Avatar billede goof78 Nybegynder
19. maj 2005 - 21:30 Der er 8 kommentarer

Ubuntu: Grafikkort installering?

Nu er jeg HELT ny er Linux sammenhæng, og har for sjovt kastet mig over Ubuntu.

Dog kan jeg ikke helt greje det at installere hardware, det er vidst ikke lige som M$, hvor man bare klikker kør.

Grafikkortet, er et gammelt S3 Virge DX/GX, og jeg har fundet "noget", men ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=s3+virge+linux+driver&meta=

Skal man indtaste noget kode i en prompt, eller hvordan?

Helst en udførlig beskrivelse:)

Venlig hilsen
Jack
Avatar billede plazm Nybegynder
19. maj 2005 - 21:39 #1
nu er jeg ikk helt sikker da det er et stykke tid siden jeg brugte ubuntu, men tror du kan køre "dpkg-reconfigure xserver-xfree86" som root fra en consol
Avatar billede goof78 Nybegynder
19. maj 2005 - 21:51 #2
Lidt mere udførlig tak.

Skriver jeg det du lige skrev, skriver den en masse med "Pakken xserver.... er ikke installeret og der er ingen tilgængelig info....(og en masse andet).

Jeg skal vel downloade noget først, ikke? Og hvad eventuelt?
Avatar billede plazm Nybegynder
19. maj 2005 - 22:29 #3
det tror jeg ikk du skal. Driverne til så gammelt et kort er jeg ret sikker på ligger i x
Avatar billede goof78 Nybegynder
20. maj 2005 - 08:02 #4
Kan du så ikke forklare mig hvorfor der kommer en fejl, når jeg skriver det du skrev?
Avatar billede plazm Nybegynder
20. maj 2005 - 11:07 #5
Nu ved jeg ikke lige hvilken version du bruger, men dpkg-reconfigure xserver-xfree86 virker fint for mig på min live cd af "Warty"
Desuden så var S3Virge på listen af drivere.
Får du fejlen:
"/usr/sbin/dpkg-reconfigure skal køres som root" ?
så skal du enten skrive
sudo dpkg-reconfigure xserver-xfree86
eller
su
"indtaste dit password til root"
dpkg-reconfigure xserver-xfree86
Avatar billede goof78 Nybegynder
20. maj 2005 - 11:14 #6
Versionen er:
Ubuntu Linux 5.04, og fejlen er:
root@Server:/home/jack # dpkg-reconfigure xserver-xfree86
Pakken 'xserver-xfree86' er ikke installeret og der er ingen tilgængelig information.
Brug dpkg --info (= dpkg-deb --info) til at undersøge arkivfiler,
og dpkg --contents (= dpkg-deb --contents) til at vise deres indhold.
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: xserver-xfree86 er ikke installeret
root@Server:/home/jack #
Avatar billede plazm Nybegynder
20. maj 2005 - 12:40 #7
så prøv
nano /etc/X11/xorg.conf
og find sectionen Device og ændrer driver til
s3virge
tryk ctrl+o og der efter ctrl+x og genstart.
Avatar billede plazm Nybegynder
20. maj 2005 - 12:40 #8
en god ting ville være at huske hva den står på nu.