Avatar billede _et Praktikant
29. maj 2005 - 23:01 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

C og PIC microprocessor

Hej.

Jeg laver nogle små hoppy projekter med PIC microprocessore, og har programmeret i MPLAB indtil nu.
Men jeg vil gerne prøve at skrive dem i C/C++, hvordan starter jeg så?

Jeg har lidt erfaring med C, ( Har lavet Konsol apps. )
Og bruger VS.net C# til udvikling af win apps.

Så nu skal jeg vide hvordan opretter filer, som så compiles  til en pic kode.

Hvis du har et "project" til VS.net, som jeg kan kigge efter, så ville det bare være det bedste.
Avatar billede inglenook Praktikant
29. maj 2005 - 23:10 #1
Tag et kig her:
http://www.ccsinfo.com/picc.shtml

Deres C-compiler er meget anvendt og du kan finde masser af kode til det paa nettet.
Avatar billede _et Praktikant
29. maj 2005 - 23:16 #2
Kan man ikke "bare" lige compile til pic i Visual Studie?
Avatar billede driis Nybegynder
29. maj 2005 - 23:22 #3
Nej, du skal have en C compiler specielt til PIC. En PIC forstår ikke de samme instruktioner som en x86.

Du kan stadig bare bruge Visual Studio som editor, og så compile på kommandolinien eller vha. make.
Avatar billede inglenook Praktikant
29. maj 2005 - 23:24 #4
hvis du compiler med visual studio ender du med noget intel (x86) kode hvilket din PIC ikke vil forstaa noget af.

Du har brug for en specifik PIC compiler. Der findes andre compilere end CCS, nogle er dog kun til specifikke PIC typer. Proev at lave en soegning med Google.
Avatar billede _et Praktikant
29. maj 2005 - 23:27 #5
Nåå..
Men jeg kan godt skrive i VS, bare jeg compiler med en pic compiler
Avatar billede inglenook Praktikant
29. maj 2005 - 23:29 #6
korrekt
Avatar billede _et Praktikant
29. maj 2005 - 23:40 #7
svar
Avatar billede inglenook Praktikant
30. maj 2005 - 09:41 #8
foreslaar at du ogsaa selv laegger et svar og deler point mellem os alle tre ?

Hvis du skriver noget kode i VS kan du sende det til mig. Saa kan jeg compile med CCS og sende HEX-filen tilbage ?
Avatar billede _et Praktikant
30. maj 2005 - 11:56 #9
Kunne jeg ikke i stedet overtale dig til at oversætte denne kode til C kode, så jeg kan se hvordan det skal se ud der.
Koden skulle indeholde de vigtigste.

;    PIC16f84
;
STATUS    equ    03h
TRISA    equ    85h
MOTOR    equ    05h
COUNT    equ    08h

PORTSET
    bsf    STATUS,5
    movlw    b'00000000'
    movwf    TRISA
    bcf    STATUS,5

START
    btfsc    MOTOR,0
    call    SLET
    btfss    MOTOR,0
    bsf    MOTOR,0
    goto     START

SLET
    bcf    MOTOR,0
    return

end