Avatar billede jthyge Mester
10. maj 2005 - 16:14 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Lovligt at dele internetforbindelse?

Hej

Er det lovligt at dele en internetforbindelse??

Altså fx. at dele en ADSL forbindelse med underboen, via en trådløs router??
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2005 - 16:30 #1
Direkte ulovligt er det ikke.
Men læs betingelserne fra din udbyder du har skrevet under på.
De fleste udbydere vil nok ikke tillade det.
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2005 - 16:42 #2
Eksempel fra tdc's bredbåndsvilkår (de fleste andre udbydere har ligende vilkår):
14.B: Kundens misligholdelse (TDC's lukkeret)
<...>
I. Abonnementet anvendes til formidling af trafik for andre eller benyttes af flere i forening som ikke tilhører kundens husstand/virksomhed, eller som ikke er registreret som bruger... etc...
Avatar billede jthyge Mester
10. maj 2005 - 16:50 #3
Ja, det må så blive et "Nej, det er ikke tilladt"

Uddrag fra denne side:
http://www.cybercity.dk/privat/kundeservice/abonnementsbetingelser/adsl/

"Kunden må ikke, uden skriftlig tilladelse fra Cybercity, lade IP-adresser overtage eller på anden måde lade andre disponere over internetadgangen. Abonnementet må således ikke anvendes til formidling af trafik for andre end kunden."

//Jthyge
Avatar billede ierikk Nybegynder
10. maj 2005 - 18:09 #4
jeg mener bestemt det er lovligt hos tiscali og andre
jeg mener at kunne huske at jeg har fået oplyst pr tel at det er tilladt at være op til 32 at være fælles
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2005 - 18:39 #5
Tiscali er købt af tele2.
Tele2's vilkår er det samme som tdc og cybercity's på dette punkt:
http://www.static.tele2.se/tele2-dk/download/vilkaar_adsl_privat.pdf
(se punkt 3.1)
Avatar billede ierikk Nybegynder
10. maj 2005 - 18:55 #6
jeg ved at på Lemvigegnen er der flere mindre fællesnet, hvor TDC leverer ADSL forbindelse til ca 30 husstande eller flere
hvordan TDC vil forklare dette ved jeg ikke
bl a http://www.hygum-lemvig.dk/
og http://www.bonnet-it.dk/
Avatar billede chalde Seniormester
10. maj 2005 - 19:07 #7
Så er det jo heller ikke en alm. aftale. Så ligger det under en erhvervsløsning/særaftale/andet.
For en privatperson der har en ganske almindelig linie gælder de generelle betingelser.
Men kontakt dem og forhør dig. De vil formentlig kræve mere i abonnement, idet de "mister" en potentiel betaler.
Avatar billede kenp Novice
12. maj 2005 - 22:02 #8
Ja man kan med et erhversabodement få lov til at dele det med naboen... (men det er også dyrer end et privat abodement, groft sagt samme pris bare + moms)