Avatar billede autohitter Nybegynder
18. marts 2005 - 12:33 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Trådløs spændingskilde - Magnetfelt

Hej,

Nogen der har et forslag til hvordan man kan lave en trådløs udveklings af spænding?

Udvekslingen skal ikke foregår med en spole indeni en anden, men med én oven på den anden... (2 flader)

"Senderen" skal sidde i en dockingstation til en racerbil, og "modtageren" skal sidde under racerbilen...

Strømmen der skal løbe i systemet, er udelukkende til at lade et 18V NiMh-batteri, samt drive et lille digitalt kredsløb
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. marts 2005 - 12:40 #1
Se lige på hvordan man lader en Braun Plak kontrol tandbørste. Den kan lades uden at stå helt nede i holderen. Du skal så bare scalere teknologien op til noget du kan bruge.
Avatar billede thov Forsker
18. marts 2005 - 12:43 #2
Er det ikke nemmere med solceller ? Så kan bilen oplades under en tændt lampe.
Avatar billede Hald Praktikant
18. marts 2005 - 23:47 #3
hehe pas på med de magnetfelter, de kan åbenbart være skadelige for mennesker.

Jeg havde engang en ide om at vi en dag ville have hele huset med et svingende magnetfelt i, så alle ting kun skulle drives af en spole i tingene alt efter hvor meget strøm de forskellige ting skulle bruge.

Ideen var åbenbart afprøvet med det resultat at folkene der testede det blev syge, såå.. æv..

Men sej nok ide der, der er flere og flere ting som f.eks. barbermaskiner der bruger teknologien idag, men den er lidt øm, dvs. at de laver holdere så de sikrer sig at tingene er placeret på det abselut optimale sted.

Jeg tror ikke det bliver nemt at lave, og jeg ved ikke lige hvor jeg ville starte, måske læse noget om transformatorer, der står tit noget om viklinger og tykkelse på tråden osv. og så skal du have lavet et lader system i selve bilen, der kan lave den vekselstrøm der kommer igennem magnetfeltet, om til jævnstrøm. hmm.. og flere af de der lader systemer idag til f.eks. NiMh batterier er altså ikke sår'n lige at efterligne, specielt ikke hvis de også skal drives af den strøm der kommer igennem magnetfeltet.

Men sig til hvis du finder ud af det alligevel ;-) fedt og sygt projekt
Avatar billede thov Forsker
19. marts 2005 - 00:15 #4
En mand ved navn Nikola Tesla brugte det meste af sit liv på eksperimenter med trådløs energioverførsel.
Læs mere her: http://www.amasci.com/tesla/tesla.html

Godt man ikke bor inde i en microovn, selvom det kunne spare en masse ledninger.
Avatar billede Hald Praktikant
21. marts 2005 - 10:44 #5
jeg tog emnet op til et møde vi havde i afdelingen.. og svaret er drop det.. beklager men jeg tror ikke at EMP bølger er lovlige at lege med i Danmark.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. marts 2005 - 06:09 #6
Autohitter/cyberzdk>> Det er fuldt lovligt (det bruges i elektriske tandbørster). EMP er ikke tilladt, men det er også noget andet end at lege med Induktion, og magnetisme. Cyberz bør give points tilbage for et dumt og forkert svar.

Denne: http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=321096 som også sælges i Danmark oplades netop som Autohitter gerne vil have den opladet!

Tror i begge skal læse lidt på lektien der hedder magnetisk, induktion og flux!
Avatar billede Hald Praktikant
22. marts 2005 - 06:29 #7
James_t_dk jeg har læst på lektien, og har sjovt nok også selv en barbermaskine der bliver opladt sådan, så prøv at høre her...

det tyndeste sted på barbermaskinens karoseri er i bunden hvor den skal overfører strømmen, og det er det sjovt nok også på opladeren, jeg har haft det skilt ad. det fortæller lidt om hvor lidt afstand der skal til før det bliver uagtseptabelt.

Okay som jeg forstod det her skulle det bruges til en Fjernstyrbil, dvs at for at han kan lade et 18 V NiMh batteri op, skal han ikke alene modificere tykkelsen af plastikken imellem kilden og modtageren for ikke at miste kræft der, han skal også lave en kreds der uden den normale kerne vi kender fra transformatorere kan overfører stabile 18 volt, men nej hov... for der sidder også en kreds på den anden side, som der sjovt nok skal sidde der for at man kan oplade ordentlig på et NiMh batteri, så der skal  meget stabilt 18 V over, og hvor mange Ampera den skal kunne trække kan jeg så ikke vide her, men det er ikke småting, og til barbermaskinen og tandbørsten snakker vi småting.

Det kan lade sig gøre, men jeg vil ikke være i samme rum som den oplader når den kører.

Hvis folk er utilfredse med point's uddellingen så sig frem, jeg vil personligt sige at Thov fandt et værdifuldt link til dette spørgmål.
Avatar billede Hald Praktikant
22. marts 2005 - 07:19 #8
Beklager men jeg er ikke helt færdig, nu er jeg kommet på arbejde, og gik ned og spurgte 2 af vores Ingenørere.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, det skal laves meget meget nøjagtig, og man skal nok have mere end tålmodighed hvis man skal teste om det virker, for det kan tage mange timer at lade op sådan.

Nu du siger Racerbil og dockingstation, så tænker jeg straks på banekørsel og Pit, og der kunne jeg pludselig se det smarte i det med induktion, så kunne du kører i pit, uden at skulle ud til bilen, og så (flere timer senere) er den ladt op, og klar til at kører videre...

Hvis projektet tager den drejning, kan jeg anbefale at du laver slæbesko, det er meget nemmere at ramme korrekt med så du kommer ind og får forbindelse.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. marts 2005 - 07:40 #9
cyberz>> De 200 points har du fået for et forkert svar (der er slet ikke blevet spurgt/omtalt EMP før du gjorde det), dem bør du lade gå tilbage. Sagen er den at det kan lade sig gøre og at der ikke er stillet nogle krav til lade-tiden.

Hvor tynd plastik der må/kan være i mellem de to induktions spoler er fuldstændig lige gyldigt, da de for den sags skyld kan røre ved hinanden (ikke elektrisk kontakt), så længe bilen står i Docking stationen.
Avatar billede Hald Praktikant
22. marts 2005 - 07:49 #10
James_t_dk svar mig lige på forskellen på EMP og induktion... det er kraften, for at kunne lade et batteri sådan op skal der noget power på! Jeg siger ikke at det bliver EMP, men det var for at trække en grænse op for hvad der ville være seriøst at bruge.

Jeg mener at det er et fedt projekt, men det bliver lidt useriøst når man skal til at lave løsningen.

Jeg lader gerne nogle points gå tilbage, men vil egentlig gerne hører fra autohitter igen, jeg har jo ikke tvunget noget ud af ham...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. marts 2005 - 09:39 #11
EMP er en elektro magnetisk puls, en kraftig ødelæggende elektisk udladning.
Induktion er noget kontinuert.

Jeg mener det er kritisk at du afviser det kan lade sig gøre og gør dette i et svar, specielt når det kan lade sig gøre, med en elektrisk tandbørste. Derfor mener jeg at du skal lade de 200 points gå retur.

At projektet ikke er muligt inden for de grænser Autohitter måtte have, er en anden diskution, han har ikke stillet nogle krav og det kan derfor lade sig gøre.

VW's phaeton produktion basere sig (if my memory served me right) på batteri drevne skruetrækkere, der lades via induktion. Hvis VW kan så kan Autohitter vel også.

EMP: http://science.howstuffworks.com/e-bomb.htm
Induktion: http://science.howstuffworks.com/framed.htm?parent=electromagnet.htm&url=http://www.encyclopedia.com/html/e1/electromg.asp
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. marts 2005 - 09:40 #12
cyberz>> Hvis du køre i en gul Fiat, ja så er der ingen ingeniøre i din afdeling!!!  ;-)
Avatar billede Hald Praktikant
22. marts 2005 - 10:58 #13
og det kommer fra en der kører i Mazda...
Avatar billede Hald Praktikant
22. marts 2005 - 11:01 #14
hmm det har taget en useriøs drejning... James_t_dk og jeg må besøge hinanden for at afslutte denne slåskamp.

Han forsøger endda at overtale en lærling (mig) til at lave projektet for at se om det kan lade sig gøre, nu må vi se om jeg gidder det...

Men jeg syntes du skal prøve det, James mener at det kan lade sig gøre, sååå... tjaa.. Men kan du nu få fat i en EMP så kan du lade batteriet op på NOTIME! ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. marts 2005 - 11:54 #15
Mener stadig at du skal lade points gå retur!
Avatar billede autohitter Nybegynder
22. marts 2005 - 12:53 #16
Ved nu ikke, indlægene har været inspirerende...

Hvis cyber giver 100 point til james, er det måske mere rimeligt... (Jeg har givet dem til jer, jeg har fået valuta for pengene, så at sige...)
Avatar billede Hald Praktikant
22. marts 2005 - 14:07 #17
Det er så iorden ;-) for din skyld autohitter :-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
22. marts 2005 - 20:07 #18
cyberzdk>> Så skal du så oprette et spørgsmål på 100 points, med henvisning til dette spørgsmål (smid et link til spørgsmålet her) og teksten "points til james_t_dk" væk løb lærling.....  ;-)
Avatar billede Hald Praktikant
23. marts 2005 - 08:43 #19
så James t[aber] dk --> så er der points :-) http://eksperten.dk/spm/602791