Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 14:58 Der er 98 kommentarer og
2 løsninger

Vindmølle dele

Vi skal til at lave et projekt med at lave en vindmølle.

Men nogen der har en idé til hvor man kan få fat i en generator til at lave strømmen ?

Gerne 12 Volt ... Den skal bare bruges til bevis på at man godt kan bruge den. Fx sætte en oplader til sin nokia :)

Håber på inputs :D
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 15:06 #1
En Generator fra en bil ville sagtens kunne klare det.

kan fås brugt hos enhver auto ophug.
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:08 #2
Nå ja det var en god idé. Men skal der ikke meget vind til at trække den rundt?
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 15:10 #3
det kommer vel an på udvekslingen er.
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 15:11 #4
og hvis udvekslingen er stor nok skulle det heller ikke være et problem
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:12 #5
Hvad vil det sige? Altså det er klart at nu mere vind jo bedre kører den, det er klart :) - men jeg vil bare umiddelbart tro at der skal en del vind til at dreje den rundt
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 15:20 #6
Når man nu kigger på vindmøllen får vinden møllevingerne til at dreje rumdt og derved  får en aksel til at køre rundt. Hvis man så fra den aksel laver en udveksling der får generatoren til at køre rundt er det jo udvekslingen der bestemmer hvor meget pres der skal på vindmøllevingerne får at få det til at køre rundt.

Det vil sige jo større udveksling jo mindre vind skal der til.
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:24 #7
Men kan man ikke sætte vingerne (altså ikek selve vingerne) direkte ind i generatoren? Sådan at det egentlig bare er generatoren der skal "sættes" fast på en "pæl" eller lignende? Er det ikke det smarteste?
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:24 #8
htmlkongen>> Startmotoren på en bil er ret kraftig:o)
og ellers er en motor fra en racerbil til 1000kr også god.. sådan en som kan køre 35km i timen.. der er batteriet med hehe.. men dyrt:p
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:25 #9
enten skal du lave din egen vinge og ellers finde en gammel ventialor:)
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:29 #10
Nå ja . Kunne man tage en ventilator fra en bil også? Hvorfor kan man bruge en motor fra en RC car?
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:31 #11
Jeg ved ikke hvor stor din vindmølle skal være.. men motoren i sådan en bil er rimelig stor.. og mener den netop kører på 12volt
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:31 #12
ellers find en hoppy butik... de sælger masser af dele.. køb en proppel og en motor:)
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:32 #13
Ok. Ja det mener jeg også at den gør ... Vindmøllen skal bare være så stor at den kan lade en nokia op fx. Det er bare et forsøg :)
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:32 #14
angående startmotoren i en bil så var jeg i udlandet hvor jeg så de brugte sådan en til en hjemmelavet knivsliber
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:32 #15
Hvorfor en motor - det forstår jeg ikke...? Er det det samme som en generator - eller?
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 15:33 #16
jo det ville nok være nemmest at sætte vingerne direkte på generatoren, men på den måde får du jo nok ikke så mange omdrejninger på din generator og derved ikke så meget strøm ud som du skal bruge da generatoren fra en bil skal op og have et vist antal omdrejninger pr minut for at kunne lave 12 V.
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:34 #17
tror jeg misforstod spørgsmålet lidt.. en motor kræver jo strøm så det lidt komisk man prøver at oplade et batteri med en motor som man sætter strøm til hehe

htmlkongen>> har du nok citron så stik to søm ned i rul lidt ledning omkring og så har du en strømkilde hehe
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:34 #18
Syvon>> Er det muligt at du kan lave en enkel tegning i evt. paint eller noget for at ilustrere hvordan det skal sættes sammen. Kan kun følge dig halvt nemlig :)
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:35 #19
Hehe kalp >> Den kan jeg godt huske :) Men det er vidst ikke nok til at lade op med :) Men kan man godt bruge sådan en startmotor fra en bil?
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:37 #20
jeg tror ikke du kan bruge motoren da den krøver strøm.. du kan bruge en generator fra en cykel.. de der gamle nogen som når man cykler giver strøm  til dit lys:p
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:37 #21
Hehe ja dem kan jeg godt huske - men det gir kun 6 vollt og det re for lidt :(
Avatar billede kalp Novice
09. januar 2005 - 15:38 #22
Så skal du bare have to:)
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:39 #23
Hehe det var en løsning - men er det ikke mere smart (og driftsikkert) at kun ha en....? Er det for iøvrigt muligt at få en der er endnu større end 12 vollt? Fx 30 volt eller hvad ved jeg? Så man kunne flere ting på en gang ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 15:39 #24
Nu har jeg i sommers været indvolveret i et projekt helt magen til. Vi opgav hurtigt generatoren, da du skal op på temmelig høje omdrejninger, før laderelæet slipper ladestrøm ud. Det kan slet ikke lade sig gøre, med mindre du har gearkasse på, og en mølle med i hvert fald 3 meters vingefang.

Gearkasse og udveksling bliver også besværligt, da møllen jo skal kunne dreje rund efter vinden - og udvekslingen dermed enten skal sidde på en platform der drejer med rundt, eller på en eller anden måde kunne føres gennem den lodrette vinddrejeakse.

I stedet tager man ud og køber en dynamo til en Morris 1000 eller mascot. De fås for ca. kr. 500,- - og den kan monteres direkte i "møllehuset", så møllevingen sidder direkte på.

Det blev lavet som et projekt på årets korpslejr for DDS spejdere, og kom faktisk til at producere 12v. Vi påtænker at sætte den permanent op ved vores hytte.
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:42 #25
Hey Ole>> Hvorfor skal det være fra en mascot? Kan man ikke bare tage fra en alm bil? Man kan jo bare lave huset større?

Hvad bruger i af vinger? Og hvad bruger i strømmen til?
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 15:44 #26
laver en tegning senere skal i byen nu.
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:45 #27
Okay :) Lyder godt :D
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 15:45 #28
En almindelig bil har ikke en dynamo, men en generator (de gamle til cyklen er heller ikke genartorere, men dynamoer). En generator kræver for det første strøm (som en motor), for at kunne producere strøm. Dernæst skal den som skrevet, op omkring 1000 omdr/min for at kunne producere strøm.

Vi brugte aluminium (2mm) som vingemølle - en plade skåret til så der er 3 vinger. Strømmen blev brugt til musik og opladning af mobiler.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 15:47 #29
De professionelle er i øvrigt her: http://hjem.get2net.dk/stella.import/prod02.htm
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 15:47 #30
Musik? Okay Hvordan det? Radio?

Hvordan skal ledningerne sættes sammen så? Siden at du siger at den skal bruge strøm inden at den kan give noget? Kan jeg få dig til at tegne en tegning evt? Er 1000 omd/min meget? har du evt pics af den?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:13 #31
Jeg var desværre ikke indvolveret på selve konstruktionen af det elektriske - så jeg kan ikke huske om der skulle elektronik mellem dynamoen og batteriet - en 12v bilakkumulator. Jeg mener nu den sad direkte på.

Musikken var både radio og CD - indtil afspilleren døde af at stå for tæt på et bål :-)

Det er en generator der skal være ladestrøm på, før laderelæet og generatoren virker. Og 1000 omdr. er meget Du får næppe generatoren til at køre ved den hastighed, andet end i kraftig vind. Derfor bruges en dynamo i stedet, som blot skal køre rundt. Jo hurtigere den kører, jo mere strøm laves.

Billeder har jeg ikke lige her. De skulle blive offentliggjort på et tidspunkt her: (Søg på vindmølle - det er ikke den der er der i forvejen) http://spejder.dk/cokassen/projektdatabase.html
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:16 #32
Principperne har været de samme som for denne: http://www.nesa.dk/forsog_start/byg_en_vindmolle/vindmolle_med_gear.htm
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 16:18 #33
Ups - og den kunne misforstås. Vi har IKKE lavet med gear, som beskrevet på siden.

Jeg skulle have vist: http://www.nesa.dk/forsog_start/byg_en_vindmolle.htm
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 16:19 #34
Synd for radioen :)

Jeg har været inde på det sidste link - synes dog det er lidt svært at forstå med det gear? Og er det nødvendigt?

Så det jeg skal bruge er altså:

En kasse (til generator)
Generator
Ledninger
Vinger
Ting til at stå på
Lampe eller nokiaoplader til bil

Er der mere?
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 16:22 #35
http://spejder.dk/cokassen/projektdatabase.html Det link der kommer herinde tænker bare i lang tid. Der kommer ikke rigtig noget?
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 16:23 #36
http://hotel.dds.dk/programledelsen/cokassen/BS04/PDF/pdf_test2.php?title=Vindmølle&gruppe=Skjoldhøj%20Gruppe,%20Aros%20Division&date=Blå%20Sommer&num_sp=13&num_le=3&tid=1&egnet=2&pic=bs04-927.jpg&pic_name=Unknown&ville=Bygge%20en%20vindmølle%20der%20kunne%20dreje%20rundt%20ved%20vindens%20hjælp.%20Der%20skulle%20samtidig%20være%20en%20platform%20at%20holde%20udkig%20fra,%20og%20nederst%20en%20hule.&description=Vindmøllen%20skal%20bygges%20så%20vingernes%20midterakse%20ligger%20i%20ca.%203m%20højde.%20Vingerne%20(bambuspinde)%20bindes%20på%20cykelhjulet,%20vinkles%20ved%20hjælp%20af%20egerne%20og%20beklæde%20med%20lagenlærred.%204%20lodrette%20rafter%20graves%20ned,%20og%20stabiliseres.%20I%20ca.%201%20meters%20højde%20laves%20en%20platform%20med%20en%20palle,%20og%20under%20denne%20laves%20en%20hule.&eval_kom=Et%20fint%20projekt%20med%20klart%20mål%20og%20udbytte.%20Fin%20mulighed%20for%20at%20samarbejde%20og%20løfte%20i%20fællesskab.&eval_sp_1_title=fik%20i%20testet%20jeres%20idé?&eval_sp_1_num=5&eval_sp_2_title=sjovt&eval_sp_2_num=5&eval_sp_3_title=samarbejde&eval_sp_3_num=5&eval_le_1_title=gennemførlighed&eval_le_1_num=5&eval_le_2_title=udbytte&eval_le_2_num=5&mat=Europa-palle%20el.%20lign.~Cykelhjul%20uden%20dæk,%20med%20påsat%20metalstang~4x%203m%20Rafte~6x%204m%20Rafte~Sisal,%202%20slået%20kordel%20rl.%20á%204%20kg.%20450%20m~Lagenlærred,%204%20meter~8%20x%202m%20bambuspinde~stof%20til%20hulen&kontakt=Anni%20Røgilds,%20Skjoldhøj%20Gruppe Det er dette link :S
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 16:23 #37
Hmm nok derfor :S
Avatar billede colabund Nybegynder
09. januar 2005 - 17:15 #38
Lige for en ordens skyld:
For at en generator (fra en bil) skal kunne levere strøm, skal den formagnetiseres med en lille strøm, typisk 3-400mA. Det er denne strøm, som tænder ladelampen i bilen, når motoren ikke er startet.
En dynamo har en permanent-magnet, og behøver derfor IKKE "startstrøm"...

Hvis du bare skal bruge nogle få milliAmpere til en tlf.lader er bilteknik rent overkill, en generator kan typisk levere 60-70 Ampere, altså nok til ~1000 mobiler....
Nu ved jeg ikke hvor seriøst projektet skal være, men i princippet kan man jo nøjes med en gammel cykel med en dynamolygte:
Vend cyklen på hovedet (understøttet, så forgaflen kan dreje hele vejen rundt..), erstat styret med en fane som holder forhjulet vinkelret på vindretningen, og til sidst fletter du nogle plastik-vinger ind mellem egerne.

Et af problemerne er, om du vil have strøm ud til en "stationær" plads, eller om mobilos godt må sidde på styret....
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 17:21 #39
Hehe nej jeg vil trække kabler ind så at den ikke skal sidde derude... Ja en bilgenerator er måske rigeligt >> Men det er også til mere end en mobil :)

Fx ville det ikke gøre noget hvis den også kunne tage nogle lamper med oven i købet :o)

God idé med gaflen! Det lyder godt!

Er det meget svært at lave sådan at generatoren fra bilen skal formagniteres med en strøm? Er det svært?
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 19:02 #40
hvis du vælger at bruge generatoren skal du egentligt bare bruge et alm 12 V batt til startstrøm,
hvor du samtidigt kan smide den strøm den har produseret ned på.

og på denne side er egentlig en meget fin tegning med hoved aksel og generator
hvor det så er de 2 skiver der overføre kraften der bestemmer udvekslingen.
http://www.nesa.dk/forsog_start/byg_en_vindmolle/vindmolle_med_gear.htm
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 19:14 #41
Men hvad skal man bruge af materialer?

Et gummibånd der er kraftigt? _Skal_ man have et bilbatteri uanset hvad? Så kan man jo ligeså godt tage strømmen fra den :) - bortset fra at den lader op også... Kan batteriet blive "overladet" hvis man nu ikke tapper strøm fra den løbende? Altså hvor den bliver tilført energi hele tiden fra møllen?
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 19:15 #42
Kan du ikke lave en komplet liste som jeg skal ud at skaffe?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 20:44 #43
Nu er det jo ikke altid vinden blæser - og vi supplerede med lidt simpelt herfra: http://solkraft.dk/default.asp?lang=dk

De har også en vindmølle - og designmæssigt ligger den nogenlunde op af vores...

Jeg tror stadig ikke på at I får en generator op at køre. Prøv at dreje den rundt med fingeren - det kræver temmelig mange kræfter. Og så vil I have gearing på, der dermed kræver endnu flere kræfter for at dreje den rundt. Det tror jeg simpelthen ikke på - med mindre vi er oppe i en størrelse med vingefang på 3 meter...

Men tilbage til alternativerne: http://solkraft.dk/product.asp?product=19&page=1

Ovenstående virker fint på en sommerdag. Den kan også fint lade et 12v batteri, der så senere kan lade en mobil. Men den er ikke til det store udstyr...
Avatar billede syvon Nybegynder
09. januar 2005 - 22:15 #44
er det en der skal flyttes rundt med så er det nok ikke lige løsningem med bilgenerator,men hvis det er en der skal stå fast kan det nok lade sig gøre.

for som ole siger skal der et rimeligt stort vingefang til.
Avatar billede colabund Nybegynder
09. januar 2005 - 22:19 #45
Det er ikke svært at formagnetisere en generator.
Et ladeanlæg i en bil er faktisk meget simpelt, men det er altså beregnet til at virke i en bil....
I vindmøllesammenhæng er der umiddelbart andre principielle problemer. Forestil dig fx 3-5 dage uden vind, hvor generatoren står med konstant formagnetiseringsstrøm...
I en bil bruger generatoren jo kun formagnetiseringsstrøm i et splitsekund, inden den selv producerer strøm....

Et vindmølleprojekt lyder måske umiddelbart enkelt, men således er verden:
Indviklet, og altid mere kompliceret end det ser ud til ved første øjekast...

Måske er det netop dét, I skal lære ved dette projekt!
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 22:33 #46
Colabund>> Hehe ja det er det nok. Men kan man ikke lave en smart metode til formagnetiseringen? Fx strøm fra en anden generator på samme vindmølle eller noget lignende? Men _skal_ man have et bilbatteri uanset hvad? selvom den kører kan man så ikke bare lade ledningerne ligge? Sådan at strømmen egentlig bare er spildt, men når man vil så kan man sætte den til lamper osv?

Ole madsen>> Ja det kræver meget. Vingefanget er slet ikke op på så mange meter... havde regnet med MAX 1½ meter i alt.... Og nej gearing tror jeg heller ikke på... Solcelle skal det ikke være. Den skal også bruges i de mørke dage... :)

Syvon>> Den skal ikke flyttes rundt med. Den skal være et bestemt sted...


Men tror i ikke at 1½ meter i vingefang i diameter er nok??

Og hvad skal jeg så bruge hvis ikke jeg kan bruge en bilgenerator ?
Avatar billede htmlkongen Novice
09. januar 2005 - 22:35 #47
Det kunne være super hvis det kunne være 12 volt, et par lamper og en nokia oplader ville være perfekt.....

Skal man have et bilbatteri uanset hvad?

Hvad sker der hvis man lader strømmen gå ud i ingenting?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. januar 2005 - 22:39 #48
Hvis du ikke har noget batteri tilsluttet, bliver strømmen jo bare til varme i spolekredsløbene.

Med en dynamo skal du ikke bruge batteri - men du SKAL som sagt have strøm, når du vælger en generator. Og jeg tror altså slet ikke på en generator i den her sammenhæng - og slet ikke når vi snakker så lille en mølle.
Avatar billede htmlkongen Novice
10. januar 2005 - 08:02 #49
Jeps okay så der sker altså ikke noget ved at bare lade strømmen gå til? Fint nok... Men sådan en cykel dynamo, gir den ikke for lidt strøm hvis altså at man også gerne vil ha en lampe?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2005 - 09:30 #50
:-) Nu er den jo beregnet til at drive en lampe....

Men som skrevet tidligere, så giver en cykeldynamo kun 3 eller 6 volt, der er for lidt til mobiler. Så du skal altså have fundet en større dynamo - og den eneste jeg kender, er som sagt dem til Morris 1000 og Mascot. De kan ikke opdrives brugt, men de kan købes hos reservedelsforhandlerne som ny.

Det er meget muligt der findes en "mellemklasse" - jeg ved bare ikke lige hvad det skulle være fra - en gammel motorcykel måske?
Avatar billede htmlkongen Novice
10. januar 2005 - 12:19 #51
Altså en generator fra en motorcykel? Men skal den ikke også ha strøm? Jeps en cykeldynamo er nok for lidt...

Er det fordi at den er meget mindre i en morris end en "alm" bil?
Avatar billede htmlkongen Novice
10. januar 2005 - 12:26 #52
Forresten mente jeg mere end en cykellampe... Tænkte mere på en sparepære beregnet til 12 vollt... :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2005 - 13:00 #53
Stadig ikke generator - dynamo!.

En generator vil blive besværlig, da der skal styrestrøm/laderelæ på, og du først får strøm ud af den ved et vist antal omdrejninger.

Du skal finde en DYNAMO!

I "gamle" dage brugte alle biler dynamoer, og ikke generatorere. En generator producerer mere strøm, når den endelig kommer højt nok op i omdrejninger, og bl.a. derfor er det generatorere der sidder i moderne biler. Men i gamle dage var det altså dynamoens storhedstid.
Men netop de gamle "ikon"biler har derfor stadig dynamoer. Derfor kan det købes som reservedele til disse biler.

Og hvad der sidder på motorcykler aner jeg ikke, men jeg kunne tænke mig at enkelte modeller af de første med selvstarter, havde dynamoer og ikke generatorere. Jeg ved det som sagt ikke... det var bare et forslag, hvis en bildynamo er for "stor" i projektet.

Så din opgave; Du skal simpelthen finde en dynamo, der er stor nok til projektet. Den eneste jeg kender til er som sagt til de gamle Morris biler.
Avatar billede htmlkongen Novice
10. januar 2005 - 16:16 #54
Okay tak :)

Nu siger du "gamle biler" Er en bil fra 80'erne for ny? For så kunne jeg jo finde en på en skrotforhandler til en Ford Escort (fx) fra 1983 ? Det må da være en dynamo... Ikk?
Avatar billede colabund Nybegynder
10. januar 2005 - 18:36 #55
Træk 20 år mere fra, så er du ved at være der..  ;)
Avatar billede htmlkongen Novice
10. januar 2005 - 19:50 #56
Hehe okay :) Kan du evt. nævne nogle biler så? :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2005 - 23:37 #57
Hmm - jeg har da nævnt nogle allerede - Morris Mascot, Morris 1000.

Og jeg har skrevet at du ikke finder dem hos huggeren og skrothandleren. De er simpelthen for gamle.
Avatar billede htmlkongen Novice
11. januar 2005 - 07:39 #58
Okay - kunne bare godt være at der var flere end lige dem :)

Men hvad skal man bruge af materialer?

Et gummibånd der er kraftigt? _Skal_ man have et bilbatteri uanset hvad? Så kan man jo ligeså godt tage strømmen fra den :) - bortset fra at den lader op også... Kan batteriet blive "overladet" hvis man nu ikke tapper strøm fra den løbende? Altså hvor den bliver tilført energi hele tiden fra møllen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2005 - 09:30 #59
Der er da sikkert flere - jeg er bare ikke så voldsomt inde i biler fra 50'erne :-)

Gummibåndet kan du jo springe over, hvis du som os, monterer møllevingen direkte på dynamoen, og lader dynamoen sidde i "møllehuset". Den skal stå på en plade, der kan dreje rundt med vinden - så behøver den ikke mere.

Men der er noget om overopladningen af batteriet - jeg skal lige finde ud af hvad vi gjorde der.... Du burde kunne undlade at bruge et batteri, men så vil du jo være afhængig af at møllen drejer, for at kunne få ladet op. Batteriet sikrer, at der er strøm næsten uanset hvad.
Og det behøver jo ikke at være et bilbatteri - det kunne også være fra en knallert. Det skal bare være 12 volt, og til at lade op. Men jo mindre det er, jo nemmere er det at komme til at "koge" ved overopladning.. Jeg skal som sagt lige undersøge hvad vi gjorde...
Avatar billede htmlkongen Novice
11. januar 2005 - 10:17 #60
Det lyder godt - tak for det... Men er der ikke andre løsninger hvis man vil ha andet end end dynamo fra en Morris - ved ikke lige om jeg vil give 500 kr for det... Hvad med dem der sidder på en knallert fx? Sidder der ikke en der som er en dynamo og ikke generator?
Avatar billede colabund Nybegynder
11. januar 2005 - 18:08 #61
Jeg tror, du skal starte "i den anden ende".....:
Find ud af, hvor stor diameter du vil have på dine vinger.
Find dernæst ud af, hvor hvor meget energi du i givet fald vil kunne trække ud af en mølle med din diameter, altså ved et "normalt" blæsevejr.

Jeg vil umiddelbart tro, at knallerteknik er det rigtige til dit projekt.
Husk, at der opstår energi, når en leder bevæges i et magnetfelt, så simpelt er det faktisk...  ;)
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 11:13 #62
Diameter max 150 cm ...
Ja det er bare normalt vejr - altså gerne allerede ved "svag" vind :)

Men har en knallert en dynamo eller en generator?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. januar 2005 - 11:25 #63
Hvad en knallert har, ved jeg ikke - den lader jeg gå videre....

Men jeg skulle lige svare på "kogning" af batteri. Jeg kunne i går se, at vi har et laderelæ monteret mellem dynamoen og batteriet. Det sørger for at slå fra, når batteriet er fuldt opladet...
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 11:52 #64
Okay er sådan en dyr?
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 11:57 #65
Kunne man egentlig ikke bare tage en cykeldynamo så og sættte den til et relæ og så sætte en ledning fra relæet til et bilbatteri? Vil det ikke bare tage længere tid at lade batteriet op?
Avatar billede colabund Nybegynder
12. januar 2005 - 18:01 #66
En cykeldynamo giver ikke spænding nok til et batteri, medmindre det da 3-4 NMH-celler, i størrelse AA...
Prøv nu at finde ud af, hvor stor effekt en vindmølle med "dit" areal vil kunne yde ved et "normalt" blæsevejr....
Det er jo effekten som afgør, om du skal satse på en cykeldynamo, eller på en generator fra en skrottet passagerfærge....
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 18:14 #67
Ikke nok spænding? Heller ikke hvis den bare lader det længere tid? Kan den overhovedet ikke lade det op? Bare halvt lade det op så?

Hvordan skal jeg finde ud af hvormeget effekt mit areal kan, det afhænger jo af vinden :) - men det er på en fri mark....

Og den skal ikke bruges til et par "spare pærer " på 15 W eller sådan noget... og så lige en oplader så det er jo ikke alverden :D
Avatar billede htmlkongen Novice
13. januar 2005 - 12:33 #68
Er i gået kolde? :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2005 - 17:53 #69
Du vil ikke kunne lade med 3 eller 6 volt på et 12 volts batteri. Heller ikke halvt. Når du ikke får mere 12v strøm ud af, ligger den ikke på 0 volt, men på 6-8 volt - og så er det jo halseløs gerning at prøve at lade med 6 volt...

Jeg har fået at vide at jeg tager fejl med prisen på sådan en dynamo. Prisen ligger total omkring kr. 2000,- for dynamo, laderelæ, ledning og kabelsko. Men så har du også til 20 mobiltelefon opladninger.... (hvis du bruger et bilbatteri). Laderelæet er monteret mellem batteriet og dynamoen - netop for at forhindre overopladning af batteriet.

M.h.t. strøm, så ville vi jo gerne have lidt lys ved vores bord om aftenen, da mørket var faldet på. Så vi satte en kæde op på 5 stk. 60w bil-forlygte pærere (H4). Det fik vi så rimelig hurtig fortalt ikke var sjovt - af folk helt op til 100 meter væk, der var vågnet af lyset. Vores egen lejrplads stod som i dagslys, og ingen kunne i øvrigt se bordet, da der var for meget lys.

Med sådan en lampe på, kan batteriet teoretisk holde 1-2 timer. Men det fik vi altså ikke lov at afprøve :-D

Jeg kan godt høre at jeres projekt er lidt mindre. Og det betyder at jeg nok ikke kan bidrage med så meget mere, for jeg aner ikke hvor man skaffer mindre 12v dynamoer...
Avatar billede colabund Nybegynder
13. januar 2005 - 18:01 #70
Du skal jo (selvf...) søge på nettet for at finde ud af, hvor meget energi der er i en kvadratmeter vind...  ;)

Måske skulle du også lære lidt mere om sammenhængen mellem strøm, spænding og energi.

Der er jo også forskellen på jævnstrøm, pulserende jævnstrøm og vekselstrøm at kaste sig over.

Alternativt kunne du jo også bare gå i gang med cykelhjulsmodellen, så vil du jo også hurtigt få noget praktisk erfaring. Fx med at måle udgangspændingen fra dynamoen, og så finde passende batterier dertil.
Spændingen på et batteri stiger jo netop IKKE "ligefrem proportionalt" med ladetilstanden.
Fx har et 97% AFladet bilbatteri en spænding på ca 11,5V mens et 100% OPladet har en spænding på ca 13,5V
Og for at lade strøm på et bilbatteri skal generatoren give en overspænding på 1-2 volt pga batteriets indre modstand.
Der er nok at lære om, så bare igang med læseriet!!  ;))
Avatar billede htmlkongen Novice
13. januar 2005 - 20:54 #71
Hey tak igen :)

Colabund>> Ja god idé med læring :) tihi.... tak for ny viden :) Cykelshjulsmodellen?

Ole Madsen>>


Jeg har netop fået fat i en generator fra en bil... 14 vollt, så det passer nok med de volt mere som batteriet skal ha... Jeg ved at du synes at det var en dårlig idé med for 2000 ,- er det lidt dyrt :) Så jeg har besluttet at lave (noget) større vinger og så prøve at gå igang med en generator... Jeres forsøg lyder ellers sjovt :) men det er jo bare for hyggens skyld at forsøget er værd :)

Problemet er bare nu at få lavet vingerne så store at den kan trække det....

Skal det være en to-delt vinge ligesom på fly?
3 delt ligesom store vindmøller
Eller noget helt tredie?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2005 - 22:40 #72
Efter sigende er en 3-delt det bedste på en hjemmelavet.

Vi lavede den af en hel plade -  så bliver den mest stabil, men omvendt kræver det en stor plade, af et materiale der er stift og som kan bukkes (Aluminium f.eks.)

Jeg ville egentlig finde et billede af, hvordan vores propel ser ud, men det var altså ikke til at finde noget lignende på nettet. Til gengæld faldt jeg over følgende:


Denne giver egentlig en masse god info: http://www.dkvind.dk/fakta/Fakta_pdf/T1.pdf

Og så faldt jeg over denne - der ligner vores rimelig meget: http://www.roskilde-festival.dk/object.php?obj=11b000f&base=26842774&code=45

Lige som denne også er en masse god info: http://homepages.enterprise.net/hugh0piggott/download/windrotord.pdf
Avatar billede htmlkongen Novice
13. januar 2005 - 22:54 #73
Oki doki :) - men hvis man skal til at bøje det selv - bliver det så ikke for upræcist? Altså det ideelle ville være at finde en der var lavet i forvejen jo , men jeg ved ikke om jeg drømmer ? Hvad kunne det fx være?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2005 - 23:49 #74
Den vi lavede, var ikke i en bue, men havde ét knæk pr. vinge. Vingen var målt op geometrisk, og så var det jo faktisk bare at sørge for at "knækket" havde éns vinkler allesammen.

Der er en anelse rystelser, når den banker for fulde omdrejninger i kraftig blæst, men ikke andet end at det absorberes i mølletårnet.
Avatar billede htmlkongen Novice
13. januar 2005 - 23:59 #75
Okay man kunne jo også vælge at sætte den på noget gummi eller et eller andet :)

Men meget fint billede og god idé med den fra Roskilde festival.... En brugt vinge fra en køler er da perfekt :) Og hvis den kan trække en generator fra bil så kan den her vel også ;)
Avatar billede htmlkongen Novice
14. januar 2005 - 22:57 #76
Ellers nogen der har en idé til selve vingerne udover det fra Roskilde Festival?
Avatar billede syvon Nybegynder
14. januar 2005 - 23:07 #77
du kunne jo lave den som de vinger du ser i amrikanske film. Dem de bruger til deres vandpumper.
Avatar billede htmlkongen Novice
15. januar 2005 - 13:17 #78
Ja men hvordan skal jeg lave den? Er bare bange for at det vil blive for upræcist med for meget modstand? Så var det nemlig optimalt/smart at finde en der var "fabrikslavet" :)
Avatar billede syvon Nybegynder
15. januar 2005 - 15:44 #79
ja det ville nok være nemmest og mest optimalt med en fabrikslavet.
Avatar billede htmlkongen Novice
15. januar 2005 - 17:22 #80
Men kunne man egentlig ikke bare bruge sådan en fra en køler til en bil? Eller er den for "tung" eller lille?
Avatar billede syvon Nybegynder
15. januar 2005 - 18:01 #81
for tung er den nok ikke da de fleste fra biler er lavet af plastik, men den vil nok være for lille.
Avatar billede htmlkongen Novice
15. januar 2005 - 18:02 #82
Hvis den bliver større skal der jo mere vind til - og det er jo ikke hver dag vi har orkan ;)

Hvad kunne et alternativ da være?
Avatar billede colabund Nybegynder
15. januar 2005 - 19:56 #83
Det er jo det jeg siger....  :-|    ;)
Brug et cykelhjul, og så 3 stykker passende krydsfiner som vinger, flettet ind mellem egerne.

Så er du igang rent praktisk, og det vil give dig meget mere erfaring, end du drømmer om.

Du er jo nødt til at stå med tingene mellem hænderne for at "lure" problemerne med lejer, ophæng, styrkekrav, afbalancering, flextendenser osv...

Husk lige på, at en bilgenerator skal op på ~2000 R/M for at lade nogenlunde...
Så medmindre du laver en heftig gearing, vil jeg nødig stå i skudretningen, hvis en af dine vinger går løs...
Avatar billede htmlkongen Novice
16. januar 2005 - 10:38 #84
2000 R/M??

Ja måske kunne det være smart med det cykelhjul, men kunne bare godt forestille mig at der var for meget modstand fordi det var lavet "hjemmelavet" ... Og ikke var præist nok - men det er da et forsøg værd - man kan jo bare lave det om igen hvis det ikke dur :)
Avatar billede colabund Nybegynder
16. januar 2005 - 12:14 #85
Det er netop det jeg mener: Hænderne op af lommerne og igang.

Ganske vist lader generatoren også når bilen går i tomgang (800-900 r/m), men prøv at stikke hovedet ned i et motorrum, og se så forskellen på remhjulenes diameter!!
Avatar billede syvon Nybegynder
16. januar 2005 - 13:16 #86
colabund >>  det med at bilen også lader ved 800-900/rpm er jo så lidt forskelligt fra bil til bil. Min lader eksembelvis ved tomgang på ca 350-400/rpm.
Avatar billede colabund Nybegynder
16. januar 2005 - 21:56 #87
Det er også deromkring, min BMW 750 (1991) ligger i tomgang, men de fleste herinde er nok mest vant til 4-cyl. biler..    ;)

Bimmeren bliver desværre luftet alt for sjældent, da der ikke er betalt afgift af den, men sprød lyd kan man aldrig vænnes fra at elske.
Avatar billede syvon Nybegynder
17. januar 2005 - 10:21 #88
Her bliver jeg så nød til at nøjes med en BMW 320i 3M som tilgængæld så også bliver luftet hver dag.
Avatar billede htmlkongen Novice
17. januar 2005 - 11:01 #89
Begge to fede biler! :D
Avatar billede colabund Nybegynder
17. januar 2005 - 18:13 #90
Ja, men både tidkrævende og dyrt, når der skal skiftes 12 tændrør...  ;)
Avatar billede htmlkongen Novice
17. januar 2005 - 18:38 #91
Hehe det er sku pointen - det er jo dem alle værd? Er det en 4 liters?
Avatar billede syvon Nybegynder
17. januar 2005 - 18:55 #92
Så er jeg glad for at jeg kun har 6 tændrør  :O)
Avatar billede colabund Nybegynder
18. januar 2005 - 06:31 #93
BMW 750 = V12 på 5,0L med 300 Hk.....
Dyrt, men dejligt  ;)
Avatar billede htmlkongen Novice
18. januar 2005 - 12:19 #94
Hehe ja men også det værd :) Min favorit er nu Audi A8 - den gamle! Designet holder så meget endnu og der er kræfter i ... 4,2 L V8 med 380 HK :)
Avatar billede htmlkongen Novice
19. januar 2005 - 10:57 #95
Hehe smid et svar alle sammen, I har været en stor hjælp :) Jeg prøver mig frem med resultatet :D
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. januar 2005 - 11:33 #96
Held og lykke med det...
Avatar billede syvon Nybegynder
19. januar 2005 - 12:05 #97
Vi må da håbe at du får det til at virke. :)
Avatar billede htmlkongen Novice
19. januar 2005 - 13:39 #98
Mangler bare lige dig colabund/BMW freak :) (PS: Gir du en tur en dag? :) )

Tror lige at jeg hæver pointene - vidste ikke at det endte i sådan nogle gode svar ! (Og lang debat/indlæg)

Tak igen :)
Avatar billede colabund Nybegynder
19. januar 2005 - 17:19 #99
Ingen svar, behold bare selv...  ;)
BMW´en er faktisk en sløv kasse ift. så meget andet, men lyden......
Fede/hurtige biler: http://forum.lemansarea.dk/  eller  www.powerpage.dk  eller http://www.bmwe34.dk/forum/index.php  osv...

Held og lykke med projektet.
Avatar billede htmlkongen Novice
19. januar 2005 - 21:44 #100
Hihi tak for de links. Se også www.autoextreme.com der var engang verdens mest gejlede/tunede/fedeste/hurtigste biler :)

Tak for hjælpen boys :D
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester



IT-JOB

Netcompany A/S

Test Specialist

Businessmann A/S

DevOps Consultant

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Senior Test Engineer

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Erfarne udviklere til agilt udviklingsteam