Avatar billede hjald8 Nybegynder
13. december 2004 - 21:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opret ark og kopier ark via makro

Hej

Jeg vil gerne kopier et ark indenfor en projektmappe. Arket skal kopieres og navngives i forhold til indholdet i en liste fx. defineret som: Range("B1", Range("B1").End(xlDown))

Jeg håber, at én kan hjælpe med at evt. at kombinere nedenfor viste makroer, således at der ud fra ovennævnte liste oprettes tilsvarende antal ark med kopi af indholdet i oprindeligt ark1.

Jeg har fundet følgende makroer, som hver for sig fungere fint.
Den første kopiere indholdet, den næste opretter og navngiver:

MAKRO1
Sub KopiArk()
    For x = 1 To 300
        Sheets.Add
        Sheets("Ark1").Cells.Copy
        ActiveSheet.Paste
        Sheets("Ark1").Select
    Next x
End Sub

MAKRO2
Sub OpretArk()
    Dim c As Range
    For Each c In Range("B1", Range("B1").End(xlDown))
        Worksheets.Add(after:=Worksheets("Ark1"), Type:=xlWorksheet).Name = c.Value
    Next
    Worksheets("Ark1").Activate
End Sub

Makroen må samtidig gerne udfra en liste (Range("A1", Range("A1").End(xlDown)) kopiere celleværdier ind i en bestemt celle (fx. "A1") i hvert af de nye ark. Kan man det?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede kabbak Professor
13. december 2004 - 21:37 #1
Sub Makro3()

    Cells.Select
    Selection.Copy
    Sheets.Add
    ActiveSheet.Paste
    ActiveSheet.Name = Range("B1").value 'får navnet fra B1
    Range("A1").Select
End Sub
Avatar billede hjald8 Nybegynder
14. december 2004 - 18:32 #2
Tusind tak for input.
Denne makro har løst mit første problem:

Dim c As Range
    For Each c In Range("B1", Range("B1").End(xlDown))
        Sheets("Ark1").Activate
        Cells.Copy
        Worksheets.Add(after:=Worksheets("Ark1")).Name = c.Value
        ActiveSheet.Paste
        Application.CutCopyMode = False
        Range("A1").Select
    Next
    Sheets("Ark1").Activate

Opgaven med at kopier celleværdier fra en liste (Range("A1", Range("A1").End(xlDown)) ud på de respektive ark - samtidig, har jeg ikke kunne få til at lykkes. Håber på lidt hjælp til dette, hvis det kan lade sig gøre?
Avatar billede kabbak Professor
14. december 2004 - 19:20 #3
er det flere ark du vil kopierer ellers forstår jeg det ikke ?
Avatar billede hjald8 Nybegynder
15. december 2004 - 06:30 #4
Det er ikke flere ark der skal kopieres. Det er kun et ark, der skal kopieres ud fra en liste, som er i et andet ark.

Men den liste (2 kolonner - ved siden af hinanden) indeholder navnene på de nye ark, men ud for hvert navn er der en værdi, som skal forhåbentlig også kan indsættes i de respektive ark.

Jeg ved ikke om det forklare det bedre.
Avatar billede kabbak Professor
15. december 2004 - 08:22 #5
Public Sub LavArk()
Dim c As Range
    For Each c In Range("B1", Range("B1").End(xlDown))
        Sheets("Ark1").Activate
        Cells.Copy
        Worksheets.Add(after:=Worksheets("Ark1")).Name = c.Value
        ActiveSheet.Paste
        Application.CutCopyMode = False
        Range("A1") = c.Offset(0, 1).Value ' sætter værdien fra kolonne til højre for C, samme række, ind i A1

    Next
    Sheets("Ark1").Activate
End Sub
Avatar billede hjald8 Nybegynder
15. december 2004 - 22:11 #6
Tusind tak, det virker bare. Læg et svar.

Hvis man vil have værdier fra 2 kolonner til højre for c i samme række overført?
Hvorledes skal denne så konstrueres:  Range("A1") = c.Offset(0, 1).Value
Jeg har prøvet men ikke fundet ud af det.

Jeg har nu gentaget den for de celler (kolonner i samme række), jeg vil have overført. Når det går så hurtigt og smart, bliver man jo fordringsfuld.

Men mange tak. Meget stor hjælp.
Avatar billede kabbak Professor
16. december 2004 - 00:05 #7
c.Offset(Række, Kolonne)

Række =  0 samme række
række = -1  rækken ovenover
række = 1  rækken nedenunder
Kolonne = 1 en kolonne til højre
Kolonne = -1 en kolonne til venstre
Avatar billede kabbak Professor
16. december 2004 - 09:10 #8
tak for point