Avatar billede chris96 Nybegynder
05. august 2005 - 08:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Netkort kan ikke starte - Kode 10

Det her er mystisk for mig!

Jeg har installeret XP Home på en maskine (HP Vectra - 300 mhz med 224 mb ram) for en kollega, så det burde kunne lade sig gøre!

Der blev yderligere installeret McAfee og Office XP på den - og den røg på nettet - og gik igang med at opdatere sig selv!

Jeg koblede så computeren fra og fragtede den ud til min kollega - satte den op, og den startede fint op. Tilsluttede netværk (Stofanet - det samme som den var på ude ved mig selv) - og computeren frøs!

Genstartede maskinen, hvorefter der ikke var noget netværk! Kiggede i enhedshåndtering, hvor der stod netkortet ikke kunne starte - Kode 10! Prøvede at fjerne og tilføje netkortet igen - samme resultat.

Skiftede herefter netkortet ud - computeren fandt netkortet og alt fungerede. Jeg tilsluttede netstikket og computeren frøs! Genstartede maskinen, hvorefter der stod at netkortet ikke kunne starte - Kode 10.

Fjernede netkortet og installerede det igen - samme svar. Prøvede at deaktivere netkortet i enhedshåndtering og aktivere det igen og derefter fungerede det!

Maskinen røg på nettet - og kørte fint!

Ca. 50% af de gange maskinen bliver startet herefter, kan den ikke "starte netkortet" - med kode 10.

Alle drivere osv. er opdateret.

Nogen der har en ide???

På forhånd tak
Christian
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. august 2005 - 09:08 #1
Kunne du ikke kikke i din event log og se om du kan finde et Event ID for fejlen
Avatar billede chris96 Nybegynder
05. august 2005 - 09:43 #2
Hvor finder jeg den??

Jeg får maskinen med hjem i eftermiddag - og kan lægge det op derefter!
Avatar billede haverslev Novice
05. august 2005 - 09:48 #3
Kode 10 er som regel manglende eller forkert driver til dit netkort.
med teksten (enheden kan ikke starte - kode 10)

Hent programmet Everest home edition, installer det.
http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

Når du har installeret Everest home, så gå i:
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering
Klik på + udfor netværkskort, h-klik på netværkskortet og vælg fjern.
Genstart pc`en og lad windows finde og installere netværkskortet igen.

Start programmet Everest home
Der klikker du på Netværk, klikker på Windows netværk, nederst på siden kan der så hentes opdateringer/drivere via producentens www. adresse.
Avatar billede chris96 Nybegynder
05. august 2005 - 10:14 #4
Kan det være en forkert eller manglende driver, når det virker engang imellem???
Avatar billede haverslev Novice
05. august 2005 - 10:19 #5
ja, især hvis det er en windows "standard" driver, producenternes egne drivere er bedre.
Derfor foreslår jeg også at du fjerner driverne ved at afinstillere kortet og lave en "nyinstallation" af netkortet og driverne, så er du sikker på at den ikke kører med ½ windows driver og ½ producent driver - hvis du forstår hvad jeg mener ;o)
Avatar billede haverslev Novice
05. august 2005 - 10:23 #6
PS. Er det et "on-board" netkort ?
Hvis ja, så har du garanteret en cd-skive med alle driverne til bundkortet.
Så skal du lige installere LAN fra den cd istedet for.
Avatar billede chris96 Nybegynder
05. august 2005 - 10:30 #7
Det er ikke onboard - men et alm PCI netkort!

Nummer to jeg forsøgte var et ældre 3Com (den har jeg ingen installationsting til)

Det første jeg brugte hed vist nok Planet. Jeg har en diskette til dette kort med installationsprogram til 95, ME, NT, 2000 osv... (ikke noget til XP) noget af det jeg skal bruge - eller er det bedre at forsøge det du skrev først?

Begge kort har fungeret i maskinen - og begge kort har også "Ikke villet starte" :)...
Avatar billede chris96 Nybegynder
05. august 2005 - 10:32 #8
I øvrigt kan jeg godt lide Windows's logik!

"Netkortet vil ikke starte - Skal Windows søge på Internettet efter en bedre driver"...

Jo tak... ;)
Avatar billede haverslev Novice
05. august 2005 - 10:46 #9
Unanset hvilket kort du sætter i, kommer windows så ikke og siger at der er fundet nyt hardware ?

Umiddelbat vil jeg mene at 3com er understøttet af de drivere der er i windows.
(er det et fuldt opdateret xp du kører med?)
Planet kortet kender jeg ikke.
Avatar billede chris96 Nybegynder
05. august 2005 - 10:59 #10
Jo den gør! - og den finder både 3Com kortet og Planet (realtek) kortet! Jeg undrede mig lidt over at 3Com kortet skabte problemer, for når alt andet ikke dur, så har jeg tidligere haft succes med at vælge et 3Com kort!

Windows er helt nykøbt - med service pack 2 - den er dog igang med at hente en masse opdateringer hjem!
Avatar billede haverslev Novice
05. august 2005 - 11:34 #11
Det er ikke sådan, at kortet laver en IRQ konflik med en anden enhed og derved ikke kan installere driveren ?
har du "andre enheder" registreret i enhedshåndtering ?
Klik på  start > kontolpanel > System > klik på faneblad Hardware > klik på knappen Ehedshåndtering  - Hvis du får vist et "udråbstegn" udfor nogle enheder, så er der en konflikt eller en driver der ikke er installeret korrekt.

Det kan i tilfælde af konflikter være nødvendigt at f.eks afmontere lydkortet og derefter installere netkortet med de korrekte drivere først, således det virker og derefter installere lydkortet igen.
Det kan være lidt tricky med IRQ konflikter og det kan være nødvendig at installere 1 kort af gangen.
Avatar billede chris96 Nybegynder
05. august 2005 - 11:39 #12
Jeg tror ikke den konflikter! Jeg har ikke tjekket... men når den ikke starter er netkortet den eneste med fejl (gult udråbstegn).

Hvis netkortet fungerer er der ingen fejl i enhedshåndtering!

Eneste andet kort i maskinen er et lydkort, der virker uden problemer! Men det er da også værd at tjekke!
Avatar billede chris96 Nybegynder
16. august 2005 - 09:52 #13
Lidt opdate...

Der er ingen konflikter... vi har forsøgt med flere forskellige netkort - med 100% opdaterede drivere... men kode 10 til tider!

Så jeg har givet op - og lavet forbindelsen med USB-kabel fra modemet i stedet!
Avatar billede chris96 Nybegynder
16. august 2005 - 09:52 #14
Nogen ideer? Kommentarer??
Avatar billede chris96 Nybegynder
25. august 2005 - 15:01 #15
ok lukker!