Avatar billede gulfen Nybegynder
21. februar 2005 - 12:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nødvendigt med tekst og tal i samme celle

Det handler om en vagtplan hvor jeg i specielle situationer har brug for at der er både tekst og tal i samme celle - og det kan IKKE være anderledes! ;-)

Jeg har brug for en formel som løber gennem en række celler og finder de celler hvor tekst-delen matcher en streng. I samme celle samles så den tilhørende tal-del op og alle tallene summeres.

Mit problem er at mange af cellerne på samme tid er tomme og det giver fejl. Sætter jeg bare et enkelt tal ind i de tomme celler er der ingen problemer.

Eksempel: Formlen herunder skal summere "tal-delen" i de celler som slutter på "afs":

{=SUM((HØJRE(A1:E1;3)="afs")*(VENSTRE(A1:E1;4)))}

      A        B        C        D        E
1    2,4 afs  0        1,6 afs  1        2
2    2,4 afs          1,6 afs

Række 1 giver ingen problemer fordi der er tal i B, D og E
=> at summen = 4

For Række 2 kan summen ikke beregnes, og det er den løsning jeg leder efter.
Avatar billede b_hansen Novice
21. februar 2005 - 12:39 #1
Så vidt jeg kan se, skyldes fejlen, at du regner på tekst. Det kan ikke lade sig gøre. Di skal have konverteret teksten til tal. Prøv med:

{=SUM((HØJRE(A1:E1;3)="afs")*Værdi((VENSTRE(A1:E1;4))))}
Avatar billede gulfen Nybegynder
21. februar 2005 - 13:22 #2
Jeg har lige testet begge formler herunder og der er ingen problemer så længe der er tal i B, D og E

{=SUM((LEFT(A1:E1;4))*(RIGHT(A1:E1;3)="afs"))}
{=SUM((VALUE(LEFT(A1:E1;4)))*(RIGHT(A1:E1;3)="afs"))}
Avatar billede jkrons Professor
21. februar 2005 - 15:57 #3
Prøv med

{=SUM(IF(LEFT(A2:E2)="";0;LEFT(A2:E2;4))*(RIGHT(A2:E2;3)="afs"))}
Avatar billede gulfen Nybegynder
21. februar 2005 - 16:06 #4
Der gik noget helt galt her - jeg skulle have givet point til jkrons for hans løsning, men de gik til b_hansen??

Hvordan hel.... retter jeg lige op på det?? (Det koster forhåbentlig ikke 200 mere? ;-)
Avatar billede gulfen Nybegynder
21. februar 2005 - 16:09 #5
Jeg undrede mig iøvrigt over "b_hansen" var markeret som default ude til venstre for "Accepter Svar" knappen, men jeg kunne sgu ikke vælge andet?? - Er det fordi jeg benytter Firefox?
Avatar billede jkrons Professor
21. februar 2005 - 21:37 #6
Næh, jeg havde ikke lagt et svar, så der var ikke noget at acceptere. Det gør jeg ikke før, løsningen er ok. Men b_hansen giver dem nok tilbage :-)
Avatar billede b_hansen Novice
22. februar 2005 - 08:03 #7
Selvfølgelig jkrons *S*

De kan hentes på http://www.eksperten.dk/spm/593391
Avatar billede jkrons Professor
22. februar 2005 - 08:52 #8
b_hansen->Har hentet dem. Tak! :-)
Avatar billede b_hansen Novice
22. februar 2005 - 09:07 #9
velbekomme *S*