Avatar billede wolffjan Praktikant
22. april 2005 - 15:57 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

valg af styresystem under opstart

i forbindelse med indstallering af ekstra harddisk og formatering af begge har XP været indstalleret på både c- og d-drev. Under opstart bliver jeg bedt om at vælge mellem de 2 samme styresystemer (XP hhv. hvid og sort tekst) - men det er jo kun på c-drevet windows ligger. Kan jeg ikke slippe for dette irritationsmoment?
Avatar billede gratis Nybegynder
22. april 2005 - 16:00 #1
Start- Kør - msconfig, dernæst vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier'. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 16:01 #2
Eller

Har du haft indstalleret windows flere gange på samme harddisk? eller har du haft flere versioner indstalleret men slettet en af dem? Så har du sikkert oplevet, at når du starter din pc op så får du mulighed for, at vælge hvilken version af windows du vil starte op. Det er selvfølgelig irriterende hvis denne liste er fyldt med windows versioner, som er blevet slettet!
For, at slippe af med disse kan du gøre som følgende...

Klik "Start" og højreklik på "Denne Computer"
Vælge "Egenskaber"
Vælge fanen "Avanceret"
I "Start og genoprettelse" vælger du Indstillinger
I "Systemstart" vælger du edit for, at åbne boot.ini filen i Notepad.

Du skulle gerne kunne se en linier som ligner dette (ligner.. ikke nødvendigvis helt magen til kommer også an på hvilke windows versioner du har indstalleret) Jeg har windows xp og windows2000 advanced server... vi vil fjerne muligheden for at vælge windows2000 advanced server nu.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Advanced Server" /fastdetect

For at fjerne Windows 2000 Advanced Server som valgmulighed ved startup lav følgende ændringer

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.2="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

VIGTIGT: Læg mærke til vi sletter alt efter /fastdetect ..

Luk Notepad igen og sig ja til, at gemme de ændringer du har foretaget dig. Klik "OK" "Apply" og "ok" For at lukke system properties ned igen. Genstart din pc og WOOOW! Windows 2000 Advanced server er nu fjernet fra menuen: )

Det er taget fra en artikel jeg engang har skrevet...
Avatar billede c_nova Nybegynder
22. april 2005 - 16:01 #3
hejsa der... du skal bare højerklikke på denne computer og tage egenskaber og så vælg det faneblad der hedder avanceret og så er det den nederest du skal vælge..!!
Avatar billede c_nova Nybegynder
22. april 2005 - 16:02 #4
var ikke hurtig nok :S
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 16:03 #5
Andet forslag

Åbn Stifinder, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

åben

c:\boot.ini

med notepad.

og slet så den styresystem du ikke vil have skal være på menu'en.
Avatar billede wolffjan Praktikant
22. april 2005 - 16:14 #6
gratis  - du skal lige svare og have mange tak for hurtig og effektiv hjælp... det funker...
Avatar billede wolffjan Praktikant
22. april 2005 - 16:18 #7
gratis - det ser ud til at du kommentere mange spørgsmål, men ikke får points... er det mon fordi du glemmer at "svare" istedet for blot at kommentere?? Det giver jo ikke meget i pointregnskabet
Avatar billede gratis Nybegynder
22. april 2005 - 16:19 #8
wolffjan> fint det duede :) jeg samler ikke på point, så dem fordeler du som du synes :)
Avatar billede wolffjan Praktikant
22. april 2005 - 16:23 #9
øhh det synes ikke det er helt fair at give kalp og c nova point for din løsning... så måske jeg skulle tage dem selv. Hvad synes I andre??
Avatar billede gratis Nybegynder
22. april 2005 - 16:27 #10
de andre forslag ville osse ha virket :)
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 16:27 #11
wolffjan >> Du bestemmer da selv:) og så tager du selv
Avatar billede wolffjan Praktikant
22. april 2005 - 16:33 #12
nåmen tak
Avatar billede gratis Nybegynder
22. april 2005 - 16:36 #13
venligt ment information,for at lukke spørgsmålet,marker dit navn/svar tryk på accepter :)
Avatar billede gratis Nybegynder
22. april 2005 - 16:37 #14
ok det krydsede hinanden :)
Avatar billede kalp Novice
22. april 2005 - 16:40 #15
wolffjan >> selv tak:))