Avatar billede heyckendorff Praktikant
03. september 2004 - 11:51 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Laaangom Win 2000

PC:
Operativ System          Microsoft Windows 2000 Professional
OS Service Pack          Service Pack 4
Internet Explorer        6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
DirectX                  4.09.00.0901 (DirectX 9.0a)
PC navn                  HJERNEN
Bruger Navn              Helvedes Hunden

Motherboard:
CPU Type                  AMD Athlon-PECM, 807 MHz (8 x 101)Motherboard Navn      Asus A7V  (5 PCI, 1 AGP Pro, 1 AMR, 3 DIMM)
Motherboard Chipset      VIA VT8363 Apollo KT133
System Hukommelse        256 MB  (SDRAM)                    BIOS Type                Award Medallion (09/26/00)
Kommunikations Port      Communications Port (COM1)
Kommunikations Port      Communications Port (COM2)
Kommunikations Port      ECP Printer Port (LPT1)

Grafik Kort:
Grafik Kort            ASUS RADEON A9200SE Secondary  (64 MB)
3D Acclerator          ATI Radeon 9200 SE (RV280)
Monitor                ADI MicroScan 4V  [15" CRT]  (63017203536)

Multimedie:
Lyd Kort          Creative SB PCI128 (Ensoniq ES5880) Sound Card

Lager:
IDE Kontroller    VIA Bus Master IDE Controller
SCSI/RAID Kontroller    D346PRT SCSI Controller
Floppy Drev          Floppy disk drive
Disk Drev            IBM-DTLA-307045  (45 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Disk Drev    IC35L060AVV207-0  (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Disk Drev          photosmart printer card reader (HPH11)
Optisk Drev        E-IDE CD-ROM 52X/AKH  (52x CD-ROM)
Optisk Drev      Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
SMART Harddisk Status                            OK

Partitioner:
C: (FAT32)        15485 MB (3521 MB fri)
D: (FAT32)        29307 MB (5949 MB fri)
E: (FAT32)        29307 MB (3383 MB fri)
F: (FAT32)        28452 MB (19006 MB fri)

Inddata:
Keyboard  Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
Mus                PS/2 Compatible Mouse
Spil Kontroller    Logitech WingMan Force USB

Netværk:
Netværks Adapter  Realtek RTL8139(A) PCI Fast Ethernet Adapter  (81.224.69.229)

Ydre Enheder:
Printer            hp photosmart 7350 series
USB1 Kontroller    VIA VT83C572 PCI-USB Controller
USB Enhed          Logitech WingMan Force USB
USB Enhed          photosmart 7350

Er for nyelig gået fra Win 98SE til Win 2000. Problemet er at min computer fungere langsomt med Win 2000.
Følgende symptomer kan nævnes:
Der går ved opstart op til 30 sekunder fra der er kommet ikoner på skrivebordet og alle programmer er læst ind, til der er kontakt til computeren. Dvs. 30 sek. til jeg f.eks. kan åbne en mappe.
Når jeg skal logge ind på en hjemmeside med login og password kan der går der ca. 10-15 sekunder fra siden er kommet op til cursoren begynder at blinke i loginfeltet og jeg kan begynde at skrive. Ligesom der nogle gange går ca. 5 sekunder fra jeg skifter til et nyt IE vindue til f.eks. hyperlinks bliver aktive og hånden kommer frem når jeg kører den over dem
Hvis jeg minimere et IE vindue ned på bundlinien kan der gå op til 20 sek. før jeg f.eks. kan åbne en mappe på skrivebordet.
Når jeg f.eks. lukker Flight Simulator 2004 kan der gå helt op til halvandet minut for computeren med at lukke programmet mens harddisken kører for fuld tryk. Samme gør sig i mere eller mindre grad gældende med andre tunge programmer....lang tid med både at åbne og lukke mens harddiske kører for fuld power.

Generalt kan jeg sige at med Win 2000 kører min harddisk overdrevent meget...specielt set i forhold til hvad den gjorde under Win 98SE der så til gengæld crashede computeren hele tiden.

Det er som om kontakten til computeren i 10-30 sek. forsvinder når jeg skifter fra en handling til en anden, eks. skifter mellem åbne programme...her kører HD dog ikke.

Følgende mener jeg at kunne udelukke som årsag:

Virus, AdWare og SpyWare....kører daglige opdaterede tjeck med AVG antivirus, AdAware og SpyBot.

Fyldte Temp Folders. Rydder op med IEPrivacy Keeper dagligt

Mener også jeg har styr på at mine drivere er Win 2000 compatible.

Dårlig internetforbindelse. Jeg har en 1Mbit opkobling.

Har også tjecket Task Manager og kan ikke se under Processer at der ligger noget og kører i baggrunden.

Har også fulgt anvisningerne på denne side http://www.supportweb.dk/artikler/visartikel.asp?id=8 for om muligt at tune Win 2000, men uden resultat.

Har læst at Win 2000 skulle være væsentlig hurtigere en Win 98SE men jeg oplever det stik modsatte. Dog skal det siges til Win 2000 forsvar at min pjuter ikke har chrashet en eneste gang siden jeg installerede det.

Nogle der har løsningen eller dele deraf?
Avatar billede speedytech Nybegynder
03. september 2004 - 11:58 #1
Jeg vil nok sige at du skal nok have noget mere ram i maskinen.. Sådan at du mininum har 512mb.. For windows 2000/xp vil gerne kunne bruge noget ram - og det vil hjælpe dig til at den ikke kører så meget på harddisken mere.. Man kunne selvfølgelig osse købe selv en nyere harddisk, som osse ville hjælpe på hastigheden, da disken ville køre hurtiger..

Jeg håber at du kan bruge nogle af de her informationer.
Avatar billede andersenph Nybegynder
03. september 2004 - 12:01 #2
Fuldstændig enig med speedytech

Et fuldt opdateret Win2k bruger typisk 200 til 225 mb ram
Avatar billede speedytech Nybegynder
03. september 2004 - 12:03 #3
Jeg kan også anbefalde for dig at skrifte til NTFS styresystem.

Denne komando i en dos prompt ('start menu' - 'kør' - 'cmd')
'convert c: /fs:ntfs'
'convert d: /fs:ntfs'
'convert e: /fs:ntfs'
'convert f: /fs:ntfs'
Avatar billede rkhdk Nybegynder
03. september 2004 - 12:03 #4
giver speedytech ret i at mere ram, vil være et godt sted at opgradere ;o)

- Nu køre du FAT32, hvilket ikke er det bedste.. NTFS er at foretrække
- Er din HDD defragmenteret?
- Køre din HDD og CD-Rom UDMA? (Højre-klik på denne computer -> administrer -> enhedshåndtering -> IDE ATA/ATPI -> Højre-klik på din primære IDED kanal -> egenskaber -> Advancerede indstillinger -> så stå på DMA hvis tilgængelige.. kontroller også din sekundære IDE for om den står til DMA hvis tilgængelig.
Avatar billede heyckendorff Praktikant
03. september 2004 - 13:55 #5
Ok...hvad er den billigste acceptable 512 Mb RAM blok jeg kan købe i København hvis jeg ikke har mulighed for at købe på kontokort over nettet? Jeg er en meget fattig studerende.
Avatar billede speedytech Nybegynder
03. september 2004 - 14:32 #6
Du kan søge på edbpriser.dk - Jeg mener at Apacer kører som de skal.. Jeg mener for SDRAM ligger om 500kr for 256mb, samt ca. 1000kr. for 512mb..
Avatar billede andersenph Nybegynder
03. september 2004 - 14:55 #7
Du skal være sikker på at få fat i ram, der passer til din maskine.
Helst med samme hastighed, som dem, der sidder i nu.
Avatar billede serverservice Praktikant
04. september 2004 - 10:01 #8
Jeg tror dine problemer mere skyldes at du måske har opgraderet fra win98?
Lav en ren nyinstallation hvor du formatterer.
Optimér din pagefile.
Pagefile optimer
http://www.adriansrojakpot.com/Speed_Demonz/Swapfile_Optimization/Swapfile_Optimization_05.htm

det er hvad du kan gøre her og nu...
Avatar billede heyckendorff Praktikant
06. september 2004 - 10:16 #9
Jeg har ikke opgraderet fra Win 98, men installeret på en nyformatteret harddiske, og har også prøvet at optimere min virtuelle hukommelse med alle tænkelige kombinationer
Avatar billede heyckendorff Praktikant
06. september 2004 - 10:17 #10
har desværre ikke råd til den slags kæmpeinvesteringer lige nu. Er det en dårlig ide at købe brugt RAM hvis jeg kan få fat i det...og hvad skal jeg skire mig for at være sikker på det kan sidde i min maskine...altså hvad skal det hedde osv.?
Avatar billede serverservice Praktikant
06. september 2004 - 11:01 #11
Her er bare et eksempel på 168 pinns standard sdram som du bruger.'
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49842
Det er en god ide at isætte 256 Mbram ekstra for at få lidt overskud.
Du kan muligvis finde dem billigere brugt, men så skal du sørge for at overholder det minimum som du kører med i hastighed allerede f.x. 100Mhz eller 133Mhz - samt at de skal være fejlfri.
Du kan bruge everest til at aflæse din nuværende type: http://www.lavalys.com/index.php?page=product&view=1&subpage=5
Avatar billede heyckendorff Praktikant
18. september 2004 - 11:32 #12
Har ikke råd til at købe RAM så jeg har ingen mulighed for at se om i har ret. Men hvis alle der har forsøgt at hjælpe lægger et svar kan i dele pointene som tak for forsøget
Avatar billede serverservice Praktikant
18. september 2004 - 12:33 #13
ok
Avatar billede heyckendorff Praktikant
18. september 2004 - 19:48 #14
Hmmm...hvordan deler jeg egentlig pointene mellem jer????
Avatar billede speedytech Nybegynder
19. september 2004 - 00:58 #15
Trykker på alle de navn som står her (holder 'ctrl' nede og trykker)