Avatar billede iubgr Nybegynder
03. september 2004 - 14:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Optælling

Jeg har et dataudtræk med ca. 4000 bogføringslinier (både debet og kredit). Er der nogen som kan give mig en god ide til hvordan jeg kan optælle hvormange unikke bilagnumre dette datasæt indeholder?
Avatar billede sjap Praktikant
03. september 2004 - 14:57 #1
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du ønsker, men prøv evt. med nedenstående funktion:

Function CountUniqueValues(InputRange As Range) As Long
Dim cl As Range, UniqueValues As New Collection
    Application.Volatile
    On Error Resume Next ' ignore any errors
    For Each cl In InputRange
        UniqueValues.Add cl.Value, CStr(cl.Value) ' add the unique item
    Next cl
    On Error GoTo 0
    CountUniqueValues = UniqueValues.Count
End Function
Avatar billede miko67 Nybegynder
03. september 2004 - 15:47 #2
- og for den ikke så programmeringskyndige :-) (så'n no'en som mig)

sorter (a)
næste felt: =hvis(a1=a2;"";a1)
kopier hele denne kolonne og sæt-ind-speciel -> som værdi
Sorter efter dette felt og du har en stribe unikke numre.

Dette er den lidt langsommelige måde jeg plejer at gøre det på... håber jeg lærer den anden snart :-)  ("sjap" du er en stor lærermester her)
Avatar billede sjap Praktikant
03. september 2004 - 16:10 #3
miko67 -> Tak for de pæne ord. Jeg lærer nu også selv meget her på stedet, og så er det jo altid godt når "nye" brugere byder ind med løsningsforslag. Af og til ser man sig jo blind på et eller andet, og så risikerer man at overse de helt simple løsningsmuligheder.
Avatar billede eagleeye Praktikant
03. september 2004 - 16:33 #4
man kan også få excel til at lave den listen som miko67 beskriver:

Vælg menuen Data -> Filter -> Advanceret:
Vælg kopier til andet sted
Vælg liten som skal vælges unike poster i
Kriterieområde kan være tomt
Koiper til vælg en tom kolonne eller hvor der plads
Sæt kryds i Kun unikke poster
Avatar billede miko67 Nybegynder
03. september 2004 - 17:14 #5
og hvis vi nu skal snakke point, så syn's jeg faktisk at eagleeye's løsning er den "mest rigtige" (i forhold til min) og samtidig den simpleste (i forhold til sjap's)... men det er måske et spm om præferencer :-)
Avatar billede sjap Praktikant
03. september 2004 - 17:47 #6
Når det kommer dertil, så afhænger det blot af hvilken løsning iubgr foretrækker. Det er iubgr, der har stillet spørgsmålet, og derfor er det iubgr, der har MAGTEN! ;0)
Avatar billede miko67 Nybegynder
03. september 2004 - 18:21 #7
hehe
Avatar billede iubgr Nybegynder
03. september 2004 - 23:14 #8
Tak for svarene til alle - da jeg ikke forstår mig ret meget på VBA, så foretrækker jeg de løsninger som ikke kræver programmeringskendskab.

Jeg er enig med Miko67 i alt eagleeyes løsning er smartest. Men uanset hvad, kan jeg ikke uddele point, da der ikke er oprettet nogle svar.
Avatar billede miko67 Nybegynder
03. september 2004 - 23:20 #9
Jeg er da allerydmygest klar til at modtage et enkelt eller to :-)  Man stiger så hurtigt i rangordenen når man er nummer 8.919 lol
Avatar billede eagleeye Praktikant
03. september 2004 - 23:22 #10
Ok, nå det var ikke lang tid til at svar :)
Avatar billede miko67 Nybegynder
03. september 2004 - 23:26 #11
Du må godt få halvdelen eagleeye!! jeg prøver at lave et spm til dig (har endnu ikke prøvet dette)  http://www.eksperten.dk/spm/536117
Avatar billede bak Seniormester
04. september 2004 - 00:06 #12
ellers kan denne ret enkle formel da også gøre gøre det:
=SUMPRODUKT(1/TÆL.HVIS(Data; Data))

hvor data er området med bilagsnumre
Avatar billede miko67 Nybegynder
04. september 2004 - 00:29 #13
bak -> var lige ved at skrive til dig at det da vist ikke virker... men så tænkte jeg: Ahhh det er bak.. jeg må hellere lige prøve igen :-)

Og vupti - jeg fik et smukt resultat! Utrolig dejligt at se fire forskellige løsninger på et problem som utrolig mange mennesker (regnskabsfolk i hvert fald, heriblandt jeg selv) sidder med fra tid til anden.
Avatar billede bak Seniormester
04. september 2004 - 00:44 #14
velkommen hertil, miko67. Spørgsmålet har nu også været oppe før :-)
bla. http://eksperten.dk/spm/495201 hvor en bedre formel løsning er beskrevet af jan vogt, fordi den tager højde for blanke
Avatar billede iubgr Nybegynder
04. september 2004 - 11:55 #15
Alle I fantatiske Excel hajer burde snart udkomme med bog, det samler de bedste tips og tricks sammen!!!!!