Avatar billede lordofmankind Nybegynder
27. april 2005 - 16:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om partitioner!

Hvis jeg reinstallerer min windows xp, så kommer der et spørgsmål om jeg vil partitionere mit c drev.

Men jeg har jo også et E, F, G og H drev der hedder "removable disk".

1.Hvad er det.

2.Hvordan vælger jeg at komme noget af min plads jeg har på min harddisk over på disse 4 drev.

3. Hvad er fordelen ved ikke at have eller at have alle sine MB plads på mit C drev, eller at sprede dem til de andre?

4. Hvis man skal sprede dem over de forskellige drev, hvor meget anbefaler i man kommer på de forskellige.

5.Skal jeg udnytte alle 5 drev?

6. Der hvor jeg kommer min cd´rom i kaldes jo også et drev (D).
Hvad er forskellen på det drev og E, F, G og H drevet?
Avatar billede AnyFellow Mester
27. april 2005 - 16:15 #1
1. De ekstra drev kan være f.eks. en kortlæser?

2. Hvis det er din kortlæser kan du ikke gøre det.

3. Jeg plejer at have alt jeg skal gemme på mit d-drev. Så ved jeg at jeg roligt kan reinstallere uden at skulle tænke på om jeg har fået gemt det hele.

4. Det afhænger af hvad du bruger din computer til, og hvor meget diskplads du har. Jeg har personligt brugt 20GB til C-drevet. Her ligger Windows + alle mine programmer (jeg har ingen spil overhovedet, så de fylder ikke.
Hvis du laver C for lille til at starte med, bliver det hurtigt træls.

5. Se 1/2

6. Om et drev hedder D, E, F eller noget andet betyder ikke noget rent praktisk. Windows navngiver automatisk alle drev efter hvad rækkefølge den finder dem. Det kan ændres når du har Windows installeret. Dog kan du ikke uden viderer ændre C til et andet navn.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. april 2005 - 16:15 #2
De drev er formentligt (højest sansynligt) din kortlæser, der enten er indbygget i computeren eller sat i din USB port, det er ikke harddiske!
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
27. april 2005 - 17:47 #3
kfisker->> Lægger du lige et svar?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:19 #4
C, D, E, F, G, H, er ikke nødvendigvis drev i egentlig forstand.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:21 #5
En harddisk kan indeholde 1 til flere partitioner (inddelinger), og hver partition tildeles et drevbetegnelse (C, D, osv.).

CD og DVD drev, får også en drevbetegnelse, men de kan i sagens natur ikke partitioneres.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:24 #6
Hvis du højre klikker på denne computer vælger egenskaber > Faneblad Hardware og klikker på enhedshåndtering.

Der kommer en liste med hardware, og i den står der Disk drev, og hvis du klikker på + ud for dette, kan du se hvilke disk drev du har i din PC.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:28 #7
Nu kan du dobbelt klikke på er drev, og der kan du klikke på fanebladet Diskenheder og der trykker du på Udfyld.

Du vil nu kunne se hvordan dette drev er partitioneret, og hvilke drev betegnelser der er tildelt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:30 #8
Du kan klikke OK, og kommer tilbage til enhedshåndtering. Nu kan du prøve at klikke på + ud for DVD-/CD-drev, og du kan se hvilke der er installeret af disse.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:35 #9
Med denne viden, prøver du så Diskhåndteringen.

Igen højre klikker du på denne computer, men vælger Administrer, og der klikker du på Diskhåndtering.

Her får du et grafisk overblik af dine drev.

Ud for hver diskenhed kan du se de partitioner den er delt ind i. F.eks. står der DISK 0, og lige nedenunder, typen, størrelsen og status. Til højre derfor kan du se partitionerne, og den tildelt drevbetegnelse, C, D, osv.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:42 #10
Jeg gør også som  kfisker, nemlig laver den første partition, altså C:, på 20 GB, som jeg kun bruger til XP.

Hvordan du gør med resten, er op til dig, og disken størrelse.

Jeg har en partition på resten, hvor jeg har alle mine programmer.

Jeg har flere diske, og på en af de andre, har jeg en partition på 20 GB, hvor jeg gemmer alle dokumenter, Mail, billeder, ja alt det er rart at have en back-up af. Der ligger ikke andet på dette.
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. april 2005 - 19:44 #11
Hvis du fortæller hvor mange hard-diske, CD og DVD du har, så er det nemmere at rådgive.

Brug bare diskhhåndteringen som beskrevet ovenfor til at finde ud af det.
Avatar billede AnyFellow Mester
27. april 2005 - 21:05 #12
Svar :o)
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. april 2005 - 11:44 #13
Hvordan går det her ? ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
29. april 2005 - 12:26 #14
Velbekomme ! !