Avatar billede sshenriksen Nybegynder
04. januar 2005 - 22:16 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

For at få det på det klare.. refresh rate og response time på tft

For lige at få noget på det klare. Når man snakker om hvor godt en skærm opdaterer er der tale om en refresh rate. angivet i Hz ikk?

Response time er den tid det tager for skærmen at behandle den nye data og outputte den til skærmen og angivet i millisekunder.??

Det vil sige at opdateringshastigheden på en skærm drejer sig om Hz ikk?

Dvs hvis man bevæger noget over skærmen og den ligesom hakker i det, Ghoster, så er det fordi Hz er for langsomme?

Sune

Point kan deles alt efter svar ;)
Avatar billede halifax Nybegynder
05. januar 2005 - 03:47 #1
Den sidste linie er jeg ikke helt enig med dig i. Refresh rate angivet i Hz er udtryk for, hvor mange gange i sekundet billedet opdateres. Ved et still billede (ingen ændringer) vil du med en TFT skærm selv 60 Hz opleve at billedet står helt roligt. Det samme gælder ikke for en traditionel CRT skærm, hvor du helst skal på min. 75Hz eller højere uden du oplever at billedet li'som "løber" ned over skærmen.

Response time på en TFT er udtryk for hvor hurtig hver enkelt pixel kan skifte farve, red, green, blue, når skærmbilledet ændrer sig. I et TFT panel er 16 millisekunder væsentlig bedre end 25 millisekunder - selv ved refresh rate 60Hz.
Det er langsom respons time (farveopdatering, eller farveskift) i den enkelte pixel, der er årsag til, at der kan trækkes skygger hen over skærmen. Hver en pixel er jo på hårdt arbejde, da den skal kunne levere rette farve til rette tid. Når den er for langsom til at slukke/tænde for den gamle/ny farve er det, at man oplever det foregående billede som skygge, ghost, over skærmen.

Derfor vægter jeg responce time (lavest bedst) højere end refresh rate (højst bedst) ved TFT.
Avatar billede keysersoze Guru
05. januar 2005 - 10:08 #2
enig i halifax's første del

ikke enig i anden del. Der findes flere forskellige paneltyper til TFT-skærme - og der er stor forskel på dem når man snakker responstid. Fx er responstiden på en TN skærm målt ved 256000 farver (så hut jeg hvisker) men da de fleste kører med 16mill farver kan den tid ikke bruges til noget - derimod skal man gange med 2 og så er 16ms lige pludselig blevet til 32ms. Er det et S-IPS panel er responstiden angivet korrekt - og derfor er 25ms virkelig 25ms ved 16mill farver. Jeg vil derfor hellere have en S-IPS med 25ms end en 16ms TN. Er vi nede på 12ms eller under på et TN skal der en sammenligning til før man kan bedømme det.
Avatar billede lede Nybegynder
13. januar 2005 - 00:17 #3
Hz er ganske rigtigt et udtryk for hvor mange gange i sekundet billedet opdateres, men årsagen til at en CRT skærm (og et fjersyn) ser mere roligt ud i 75Hz og derover, er at øjnene kan på CRT skærme opfatte at skærmen slukker og tænder, det kan øjnene ikke på en TFT, derfor konverterer skærmen selv en hvilken som helst refresh rate den modtager til 60Hz.
De fleste TFT skærme har det bedst ved 60hz, og der er ingen grund til at gå højere op.
Det er rigtigt at TN kun opererer med 256kbit (6 bit = 2 x 2 x 2 x 2 x 2 x 2 = 64 muligheder for hver sub-pixel, 64 X 64 X 64 = 262144 kombinatoner, altså 256kbit farver), S-IPS og PVA paneler er 8 bit, og så bliver regnestykket til 16,7 mill. farver, hvilket er at foretrække for det meste.
MEN TN+ paneler på 8-12 ms giver mindre/ingen skyggeeffekt, hvorimod S-IPS eller PVA med 25ms giver lidt, så afhængig af hvad den skal bruges til, ville jeg enten gå efter et hurtigt TN+ panel i 8-12ms til hurtige spil, eller et PVA 20-25ms til stillestående grafisk eller kontorabejde.
Avatar billede sshenriksen Nybegynder
19. januar 2005 - 15:44 #4
ups. Keysersoze jeg kom vidst til at give halifax alle point. Jeg ville dele det lige mellem jer, men fandt jo så ikke ud af hvordan man gjorde. Jeg er ligeglad med point, så du må gerne få dem alligevel, hvis du vil.

Lige et hurtigt spm mere. Hvordan finder man ud af hvilket panel der sidder i sådan en svend?

Og lede, du skal da også have point.

Sune
Avatar billede keysersoze Guru
19. januar 2005 - 16:01 #5
du må ikke give mere end 200 point - så skal pointene deles skal halifax oprette spm til hos...

www.prad.de kan du se hvilken paneltype der bruges.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. januar 2005 - 23:33 #6
keysersoze og lede - læg svar her, så deler vi pointene.  :)
http://www.eksperten.dk/spm/582717

En sidste bemærkning, citat:
"De fleste TFT skærme har det bedst ved 60hz, og der er ingen grund til at gå højere op."
TFT skærme opdaterer på én gang, eller rettere i store sektioner, men det sker på microsekunder og opfattes derfor som på en gang.
CRT skærme opdaterer af to omgange, horisontalt og vertikalt. TFT 60Hz kan derfor med rette opfattes som 120Hz CRT. Kilde: Alt om Data.