Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 01:59 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Vejledning til Killdisk

Er der nogen der har en dansk vejledning til Killdisk? Jeg kan ikke finde ud af hvordan man bruger programmet.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
01. februar 2005 - 07:12 #1
1) Boot computeren med en DOS-bootdiskette
2) Indsæt disketten med KillDisk [Enter]

Programmet indlæses.

3) Klik "OK" en eller to par gange.
4) Brug piletasterne til at få markøren ned på den del af disken, som KillDisk skal overskrive.

Som "Default" står KillDisk til at overskrive disketten i A-drevet. Det vil du selvfølgelig ikke, så du klikker markøren nedad med piletasterne.

Du kan vælge at klikke ned og overskrive hele disken, hvorved partititionsoplysninger og alt forsvinder. Så skal du fdisk'e bagefter.

Du kan også vælge kun at overskrive en partition. Så skal du ikke fdisk'e bagefter.

5) Klik igen "OK" et par gange, og skriv "erase-all-data".

Det kan tage lidt tid. Min disk på 40 GB tager ca. ½ time.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
01. februar 2005 - 07:13 #2
Hvis du kun killdisker en partition, skal den formateres bagefter.
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 14:25 #3
Hvad er en DOS-bootdiskette?
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 14:59 #4
"Du kan også vælge kun at overskrive en partition. Så skal du ikke fdisk'e bagefter."

Jeg har en harddisk - den er ikke delt op. Skal jeg så bare vælge ovenstående? Hvad er det der bliver tilbage (som ikke slettes) med ovenstående metode?
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 15:02 #5
Formatere. Er det ikke i forb. med instal. af Windows at man gør det?

Sorry. Jeg ved sgu ikke ret meget om alt det her!
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 16:15 #6
Glem alt det foregående.

Det er kun punkt 1 og 2 jeg ikke forstår.

a. Hvad er en DOS-startdiskette.
b. Skal jeg bare tage den først ud og sætte den anden i, efter boot?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. februar 2005 - 18:46 #7
Ifølge http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Citat:

"Download and run the Bootable Floppy Disk Creator for Active@ KillDisk (click the link). It already contains all necessary files."

Dvs klik denne direkte: http://download2.lsoft.net/killdiskfloppysetup.exe - vælg [åben] - indsæt en diskette i A: - lad den snakke med disketten indtil [Close].

Der oprettes automatisk en såkaldt "DOS-bootdiskette" samt selve killdisk programmet på disketten.

Brug disketten direkte i omtalte PC - indsæt - og start dyret (skal Boote op på diskette - mulig ændring i BIOS) - Killedisk programmet starter automatisk -

Derefter som
<herberthumlebi>

skriver mht. selve killedisk programmets brug...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. februar 2005 - 18:47 #8
... øhhh... hvad skal du bruge det til ?
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 20:19 #9
Jeg vil slette alle data (det jeg løbende har oprettet og siden slettet) på harddisken. Så det ikke kan gendannes (eller i hvert fald besværliggøres). Eller hvad mener du??
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 20:28 #10
Jeg forstår stadig ikke om det her under handler om samme diskette. Det må det da for mig at se gøre???

Boot computeren med en DOS-bootdiskette
Indsæt disketten med KillDisk [Enter]
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. februar 2005 - 20:38 #11
Du behøver KUN KUN KUN
"Indsæt disketten med KillDisk" - og tænd dyret...
... som sagt/skrevet så indeholder disketten allerede automatisk nødvendigt filer etc. for at være en BOOT diskette.
"It already contains all necessary files..."
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 20:40 #12
Okay.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. februar 2005 - 21:27 #13
PS: Hvis du hurtigt vil slette partionen kan denne DELPART.EXE også hurtigere bruges:
Læs og download herfra: http://www.russelltexas.com/delpart.htm
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 21:42 #14
Ok.
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 22:07 #15
Kommer til at tænke på:
Behøver jeg gøre noget før jeg bruger programmet (fx. Killdisk). Afinstallere noget, eller andet?
Min logik (som jeg ikke stoler alverden på) siger mig, at jeg uden videre kan benytte programmet. Er det korrekt?

(Bare et kort svar. I har brugt tid nok på det her)
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. februar 2005 - 22:18 #16
Uden videre - på alle typer HD - EDI/SCSI - uanset størrelse/indhold/... Alt indhold bliver ryddet ("nulstillet")...
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
01. februar 2005 - 22:31 #17
Tak.

End of the story.
Avatar billede scrooge_no1 Nybegynder
20. februar 2005 - 22:32 #18
Jeg har endnu et spørgsmål vedr. Killdisk. Jeg glemte at spørge om det på ovenstående dato/da spørgsmålet var åbent.

I Killdisk er der kun en slettemulighed, når der er tale om den gratis version.
Er de slettemetoder der er adgang til hvis man køber programmet mere effektive?
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
03. juni 2005 - 06:35 #19
Det er et spørgsmål om, hvor mange gange harddisken bliver overskrevet. I den professionelle version - som jeg ikke kender - er det sikkert mere intenst, men hvis du kører gratisversionen 6-7 gange, er det lige så effektivt. Der bliver kun "nuller" tilbage, men det tager selvfølgelig sin tid (40 GB = ca. 1 time).
02. marts 2006 - 06:06 #20
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm står nu også beskrevet hvordan du opretter/brænder en Bootable CD med KILLDISK programstumpen ...