Avatar billede akh Nybegynder
23. august 2005 - 12:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Flere ip med TDC og egen router

Hejsa

Har fået flere ip tildelt af TDC, men er i tvivl om hvordan dette opsættes.

Har fået en fast Wan ip adresse+gateway etc.

Har desuden fået tildelt hvad de kalder 5 Ekstra ipadresser.(Lan Adresser) ikke lokale IP adresser(altså ikke i de lokale serier)

Der står så endvidere at Wan ip routes i TDC kantrouter.

Jeg går udfra at Wan ip, skal være min Wan-ip på Routeren. Men hvad med de 5 ekstra ip jeg har fået, hvordan skal de sættes op ??

Bag router med 1to1 Nat ? eller er jeg helt galt i byen ?

Håber på et svar.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. august 2005 - 13:11 #1
Hmmmmm

Normalt er det sådan at de faste Ip adressser du får tildelt af TDC er rigtige routbare IP adresser, der så bruges til de tjenester du skal kunne tilgå ude fra internettet, f.eks. således

1. ip adresse til din routers offentlige netkort
2. IP adresse til din web server der skal kunne tilgås udefra
3. IP til din mail server
4. ip til din ftp server
5. IP til din VPN tilgang.

Alternativet til dette er at portmappe i routeren således at du har en fast IP adresse til din routers offentlige netkort og så mapper port 80 til den interne ip adresse din web server ligger på, portene 25 og 110 til den interne ip adresse din mail server ligger på sov osv.

Lad os se hvilke IP adresser du har fået tildelt, så kan jeg fortælle dig hvad vi taler om
Avatar billede silvershadow Nybegynder
23. august 2005 - 13:16 #2
Når du har egen router behøver du kun 1 ip adresse routeren holder selv styr på hvor wan forespørgslen skal hen (til hvilken pc på dit lan).

Routeren får en dynakisk ip fra tdc og er dhcp over for dit lan. Kun hvis du vil oprette VPN skal du bruge faste IP adresser på WAN siden.
Avatar billede akh Nybegynder
23. august 2005 - 13:36 #3
Nahh, det er ikke portforwarding jeg snakker, altså med de standard ip adresser internt. Der er explicit bestilt 5 ekstra.

Her er hvad der står i brevet af væsentligt info:

Så et wan ip 80.165.x.x, gateway 80.165.x.x, subnet 255.255.255.252, IP-Net 80.165.x.x/30

Ekstra IP-Net(Lan adresser)

Ip-Net 87.48.x.x/29, subnet 255.255.255.248, Ip adresser til rådighed 87.48.x.x1->87.48.x.x5
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. august 2005 - 13:46 #4
Det er rigtige, routbare faste IP adresser du har fået, typisk bruges de til server og tjenester som jeg har beskrevet oven for.

Der ligger noget sikkerhedsmæssigt i ikke at anvende den slags ip adresser til klienter og servere der ikke skal kunne tilgås udefra.
Avatar billede akh Nybegynder
23. august 2005 - 13:54 #5
Ja, det er rigtige ip adresser, der er hvad jeg har bestilt :), det jeg er i tvivl om er hvordan det skal opsættes. Grunden til det er flere forskellige web & mail servere der skal kunne tilgåes, og det er lidt svært at lave portforwarding på f.eks port 80/25 til forskellige servere fra en ekstern.

Spg er hvordan skal dette opsættes ?? med router ?? drop router og sæt pc op ?? noget helt tredie ?? hvem skal have wan ip, hvem skal have lan ip ??
Avatar billede silvershadow Nybegynder
23. august 2005 - 13:54 #6
Du sætter din Router op på Wan siden til ip gateway og sub net som du har fået af TDC
til faste ip adresser.
På lan siden sætter du Routeren op som DHCP server, dermed har du intet at bruge de ekstra ip adresser til. Dine pc-er på lan siden skal så alle stå til dynamisk ip adressering
Avatar billede silvershadow Nybegynder
23. august 2005 - 13:57 #7
Har du glemt at fortælle hvad du iøvrigt skal bruge dit lan til?
Avatar billede akh Nybegynder
23. august 2005 - 14:03 #8
Ok, teoretisk her:Enten mig der ikke magter at forklare det, eller mig der ikke forstår hvad du siger.

5 stk servere, 3 webservere, 2 mail servere, 3 forskellige domæner.
www.y.dk skal ramme server webserver 1, www.b.dk skal ramme webserver 2, www.c.dk skal ramme webserver 3, mail til mail.y.dk skal ramme mailserver 1, mail til mail.c.dk skal ramme mailserver 2.

Hvordan er det muligt med en dhcp ?? hvad foræller hvor pakken skal routes hen ? da vi har 3 forskellige på port 80,og det skal ramme forskellige servere internt.

Umiddelbart ville jeg bare sætte en firewall op med de 5 lan adresser som wan, og så portforwarde ind til de rigtige servere. Men hvad så med Wan ip adressen ??
Avatar billede silvershadow Nybegynder
23. august 2005 - 14:09 #9
Ok der ligger hunden begravet. Jeg tror det bedst jeg står af nu
Avatar billede akh Nybegynder
27. august 2005 - 09:40 #10
Wan ip sættes op i router, resten er mappet via 1to1 Nat extern ip range til intern iprange, det virkede. Grunden til det slet ikke virkede i første omgang, var at TDC ikke havde fået skiftet linien korrekt, dvs jeg stadig have en såkaldt Dynamiks fast IP adresse
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
23. februar 2014 - 10:38 #11
Hej akh,

Har du noget imod at forklare din løsning nærmere?

Citat: "...1to1 NAT extern IP range til intern IP range.."

Kender NAT og ved hvad en IP range er, men forstår ikke 1to1!?!?
Hvis du har mod på at hjælpe, har jeg skrevet mit problem i en post her: http://www.eksperten.dk/spm/991872

Venligst
Dan Hansen