emneid=21#2

Men det ser ikke ud til at det er så relevant for spørger, så jeg klapper i igen :-)
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 17:08 #29
har været inde i sound max og checket alle indstillinger. Har for god ordens skyld sat dem til default. Har kørt en testkontrol og da virker mine sourround højtalere som de skal. Altså mangler jeg nu bare lyden fra receiveren til computeren.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 17:41 #30
Er gået fast her. Der kommer ingen lyd til computeren.
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2004 - 18:16 #31
Prøv at kigge på dette link. Der er rigtig mange gode tips.

http://www.a-reny.com/iexplorer/restauration.html
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2004 - 20:20 #32
Hvis du ikke får lyd fra din båndoptager, så prøv det her:

Gå ind i "Master Volume". Du kan finde den som nævnt af "ahave i 16:10:29. Dernæst "Indstillinger > Egenskaber > Afspilning. Sæt checkmærke i "Line in". Hvis du også vil kunne optage til din harddisk, skal du her også gå ind "Indspilning" og igen sætte checkmærke i "Line in".

Hvis du ikke skal lave mikrofonoptagelser, så fjern eventuelle checkmærker i "Mikrofon". Hvis den er valgt, kan det sommetider skabe støj på dine optagelser
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 20:38 #33
Har nu fulgt jeres råd til punkt og prikke og lyden svigter mig stadigvæk. STEREOANLÆG-LYD stikket er 100% ok og passer fint til min båndoptagers output og lydkortets indput.
Har af- og geninstalleret soundmax med den nyeste driver og foretaget soundmax`s égen lydtest m.v. og testen gik fint igennem.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
27. august 2004 - 21:18 #34
I skal allesammen have tak for jeres ihærdige forsøg på at få mit problem her løst. Alt er blevet checket igennem, musikken spiller fint fra båndoptageren til receiveren VU-meterne slår ud som de skal men jeg kan simpelthen ikke få lyden igennem.
Jeg har fulgt jeres råd meget nøje igennem og jeg vil selvfølgelig forsøge på et lidt senere tidspunkt at få det her mysterium opklaret. Sådan en gang hardware skal s.. ikke vinde over os!

God weekend til jer. Velfortjente points til jer som ligger svar.
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2004 - 21:26 #35
Prøver du at spille eller indspille til harddisk nu? Og du har husket at skrue op for volume i både ind-og afspilning.

Du skriver, I har et stort musikanlæg. Sådan nogle har tit ind- og udgange til to båndoptagere. Hvis det er tilfældet, bruger du så den rigtige?

Somme tider er der også en knap, hvor man skal vælge hvilken indgang, der skal optages fra, "Record out" eller lignende. Hvis der er en sådan, er den så sat til "Tape"?
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
28. august 2004 - 15:55 #36
Hej Milter. I første omgang var planen blot at kunne høre musikken gennem computeren. I ande omgang at kunne overflytte dem. Jeg har prøvet samtlige udgange m.m.
Slutter lige af med en kopi af tråden herunder. Tak til jer alle og god weekend. Venter lige med at uddele poing til I alle er med:)
http://www.itsvar.dk/doctor/thread.aspx?id=133832
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
21. september 2004 - 00:11 #37
Jeg lukker spørgsmålet om kort tid. Dem der ønsker points for indsatsen bedes lægge et svar:)