Avatar billede mik4 Nybegynder
12. marts 2005 - 16:21 Der er 6 kommentarer

Print på harddisk, kan det skiftes

Jeg har en Maxtor s-ata harddisk der er brændt af..... Og jeg mener virkelig brændt af. Da jeg tændte computeren, stod der en stikflamme op fra printpladen på denne disk. Da der jo højst sansynlig er tale om en fejl i en IC, vil jeg her høre om der er nogen der ved om et sådan print er til at ombytte, og om der er nogen der ved hvor man så evt. kan få det.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
12. marts 2005 - 16:31 #1
Sikkert, hvis du finder en hdd magen til og flytter elektronikken over. Hvis elektronikken bliver solgt separat, så er det sikkert billigere at købe en ny hdd.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
12. marts 2005 - 16:33 #2
Generelt så tror jeg ikke at det kan betale sig at reparere på harddiske, med mindre dataene på den er af stor betydning.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
12. marts 2005 - 16:35 #3
Hvis man vil flytte elektronikken over, så kræver det naturligvis at printpladen ikke er loddet på, men er koblet på med et stik. Ellers skal man være lidt fingernem.
Avatar billede mik4 Nybegynder
12. marts 2005 - 16:39 #4
Måske, men jeg tænkte på om elektroniken fra serien (serie 9) var identisk med hinanden, for det burde jo teoretisk være det samme, hvilket i givet fald ville være billigere at købe en harddisk på 40 - 60 GB end at finde en ny 200 GB, som så skal spittes ad.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
12. marts 2005 - 16:45 #5
Aha, det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror netop at forskellen sidder i elektronikken og ikke i pladerne.

Typisk så laver man en top-model af et elektronisk produkt og neddrossler det for at få et produkt til de forskellige markedssegmenter. Det er lettest at gøre i elektronikken.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. marts 2005 - 11:39 #6
Diske kommer i serier, med samme elektronik. F.eks 120GB, 160GB og 200 GB.

Fysisk er de ens, og skiverne er også ens, men når man producerer skiver, så er man ikke altid lige heldig med pålægning af det magnetiske materiale. Med andre ord, så vil der være områder på skiven, som ikke kan anvendes.
I dette tilfælde er udgangpunktet fra producentens side at lave 200 GB diske, men nogle af diskene kan kun indeholde f.eks. 180 GB, og vil så blive låst til 160 GB. Andre vil kun kunne indeholde f.eks. 140 GB, og vil blive låst til 120 GB.

Så for at operationen skal lykkedes, så kræver det, at du får fat i et print fra en disk i samme serie, og selv da, er det noget af en opgave, som også allerede nævnt.

Med de priser der er i dag på diske, så ville jeg også købe en ny.