Hvad vil det sige? Altså det er klart at nu mere vind jo bedre kører den, det er klart :) - men jeg vil bare umiddelbart tro at der skal en del vind til at dreje den rundt
Når man nu kigger på vindmøllen får vinden møllevingerne til at dreje rumdt og derved får en aksel til at køre rundt. Hvis man så fra den aksel laver en udveksling der får generatoren til at køre rundt er det jo udvekslingen der bestemmer hvor meget pres der skal på vindmøllevingerne får at få det til at køre rundt.
Det vil sige jo større udveksling jo mindre vind skal der til.
Men kan man ikke sætte vingerne (altså ikek selve vingerne) direkte ind i generatoren? Sådan at det egentlig bare er generatoren der skal "sættes" fast på en "pæl" eller lignende? Er det ikke det smarteste?
htmlkongen>> Startmotoren på en bil er ret kraftig:o) og ellers er en motor fra en racerbil til 1000kr også god.. sådan en som kan køre 35km i timen.. der er batteriet med hehe.. men dyrt:p
jo det ville nok være nemmest at sætte vingerne direkte på generatoren, men på den måde får du jo nok ikke så mange omdrejninger på din generator og derved ikke så meget strøm ud som du skal bruge da generatoren fra en bil skal op og have et vist antal omdrejninger pr minut for at kunne lave 12 V.
tror jeg misforstod spørgsmålet lidt.. en motor kræver jo strøm så det lidt komisk man prøver at oplade et batteri med en motor som man sætter strøm til hehe
htmlkongen>> har du nok citron så stik to søm ned i rul lidt ledning omkring og så har du en strømkilde hehe
Syvon>> Er det muligt at du kan lave en enkel tegning i evt. paint eller noget for at ilustrere hvordan det skal sættes sammen. Kan kun følge dig halvt nemlig :)
jeg tror ikke du kan bruge motoren da den krøver strøm.. du kan bruge en generator fra en cykel.. de der gamle nogen som når man cykler giver strøm til dit lys:p
Hehe det var en løsning - men er det ikke mere smart (og driftsikkert) at kun ha en....? Er det for iøvrigt muligt at få en der er endnu større end 12 vollt? Fx 30 volt eller hvad ved jeg? Så man kunne flere ting på en gang ?
Nu har jeg i sommers været indvolveret i et projekt helt magen til. Vi opgav hurtigt generatoren, da du skal op på temmelig høje omdrejninger, før laderelæet slipper ladestrøm ud. Det kan slet ikke lade sig gøre, med mindre du har gearkasse på, og en mølle med i hvert fald 3 meters vingefang.
Gearkasse og udveksling bliver også besværligt, da møllen jo skal kunne dreje rund efter vinden - og udvekslingen dermed enten skal sidde på en platform der drejer med rundt, eller på en eller anden måde kunne føres gennem den lodrette vinddrejeakse.
I stedet tager man ud og køber en dynamo til en Morris 1000 eller mascot. De fås for ca. kr. 500,- - og den kan monteres direkte i "møllehuset", så møllevingen sidder direkte på.
Det blev lavet som et projekt på årets korpslejr for DDS spejdere, og kom faktisk til at producere 12v. Vi påtænker at sætte den permanent op ved vores hytte.
En almindelig bil har ikke en dynamo, men en generator (de gamle til cyklen er heller ikke genartorere, men dynamoer). En generator kræver for det første strøm (som en motor), for at kunne producere strøm. Dernæst skal den som skrevet, op omkring 1000 omdr/min for at kunne producere strøm.
Vi brugte aluminium (2mm) som vingemølle - en plade skåret til så der er 3 vinger. Strømmen blev brugt til musik og opladning af mobiler.
Hvordan skal ledningerne sættes sammen så? Siden at du siger at den skal bruge strøm inden at den kan give noget? Kan jeg få dig til at tegne en tegning evt? Er 1000 omd/min meget? har du evt pics af den?
Jeg var desværre ikke indvolveret på selve konstruktionen af det elektriske - så jeg kan ikke huske om der skulle elektronik mellem dynamoen og batteriet - en 12v bilakkumulator. Jeg mener nu den sad direkte på.
Musikken var både radio og CD - indtil afspilleren døde af at stå for tæt på et bål :-)
Det er en generator der skal være ladestrøm på, før laderelæet og generatoren virker. Og 1000 omdr. er meget Du får næppe generatoren til at køre ved den hastighed, andet end i kraftig vind. Derfor bruges en dynamo i stedet, som blot skal køre rundt. Jo hurtigere den kører, jo mere strøm laves.
Billeder har jeg ikke lige her. De skulle blive offentliggjort på et tidspunkt her: (Søg på vindmølle - det er ikke den der er der i forvejen) http://spejder.dk/cokassen/projektdatabase.html
http://hotel.dds.dk/programledelsen/cokassen/BS04/PDF/pdf_test2.php?title=Vindmølle&gruppe=Skjoldhøj%20Gruppe,%20Aros%20Division&date=Blå%20Sommer&num_sp=13&num_le=3&tid=1&egnet=2&pic=bs04-927.jpg&pic_name=Unknown&ville=Bygge%20en%20vindmølle%20der%20kunne%20dreje%20rundt%20ved%20vindens%20hjælp.%20Der%20skulle%20samtidig%20være%20en%20platform%20at%20holde%20udkig%20fra,%20og%20nederst%20en%20hule.&description=Vindmøllen%20skal%20bygges%20så%20vingernes%20midterakse%20ligger%20i%20ca.%203m%20højde.%20Vingerne%20(bambuspinde)%20bindes%20på%20cykelhjulet,%20vinkles%20ved%20hjælp%20af%20egerne%20og%20beklæde%20med%20lagenlærred.%204%20lodrette%20rafter%20graves%20ned,%20og%20stabiliseres.%20I%20ca.%201%20meters%20højde%20laves%20en%20platform%20med%20en%20palle,%20og%20under%20denne%20laves%20en%20hule.&eval_kom=Et%20fint%20projekt%20med%20klart%20mål%20og%20udbytte.%20Fin%20mulighed%20for%20at%20samarbejde%20og%20løfte%20i%20fællesskab.&eval_sp_1_title=fik%20i%20testet%20jeres%20idé?&eval_sp_1_num=5&eval_sp_2_title=sjovt&eval_sp_2_num=5&eval_sp_3_title=samarbejde&eval_sp_3_num=5&eval_le_1_title=gennemførlighed&eval_le_1_num=5&eval_le_2_title=udbytte&eval_le_2_num=5&mat=Europa-palle%20el.%20lign.~Cykelhjul%20uden%20dæk,%20med%20påsat%20metalstang~4x%203m%20Rafte~6x%204m%20Rafte~Sisal,%202%20slået%20kordel%20rl.%20á%204%20kg.%20450%20m~Lagenlærred,%204%20meter~8%20x%202m%20bambuspinde~stof%20til%20hulen&kontakt=Anni%20Røgilds,%20Skjoldhøj%20Gruppe Det er dette link :S
Lige for en ordens skyld: For at en generator (fra en bil) skal kunne levere strøm, skal den formagnetiseres med en lille strøm, typisk 3-400mA. Det er denne strøm, som tænder ladelampen i bilen, når motoren ikke er startet. En dynamo har en permanent-magnet, og behøver derfor IKKE "startstrøm"...
Hvis du bare skal bruge nogle få milliAmpere til en tlf.lader er bilteknik rent overkill, en generator kan typisk levere 60-70 Ampere, altså nok til ~1000 mobiler.... Nu ved jeg ikke hvor seriøst projektet skal være, men i princippet kan man jo nøjes med en gammel cykel med en dynamolygte: Vend cyklen på hovedet (understøttet, så forgaflen kan dreje hele vejen rundt..), erstat styret med en fane som holder forhjulet vinkelret på vindretningen, og til sidst fletter du nogle plastik-vinger ind mellem egerne.
Et af problemerne er, om du vil have strøm ud til en "stationær" plads, eller om mobilos godt må sidde på styret....
Hehe nej jeg vil trække kabler ind så at den ikke skal sidde derude... Ja en bilgenerator er måske rigeligt >> Men det er også til mere end en mobil :)
Fx ville det ikke gøre noget hvis den også kunne tage nogle lamper med oven i købet :o)
God idé med gaflen! Det lyder godt!
Er det meget svært at lave sådan at generatoren fra bilen skal formagniteres med en strøm? Er det svært?
hvis du vælger at bruge generatoren skal du egentligt bare bruge et alm 12 V batt til startstrøm, hvor du samtidigt kan smide den strøm den har produseret ned på.
Et gummibånd der er kraftigt? _Skal_ man have et bilbatteri uanset hvad? Så kan man jo ligeså godt tage strømmen fra den :) - bortset fra at den lader op også... Kan batteriet blive "overladet" hvis man nu ikke tapper strøm fra den løbende? Altså hvor den bliver tilført energi hele tiden fra møllen?
De har også en vindmølle - og designmæssigt ligger den nogenlunde op af vores...
Jeg tror stadig ikke på at I får en generator op at køre. Prøv at dreje den rundt med fingeren - det kræver temmelig mange kræfter. Og så vil I have gearing på, der dermed kræver endnu flere kræfter for at dreje den rundt. Det tror jeg simpelthen ikke på - med mindre vi er oppe i en størrelse med vingefang på 3 meter...
Ovenstående virker fint på en sommerdag. Den kan også fint lade et 12v batteri, der så senere kan lade en mobil. Men den er ikke til det store udstyr...
er det en der skal flyttes rundt med så er det nok ikke lige løsningem med bilgenerator,men hvis det er en der skal stå fast kan det nok lade sig gøre.
for som ole siger skal der et rimeligt stort vingefang til.
Det er ikke svært at formagnetisere en generator. Et ladeanlæg i en bil er faktisk meget simpelt, men det er altså beregnet til at virke i en bil.... I vindmøllesammenhæng er der umiddelbart andre principielle problemer. Forestil dig fx 3-5 dage uden vind, hvor generatoren står med konstant formagnetiseringsstrøm... I en bil bruger generatoren jo kun formagnetiseringsstrøm i et splitsekund, inden den selv producerer strøm....
Et vindmølleprojekt lyder måske umiddelbart enkelt, men således er verden: Indviklet, og altid mere kompliceret end det ser ud til ved første øjekast...
Måske er det netop dét, I skal lære ved dette projekt!
Colabund>> Hehe ja det er det nok. Men kan man ikke lave en smart metode til formagnetiseringen? Fx strøm fra en anden generator på samme vindmølle eller noget lignende? Men _skal_ man have et bilbatteri uanset hvad? selvom den kører kan man så ikke bare lade ledningerne ligge? Sådan at strømmen egentlig bare er spildt, men når man vil så kan man sætte den til lamper osv?
Ole madsen>> Ja det kræver meget. Vingefanget er slet ikke op på så mange meter... havde regnet med MAX 1½ meter i alt.... Og nej gearing tror jeg heller ikke på... Solcelle skal det ikke være. Den skal også bruges i de mørke dage... :)
Syvon>> Den skal ikke flyttes rundt med. Den skal være et bestemt sted...
Men tror i ikke at 1½ meter i vingefang i diameter er nok??
Og hvad skal jeg så bruge hvis ikke jeg kan bruge en bilgenerator ?
Hvis du ikke har noget batteri tilsluttet, bliver strømmen jo bare til varme i spolekredsløbene.
Med en dynamo skal du ikke bruge batteri - men du SKAL som sagt have strøm, når du vælger en generator. Og jeg tror altså slet ikke på en generator i den her sammenhæng - og slet ikke når vi snakker så lille en mølle.
Jeps okay så der sker altså ikke noget ved at bare lade strømmen gå til? Fint nok... Men sådan en cykel dynamo, gir den ikke for lidt strøm hvis altså at man også gerne vil ha en lampe?
:-) Nu er den jo beregnet til at drive en lampe....
Men som skrevet tidligere, så giver en cykeldynamo kun 3 eller 6 volt, der er for lidt til mobiler. Så du skal altså have fundet en større dynamo - og den eneste jeg kender, er som sagt dem til Morris 1000 og Mascot. De kan ikke opdrives brugt, men de kan købes hos reservedelsforhandlerne som ny.
Det er meget muligt der findes en "mellemklasse" - jeg ved bare ikke lige hvad det skulle være fra - en gammel motorcykel måske?
En generator vil blive besværlig, da der skal styrestrøm/laderelæ på, og du først får strøm ud af den ved et vist antal omdrejninger.
Du skal finde en DYNAMO!
I "gamle" dage brugte alle biler dynamoer, og ikke generatorere. En generator producerer mere strøm, når den endelig kommer højt nok op i omdrejninger, og bl.a. derfor er det generatorere der sidder i moderne biler. Men i gamle dage var det altså dynamoens storhedstid. Men netop de gamle "ikon"biler har derfor stadig dynamoer. Derfor kan det købes som reservedele til disse biler.
Og hvad der sidder på motorcykler aner jeg ikke, men jeg kunne tænke mig at enkelte modeller af de første med selvstarter, havde dynamoer og ikke generatorere. Jeg ved det som sagt ikke... det var bare et forslag, hvis en bildynamo er for "stor" i projektet.
Så din opgave; Du skal simpelthen finde en dynamo, der er stor nok til projektet. Den eneste jeg kender til er som sagt til de gamle Morris biler.
Nu siger du "gamle biler" Er en bil fra 80'erne for ny? For så kunne jeg jo finde en på en skrotforhandler til en Ford Escort (fx) fra 1983 ? Det må da være en dynamo... Ikk?
Okay - kunne bare godt være at der var flere end lige dem :)
Men hvad skal man bruge af materialer?
Et gummibånd der er kraftigt? _Skal_ man have et bilbatteri uanset hvad? Så kan man jo ligeså godt tage strømmen fra den :) - bortset fra at den lader op også... Kan batteriet blive "overladet" hvis man nu ikke tapper strøm fra den løbende? Altså hvor den bliver tilført energi hele tiden fra møllen?
Der er da sikkert flere - jeg er bare ikke så voldsomt inde i biler fra 50'erne :-)
Gummibåndet kan du jo springe over, hvis du som os, monterer møllevingen direkte på dynamoen, og lader dynamoen sidde i "møllehuset". Den skal stå på en plade, der kan dreje rundt med vinden - så behøver den ikke mere.
Men der er noget om overopladningen af batteriet - jeg skal lige finde ud af hvad vi gjorde der.... Du burde kunne undlade at bruge et batteri, men så vil du jo være afhængig af at møllen drejer, for at kunne få ladet op. Batteriet sikrer, at der er strøm næsten uanset hvad. Og det behøver jo ikke at være et bilbatteri - det kunne også være fra en knallert. Det skal bare være 12 volt, og til at lade op. Men jo mindre det er, jo nemmere er det at komme til at "koge" ved overopladning.. Jeg skal som sagt lige undersøge hvad vi gjorde...
Det lyder godt - tak for det... Men er der ikke andre løsninger hvis man vil ha andet end end dynamo fra en Morris - ved ikke lige om jeg vil give 500 kr for det... Hvad med dem der sidder på en knallert fx? Sidder der ikke en der som er en dynamo og ikke generator?
Jeg tror, du skal starte "i den anden ende".....: Find ud af, hvor stor diameter du vil have på dine vinger. Find dernæst ud af, hvor hvor meget energi du i givet fald vil kunne trække ud af en mølle med din diameter, altså ved et "normalt" blæsevejr.
Jeg vil umiddelbart tro, at knallerteknik er det rigtige til dit projekt. Husk, at der opstår energi, når en leder bevæges i et magnetfelt, så simpelt er det faktisk... ;)
Hvad en knallert har, ved jeg ikke - den lader jeg gå videre....
Men jeg skulle lige svare på "kogning" af batteri. Jeg kunne i går se, at vi har et laderelæ monteret mellem dynamoen og batteriet. Det sørger for at slå fra, når batteriet er fuldt opladet...
Kunne man egentlig ikke bare tage en cykeldynamo så og sættte den til et relæ og så sætte en ledning fra relæet til et bilbatteri? Vil det ikke bare tage længere tid at lade batteriet op?
En cykeldynamo giver ikke spænding nok til et batteri, medmindre det da 3-4 NMH-celler, i størrelse AA... Prøv nu at finde ud af, hvor stor effekt en vindmølle med "dit" areal vil kunne yde ved et "normalt" blæsevejr.... Det er jo effekten som afgør, om du skal satse på en cykeldynamo, eller på en generator fra en skrottet passagerfærge....
Du vil ikke kunne lade med 3 eller 6 volt på et 12 volts batteri. Heller ikke halvt. Når du ikke får mere 12v strøm ud af, ligger den ikke på 0 volt, men på 6-8 volt - og så er det jo halseløs gerning at prøve at lade med 6 volt...
Jeg har fået at vide at jeg tager fejl med prisen på sådan en dynamo. Prisen ligger total omkring kr. 2000,- for dynamo, laderelæ, ledning og kabelsko. Men så har du også til 20 mobiltelefon opladninger.... (hvis du bruger et bilbatteri). Laderelæet er monteret mellem batteriet og dynamoen - netop for at forhindre overopladning af batteriet.
M.h.t. strøm, så ville vi jo gerne have lidt lys ved vores bord om aftenen, da mørket var faldet på. Så vi satte en kæde op på 5 stk. 60w bil-forlygte pærere (H4). Det fik vi så rimelig hurtig fortalt ikke var sjovt - af folk helt op til 100 meter væk, der var vågnet af lyset. Vores egen lejrplads stod som i dagslys, og ingen kunne i øvrigt se bordet, da der var for meget lys.
Med sådan en lampe på, kan batteriet teoretisk holde 1-2 timer. Men det fik vi altså ikke lov at afprøve :-D
Jeg kan godt høre at jeres projekt er lidt mindre. Og det betyder at jeg nok ikke kan bidrage med så meget mere, for jeg aner ikke hvor man skaffer mindre 12v dynamoer...
Du skal jo (selvf...) søge på nettet for at finde ud af, hvor meget energi der er i en kvadratmeter vind... ;)
Måske skulle du også lære lidt mere om sammenhængen mellem strøm, spænding og energi.
Der er jo også forskellen på jævnstrøm, pulserende jævnstrøm og vekselstrøm at kaste sig over.
Alternativt kunne du jo også bare gå i gang med cykelhjulsmodellen, så vil du jo også hurtigt få noget praktisk erfaring. Fx med at måle udgangspændingen fra dynamoen, og så finde passende batterier dertil. Spændingen på et batteri stiger jo netop IKKE "ligefrem proportionalt" med ladetilstanden. Fx har et 97% AFladet bilbatteri en spænding på ca 11,5V mens et 100% OPladet har en spænding på ca 13,5V Og for at lade strøm på et bilbatteri skal generatoren give en overspænding på 1-2 volt pga batteriets indre modstand. Der er nok at lære om, så bare igang med læseriet!! ;))
Colabund>> Ja god idé med læring :) tihi.... tak for ny viden :) Cykelshjulsmodellen?
Ole Madsen>>
Jeg har netop fået fat i en generator fra en bil... 14 vollt, så det passer nok med de volt mere som batteriet skal ha... Jeg ved at du synes at det var en dårlig idé med for 2000 ,- er det lidt dyrt :) Så jeg har besluttet at lave (noget) større vinger og så prøve at gå igang med en generator... Jeres forsøg lyder ellers sjovt :) men det er jo bare for hyggens skyld at forsøget er værd :)
Problemet er bare nu at få lavet vingerne så store at den kan trække det....
Skal det være en to-delt vinge ligesom på fly? 3 delt ligesom store vindmøller Eller noget helt tredie?
Efter sigende er en 3-delt det bedste på en hjemmelavet.
Vi lavede den af en hel plade - så bliver den mest stabil, men omvendt kræver det en stor plade, af et materiale der er stift og som kan bukkes (Aluminium f.eks.)
Jeg ville egentlig finde et billede af, hvordan vores propel ser ud, men det var altså ikke til at finde noget lignende på nettet. Til gengæld faldt jeg over følgende:
Oki doki :) - men hvis man skal til at bøje det selv - bliver det så ikke for upræcist? Altså det ideelle ville være at finde en der var lavet i forvejen jo , men jeg ved ikke om jeg drømmer ? Hvad kunne det fx være?
Den vi lavede, var ikke i en bue, men havde ét knæk pr. vinge. Vingen var målt op geometrisk, og så var det jo faktisk bare at sørge for at "knækket" havde éns vinkler allesammen.
Der er en anelse rystelser, når den banker for fulde omdrejninger i kraftig blæst, men ikke andet end at det absorberes i mølletårnet.
Okay man kunne jo også vælge at sætte den på noget gummi eller et eller andet :)
Men meget fint billede og god idé med den fra Roskilde festival.... En brugt vinge fra en køler er da perfekt :) Og hvis den kan trække en generator fra bil så kan den her vel også ;)
Ja men hvordan skal jeg lave den? Er bare bange for at det vil blive for upræcist med for meget modstand? Så var det nemlig optimalt/smart at finde en der var "fabrikslavet" :)
Det er jo det jeg siger.... :-| ;) Brug et cykelhjul, og så 3 stykker passende krydsfiner som vinger, flettet ind mellem egerne.
Så er du igang rent praktisk, og det vil give dig meget mere erfaring, end du drømmer om.
Du er jo nødt til at stå med tingene mellem hænderne for at "lure" problemerne med lejer, ophæng, styrkekrav, afbalancering, flextendenser osv...
Husk lige på, at en bilgenerator skal op på ~2000 R/M for at lade nogenlunde... Så medmindre du laver en heftig gearing, vil jeg nødig stå i skudretningen, hvis en af dine vinger går løs...
Ja måske kunne det være smart med det cykelhjul, men kunne bare godt forestille mig at der var for meget modstand fordi det var lavet "hjemmelavet" ... Og ikke var præist nok - men det er da et forsøg værd - man kan jo bare lave det om igen hvis det ikke dur :)
Det er netop det jeg mener: Hænderne op af lommerne og igang.
Ganske vist lader generatoren også når bilen går i tomgang (800-900 r/m), men prøv at stikke hovedet ned i et motorrum, og se så forskellen på remhjulenes diameter!!
colabund >> det med at bilen også lader ved 800-900/rpm er jo så lidt forskelligt fra bil til bil. Min lader eksembelvis ved tomgang på ca 350-400/rpm.
Hihi tak for de links. Se også www.autoextreme.com der var engang verdens mest gejlede/tunede/fedeste/hurtigste biler :)
Tak for hjælpen boys :D
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.