Avatar billede turbo3000 Nybegynder
10. september 2004 - 19:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Pladespiller til computer?

Hej hej

Er det muligt på en eller anden måde, at få en gammel Lp plade over på en computer, og hvis det er muligt hvordan gør man så?
Avatar billede norbert Nybegynder
10. september 2004 - 19:20 #1
Hvis din pladespiller er tilsluttet dit stereoanlægget kan du trække en ledning fra tape-udgangen og ind i pc'en. Ellers må du købe en lille forforstærker som så skal sidde mellem pladespiller og pc.
Avatar billede sjap Praktikant
10. september 2004 - 19:25 #2
Avatar billede sjap Praktikant
10. september 2004 - 19:28 #3
Der kan også finde en længere historie om emnet på http://www.polderbits.com/HowToConnect.htm
Avatar billede norbert Nybegynder
10. september 2004 - 19:40 #4
Et godt stykke software som cool edit til at optage med vil jeg sige er optimalt. Her kan du bl.a. fjerne nålestøj. Her er en ældre udgave af programmet. Og den er gratis.
http://www.threechords.com/hammerhead/cool_edit_96.shtml
Og her kan du trække en tutorial ned, der viser hvordan du fjerner støj. Jeg vil også lige gøre opmærksom på at i dag hedder programmet adobe audition, men det er det samme program, derfor kan du godt bruge denne tutorial.
http://www.wrigleyvideo.com/videotutorial/tut_audition.htm
Norbert :-)
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
10. september 2004 - 20:06 #5
Kan jeg slutte en lednig fra Tape-udg. og direkte i pc'en, uden noget mellem led?
Hvilket kabel skal man så bruge?
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
10. september 2004 - 20:07 #6
Lige en anden ting.
Hvordan bliver lydkvalien, kommer det meget an på mit lyd kort?
Avatar billede norbert Nybegynder
10. september 2004 - 20:15 #7
Ja, det vil nok komme an på dit lydkort, men der er ikke andet end at prøve. Og hvis du bruger cool edit kan du equlizerer det værste fra.
Du kan jo næsten se på dit anlæg og din pc, hvad det er for stik du skal bruge. Formentlig er det phonoplugs fra din forstærker og minijack fra din PC.
Jeg vil prøve om jeg kan finde et billede på nettet.
Og hvis det er samme stik den modsatte vej, altså udgang fra pc til stereoanlæg, kan du jo købe to ledninger og høre dine optagelser direkte på stereoanlægget.
Avatar billede norbert Nybegynder
10. september 2004 - 20:24 #8
Hvis du kigger her på http://www.computercity.dk/index.aspx?identifier=11341&sName=Kabler+-+Video%2Faudio+kabler og søger på
Varenr.17952
Sandberg MiniJack-M->2xPhono-M 2 m
kan du se, hvad det er for ledninger du formentlig skal bruge. Men det afhænger naturligvis af, hvad stik der sidder i din pc og anlæg.
Avatar billede norbert Nybegynder
10. september 2004 - 20:32 #9
Avatar billede milter Ekspert
10. september 2004 - 21:47 #10
Prøv at kigge på linket herunder. Jeg har selv indspillet, fjernet støj og brændt ca. 100 LP'er og bånd over på CD, og jeg fandt næsten alt, jeg skulle bruge for at komme igang, på den side.

http://www.a-reny.com/iexplorer/restauration.html
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
19. september 2004 - 18:13 #11
Tak for hjælpen, jeg må jo bare i gang med at forsøge ;)