Avatar billede Slettet bruger
10. april 2005 - 18:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Installeret 512mb SD-RAM men viser kun 128

Hej

Jeg har for nylig købt 512 mb SD-RAM til min gamle servercomputer, da de 192 mb der sad i den ikke var helt nok :)

Så jeg pillede den på 64 ud og erstattede den med 512 mb ram, og regnede med at der nu var 640 mb ram, men der var kun 256.

Lige meget hvordan jeg sættede rammene i, så var der tællede 512-rammen kun for 128 mb.

Det er en computer fra ca. 2000 med en 800mhz celeron processor med et Intel 810 chipset. Computeren har Award Bios 6.0.

Hvordan kan jeg få computeren til at se alt rammen eller er det rammen det er galt med?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. april 2005 - 18:58 #1
hvad hedder dit bundkort, og hvad er maks. ram.??
blot et bud..>Måske der er en bios flash der kan løse problemet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. april 2005 - 19:12 #2
Som bartfreak siger, så vil den aldrig kunne se alt ram'et hvis den max kan tage 128 mb klodser i hvert slot. Men det er let at finde ud af da det altid står på oplysningssiden om den forskellige bundkort. Så lav en søgning efter dit bundkort og så vil du kunne se det.
Skriv evt her hvilket bundkort du har så kan vi finde en side der fortæller det.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. april 2005 - 19:17 #3
...og en anden ting er at, at nye ramblokke, måske ikke understøtter dit bundkort.
Da de er blevet produceret efter dit bundkort..O)
Håber du forstår.!
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2005 - 19:49 #4
Det understøtter max 1gb (eller også var det 768mb eller noget)
Kan i ikke se det ved at søge på chipsettet?
Jeg ved ikke hvilket bundkort der er i.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2005 - 19:50 #5
(og der er 2 slots, så det må i alt fald understøtte mere end 128 mb)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. april 2005 - 20:08 #6
Download Everest:
http://www.snapfiles.com/get/everest.html
Installer programmet og kør det.
Kig under
motherboard | motherboard | motherboard name.

Skriv her hvad der står.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2005 - 21:21 #7
Chaintech 6WIV(L)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
10. april 2005 - 21:29 #8
Hvert slot kan tage en klods på max 256 mb:
http://www.memoryx.net/chctmome38.html

Prøv at lade 512 mb klodsen sidde alene i, men jeg tvivler på at den vi kunne udnytte de 256 mb af klodsen når den ikke vil sammen med en 128 mb klods.

Så prøv at se om du kan bytte klodsen til et par 256 mb klodser istedet.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2005 - 22:15 #9
smid et svar
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. april 2005 - 23:40 #10
Her er svaret, men bartfreak var egentligt først til at påpege at det kunne være en begrænsning i bundkortet, så jeg synes en pointdeling ville være på sin plads.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2005 - 18:04 #11
Tjah, han har ikke smidt et svar.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. april 2005 - 18:29 #12
det er ok..Tonny..O)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. april 2005 - 19:09 #13
Takker for point :)

Bartfreak > Læg lige et svar her http://www.eksperten.dk/spm/611514