Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 20:41 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Bygning af server

Hej.

Jeg har fået til opgave af min far, at lave en server, som søger for alt sikkerhed på netværket. Alle de computer, som skal tilsluttes Internettet, skal tilsluttes til serveren.
Derfor skal der på serveren være firewall, noget som kan styre porte, virus og spyware programmer.

Jeg ved dog ikke, om man skal have en router stående efter serveren, så man har opsætningen sådan her:
Modem (Internettet) -> Serveren -> Router -> Computerne

På serveren kommer der til at ligge billeder, videoklip og meget andet, som man skal kunne se fra de andre computer af.

Så hvad skal jeg bruge af HW?
Den skal være så lydløs som mulig og bruge så lidt strøm som muligt!

På forhånd mange tak for hjælpen!
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:49 #1
Du kan jo købe færdige servere hos edbpriser.dk, og der er mange af dem udmærkede.
Normalt ville man jo først koble en server på inden klienterne kommer på.
Altså server - router - (switch) - klienter.
Avatar billede des_84 Nybegynder
26. marts 2005 - 20:50 #2
Dette gælder selvfølgelig kun når den skal fungere som FW, og et slags filter.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 20:51 #3
Jeg ville tro at det var:

---modem---firewall/router---server---switch---clients
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 20:52 #4
lydløs server ?

moderne servere har et støjniveau som en Boeing 747 der letter !

køb en normal PC og brug den som server hvsi ikke den skal i maskinstue
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 20:53 #5
Hvis den kun skal agere vagthund ud mod internettet så behøver du sikkert
ikke specielt kraftigt  hardware.
Avatar billede screem_brille Novice
26. marts 2005 - 20:55 #6
ja router foran, og så server, ellers bruger man en switch istedet for
Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 20:59 #7
Altså den skal bare være så lydløs som muligt :)Så om det er en alm. computer, gør ikke noget :)

des_84> Ja rigtig nok kan jeg bare købe en via edbpriser.dk men da jeg ikke har særlig meget forstand på computer :) Så ville jeg heller "selv" samle en.
Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 21:00 #8
Den skal kun bruges i et alm. hus, så der er ca 3 computer på den.
Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 21:07 #9
Men hvad skal jeg bruge af HW for at lave "serveren"?

Strømforsyner?
Bundkort?
RAM?
Grafikkort?
Netkort?
Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 21:09 #10
Af styresystem på serveren, har jeg tænkt mig at bruge debian og så inst. iptables på den. Men ja, den kræver vel ikke mere end 1Ghz CPU og 1GB ram?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 21:09 #11
Samme som til en helt normal PC bortset fra at du kan bruge hvad som helst
som grafik kort og at du bør have 2 netkort i den.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 21:10 #12
Hvis den kun skal lege vagthund, så bør 512 MB være alt nok.
Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 21:29 #13
Okay, hvor manget skal strømforsyneren være på? 200W?
Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 21:29 #14
Og jeg skal ikke lege vaghund, jeg skal være det ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 21:32 #15
Der findes steder på nettet hvor du kan indtaste CPU, RAM og antal harddiske og
CD drev og få at vide hvor mange watt du maksimalt skal bruge
Avatar billede sixer Nybegynder
26. marts 2005 - 22:06 #16
Okay, du har tilfældigvis ikke et link?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. marts 2005 - 22:12 #17
Avatar billede arne_v Ekspert
10. april 2005 - 17:18 #18
sixer>

Tid at få afsluttet spørgsmålet ?

(og et svar fra mig)
Avatar billede sixer Nybegynder
10. april 2005 - 17:28 #19
Nå ja :)

Tak for hjælpen