Avatar billede janjacobsen Nybegynder
31. maj 2005 - 12:33 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Slette tomme rækker i regneark

Er der nogen som lige ved hvordan man får excel til automatisk at slette tomme rækker. Jeg har ca. 25000 rækker, hvor 3/5 er tomme.
Hvordan?
Avatar billede vejmand Juniormester
31. maj 2005 - 12:49 #1
Måske du kan bruge denne metode?

http://www.dicar.dk/unv/excel.htm

Scroll ned til: "Rensning for tomme rækker og billeder"
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
31. maj 2005 - 13:30 #2
Eller hvis du foretrækker en makroløsning (uden sortering mv som i forslaget ovenfor)

Sub SletBlankeRækker()
    Dim r As Range
    Dim delrange As Range
    Dim firsttime As Boolean

    firsttime = True
    For Each r In ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Areas 'gå igennem alle områder med blanke celler
        If r.Columns.Count = ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count Then ' hvis hele rækken er tom
            If firsttime Then ' første gang
                Set delrange = r ' sæt delrange til område
                firsttime = False
            Else
                Set delrange = Application.Union(delrange, r) 'udvid med næste område
            End If
    Next
    delrange.Select
    'delrange.Delete Shift:=xlUp 'slet rækker
End Sub

I koden ovenfor vælges blot de relevante celler - du kan ændre det til at slette, ved at fjerne kommentartegnet i linien
    'delrange.Delete Shift:=xlUp 'slet rækker
Avatar billede olsen205 Nybegynder
31. maj 2005 - 15:45 #3
Du kan også markere kolonnerne og tryk

ctrl+G

tryk på "Special"

Brug funktionen tomme celler

Brug derefter crtl+minus for at slette de tomme rækker...
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
01. juni 2005 - 12:49 #4
Hvor skal man indsætte den sidste linje - stefanfuglsang

delrange.Delete Shift:=xlUp 'slet rækker
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
04. juni 2005 - 12:57 #5
> olsen205 : dit forslag er udmærket, men det dur ikke, hvis der er tomme celler i de rækker, der indeholder data

>janjacobsen:
Du skal blot slette kommentarmærket i sidste linie (linien delrange.Select kan også slettes). Jeg viste det med delrange.Select, så du kunne se, hvad der ville blive slettet
Koden ser da således ud:

Sub SletBlankeRækker()
    Dim r As Range
    Dim delrange As Range
    Dim firsttime As Boolean

    firsttime = True
    For Each r In ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Areas 'gå igennem alle områder med blanke celler
        If r.Columns.Count = ActiveSheet.UsedRange.Columns.Count Then ' hvis hele rækken er tom
            If firsttime Then ' første gang
                Set delrange = r ' sæt delrange til område
                firsttime = False
            Else
                Set delrange = Application.Union(delrange, r) 'udvid med næste område
            End If
    Next
    delrange.Delete Shift:=xlUp 'slet rækker
End Sub
Avatar billede janjacobsen Nybegynder
27. juni 2005 - 13:43 #6
Tak for hjælpen!
Avatar billede smukkemn Forsker
30. oktober 2016 - 15:02 #7
Dette er en fin og praktisk makro.
Kan de laves, således at den kun sletter blanke rækker i et markeret område?
Jeg får pt. slettet blanke rækker i den øverste opstilling i mit regneark.
Tak.