Avatar billede qvark Nybegynder
27. august 2005 - 20:46 Der er 50 kommentarer og
3 løsninger

Fejl 0x0000007B ved installation af XP

Hejsa

Jeg har lige brugt en masse penge på nogle nye dele til min computer og så

virker det selvfølgelig ikke.
Min Computer indeholder:
CPU - Intel Pentium 4 3000 Mhz
Bundkort - ASUS P5AD2-E/Premium
RAM - Kingston PC2-4200, 2x1024 MB
Grafikkort - HighTeck ATI RADEON X800 XL
Harddisk - Western Digital 80GB

Resten er jeg ikke lige helt sikker på hvad er, men det betyder nok heller

ikke så meget.

Min harddisk er tom og jeg vil installere XP-Home på den. Jeg booter med XP

cd'en og den starter med at checke min computer, men så efter et stykke tid

går skærmen i sort i et stykke tid og så kommer der en blå skærm hvor der

står følgende:

"Der er fundet fejl, og Windows er blevet lukket ned for at forhindre

beskadigelse af computeren.

Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte

computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:

Kontroller, om der er vira på computeren. Fjern eventuellle nyligt

installerede harddiske eller harddiskcontrollere. Sørg for, at harddisken er

korrekt konfigureret og afsluttet. Kør CHKDSK /F for at kontrollere, om

harddisken er beskadiget, og genstart computeren.

Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x0000007B (0xF78DA63C, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Nogen ideer?
Avatar billede peet49 Nybegynder
27. august 2005 - 21:02 #1
Avatar billede norphf Nybegynder
27. august 2005 - 21:03 #2
boot den op med noget og kør en chkdsk på harddisken, det er din HDD der mangler nogle info et sted
Avatar billede halifax Nybegynder
27. august 2005 - 23:12 #3
Hvad er de nye dele til din comp., bundkort eller...? Gå evt. i BIOS og Load Optimize Default eller Load Default Settings ... hvad det nu heddeer i bis BIOS. Save % Exit.
Finder den harddisken korrekt i BIOS under boot?

DK guide til install af XP med screenshot
www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede qvark Nybegynder
28. august 2005 - 15:31 #4
Det her at det nye:
CPU - Intel Pentium 4 3000 Mhz
Bundkort - ASUS P5AD2-E/Premium
RAM - Kingston PC2-4200, 2x1024 MB
Grafikkort - HighTeck ATI RADEON X800 XL

Den finder ikke harddisken før jeg klikker på "Primary et eller andet" i bios. Mener jeg har prøvet chkdsk, men prøver igen. Kan ikke lige finde nogen løsning her http://www.wintip.dk/xp/probs/stopfejl.htm.

Kigger først på det igen imorgen, men tak for hjælpen en til videre.
Avatar billede peet49 Nybegynder
28. august 2005 - 15:38 #5
Kan være en  virus på bootsporet.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2005 - 21:29 #6
Har du foretaget, eller tjekket, settings i din ny BIOS? Dato og Tid, Autodetect diske, Load Default Settings.

Er du sikker på din disk er helt tom? At der ikke er noget på den fra din installation med det gamle hardware? Det kan give nævnte fejl

MS artikel You receive a Stop 0x0000007B error after you move the Windows XP system disk to another computer (elles samme pc med andet hardware)
http://support.microsoft.com/?kbid=314082

Kør en Killdisk på den så den er helt clean. www.killdisk.com
Avatar billede qvark Nybegynder
29. august 2005 - 15:28 #7
Jeg har været ind og ændre forskellige ting i bios, og sat det hele tilbage igen med Load Default Settings fordi intet som jeg prøvede virkede.

Min disk skulle meget gerne være tom dersom jeg har haft den inde i en anden computer og formateret den der.

Jeg prøvede lige at boote med en xp bootdisk, men kan ikke køre chkdsk derfra. Jeg kan heller ikke finde noget c-drev når jeg booter med disketten.
Avatar billede qvark Nybegynder
29. august 2005 - 18:01 #8
Killdisk virker heller ikke.

Har sat points op til 200
Avatar billede qvark Nybegynder
29. august 2005 - 18:35 #9
Ville det hjælpe at købe en ny harddisk?
Avatar billede halifax Nybegynder
30. august 2005 - 00:48 #10
Ja, sikkert, men hvorfor?  :)
Du har lige formateret den på anden computer så den er vel ikke defekt? Har du tjekket kabel og stik. Finder BIOS den under opstart? Er den jumpet som Master og tilsluttet korrekt.
Avatar billede qvark Nybegynder
30. august 2005 - 17:35 #11
Ja till alle spørgsmål.
Har arbejdet med problemet i en uge, har prøvet på andre forums også. Intet har hjulpet derfor tænker jeg på bare at købe en ny. Min mor skal bruge en ekstra harddisk alligevel, så kan hun bare få den gamle (den virkede jo fint i hendes computer).

Har bare ikke lyst til at købe en ny harddisk og så side med samme problem.

(Det ender sikkert med at det bare en en meget lille dum fejl jeg har overset)
Avatar billede qvark Nybegynder
30. august 2005 - 18:14 #12
Har lige fundet ud af at jumperen sad forkert alligevel -.-, den sad i "Master /W Slave Present" istedet for "Single or Master".
Nu har jeg så bare et nyt problem. Efter at computeren har lavet et IDE scan for jeg beskeden "Reboot and select proper boot device or insert media in selected boot device and press a key".
Det er jo mystisk for da jumperen sad i "Master /W Slave Present" kunne jeg jo godt boote fra cd'en, den gik bare i stå efter et stykke tid.
Avatar billede halifax Nybegynder
31. august 2005 - 12:18 #13
Tjek lige hvordan dit cd-rom drev er jumpet, og hvordan det er tilsluttet. Master skal på det yderste stik på IDE kablet, og Slave på det midterste stik. Vises både disk og cd-drev korrekt i opstartsbilledet (evt. tryk på <Pause> tasten for at nå at se skærmbilledet).

Kan du ikke tvinge den til at boote fra cd-rom ved at have det som "First Boot Device" i BIOS?
Avatar billede qvark Nybegynder
31. august 2005 - 18:21 #14
"Tjek lige hvordan dit cd-rom drev er jumpet" det er det.
"Master skal på det yderste stik på IDE kablet, og Slave på det midterste stik" er også som det skal være.
"Vises både disk og cd-drev korrekt i opstartsbilledet" Det gør de.
"Kan du ikke tvinge den til at boote fra cd-rom ved at have det som "First Boot Device" i BIOS?" Nej hjælper ikke

Og som sagt så kan den godt boote fra cd'en når harddiskens jumper sidder forkert.

Jeg synes det begynder at blive meget mystisk :S
Avatar billede norphf Nybegynder
31. august 2005 - 18:42 #15
Du siger efter IDE-scan, er det så helt efter bios, eller er det i bios?
Avatar billede qvark Nybegynder
31. august 2005 - 21:10 #16
-Først ser jeg denne start skærm:
http://darktimes.frac.dk/images/Start_Screen.jpg (det bedste billede jeg kunne tage)

-Derefter for jeg en sort skær hvor der ca. står:
Please wait for IDE scan
Drive 0: ATAPI DVD-ROM 16XMax                                UDMA 2
Drive 1: ATAPI CD-RW 52XMax                                  UDMA 2
Drive 2: Not Detected
Drive 3: Not Detected

-Næste skærm:
Press CTRL+S or F4 to enter RAID utility

-Sidste skærm:
Reboot and Select proper Boote Device
or insert Boot media in selecrted Boot device and press a key

"Du siger efter IDE-scan, er det så helt efter bios, eller er det i bios?" Ved ikke om det er efter bios.
Avatar billede norphf Nybegynder
31. august 2005 - 21:15 #17
Det billede du har linket til er i BIOS, når det billede forsvinder og der ikke står (I dette tilfælde) American megatrends logo mere, så er du ikke ved BIOS eller POST som man vel bør sige.

Jeg tror at dir problem ligger i at du har en raid controller.

Har du planer om at du skal bruge raid controlleren ?
Avatar billede qvark Nybegynder
31. august 2005 - 21:32 #18
Nope slet ikke
Avatar billede norphf Nybegynder
31. august 2005 - 21:36 #19
Så syntes jeg at du skal gå ind i BIOS og disable den, jeg tror at det er den der laver baladen
Kunne forstille mig at der et sted i BIOS er definere at den skal starte med at boote raided, og det kan sikkert ikke finde nogle diske, og så laver den boot fejlen.
Så prøv at disable RAID i BIOS
Avatar billede qvark Nybegynder
31. august 2005 - 21:42 #20
Ved ikke engang hvad raid er, men mener at jeg læste i manualen at det skulle være slået fra fra starten. Men prøver lige at kigge på det.
Avatar billede norphf Nybegynder
31. august 2005 - 21:44 #21
Tror ikke at "Press CTRL+S or F4 to enter RAID utility" vil blive vist, hvis RAID controlleren er slået fra
Avatar billede qvark Nybegynder
31. august 2005 - 21:51 #22
Har været inde i bios, og RAID er ikke sat til. Den står på noget der hedder "Standard IDE".
Tror det er det rigtige sted, kunne ikke finde noget med raid andre steder.
Avatar billede norphf Nybegynder
31. august 2005 - 22:09 #23
Ja, kan se i din maual at det er sådan det skal stå

Og disken sidder i 1 eller 2 på bundkortet? det står der i maualen at de skal :)
Avatar billede norphf Nybegynder
31. august 2005 - 22:09 #24
Smutter i seng nu, kommer på igen i morgen
Avatar billede qvark Nybegynder
31. august 2005 - 22:12 #25
"Og disken sidder i 1 eller 2 på bundkortet"
Hvad mener du?
Avatar billede halifax Nybegynder
01. september 2005 - 01:25 #26
Info ovenfor viser at den KUN finder DVD-drev og CD-RW. Er de koblet på stikket betegnet PRI_IDE 1 - sidder langs med RAM slots på mobo.

Er disken dernæst koblet på stikket betegnet PRI_RAID 1? - sidder på tværs i den anden ende af mobo.

I BIOS skal du tjekke under Onboard Devices Configuration (håber det er rigtigt) under Advanced.
Under et punkt der hedder noget med Super IO Chipset skal der ud for ITE8212F Controler være sat til "IDE Mode". Øvrige valg er "RAID Mode" og "Disabled".

Lidt forklaring på RAID - det almindligste er RAID 0 og RAID 1.
Til en RAID opsætning skal bruges (mindst) to, helst helt ens harddiske.

RAID 0 er for større hastighed da to diske fungerer som een stor, dvs. data skrives tilfældigt til dem. Det øger hastigheden men også risikoen, da nedbrud af den ene disk betyder tab af alle ens data, fordi de er spredt på begge diske.

RAID 1 er for større sikkerhed. Her gemmes de samme data på flere (minimum to) fysiske harddiske. Det kaldes også spejling eller mirroring. Går den ene disk ned, har man automatisk en backup på den anden. Ulempe: dobbelt udgift til fx. 2 stk. 200GB diske. RAID 0 og 1 kan kombineres. Kræver mindst fire diske.
Avatar billede qvark Nybegynder
01. september 2005 - 08:19 #27
Harddisken har siddet i PRI_IDE 1 og DVD-drev og CD-RW har siddet i PRI_RAID 1.

Har prøvet at bytte rundt på dem, men så finder den overhovedet ikke harddisken. Og skærm 2 ser sådan ud:
Please wait for IDE scan
Drive 0: Not Detected
Drive 1: Not Detected
Drive 2: Not Detected
Drive 3: Not Detected

Men til gengæld kan installations programmet til xp godt starte.

Instillingen i bios er også rigtig.
Avatar billede qvark Nybegynder
01. september 2005 - 08:39 #28
Har lige fundet ud af at uanset hvad jeg sætter til PRI_RAID 1 kan man ikke lave nogen instillinger for det i BIOS.
Så hvis harddisken sidder der kan man instille cd og dvd drevende og omvendt. Men hvis Harddisken sidder i PRI_RAID 1 kan man da se cd og dvd drevende i IDE scan.
Avatar billede norphf Nybegynder
01. september 2005 - 08:55 #29
Er det en sata Harddisk du bruger?
Avatar billede qvark Nybegynder
01. september 2005 - 10:03 #30
Nej, og jeg har prøvet med 3 andre harddiske med samme resultat.
Avatar billede halifax Nybegynder
01. september 2005 - 12:41 #31
Som jeg forstår har bundkortet een normal IDE controler, betegnet PRI_IDE 1, som kan styre to drev, Master og Slave.

Spørgsmålet er, hvorfor den ikke registrerer tilsluttede drev. Kan den i BIOS sættes til Enabled eller Disabled? Den skal være Enabled, aktiv.

Dernæst indeholder mobo ITE8212F Controleren. I BIOS skal den stå til "IDE Mode" som du skriver den også gør. Den styrer to kanaler, PRI_RAID 1 og PRI_RAID 2 hvor ialt kan tilsluttes 4 devices, drev.

Når du har haft DVD og CD-RW tilsluttet PRI_RAID 1 bliver de fundet (dit indlæg 31/08-2005 21:10:47), mens harddisken tilsluttet PRI_IDE 1 IKKE bliver fundet.
Hvad er egentlig problemet med PRI_IDE 1? er den ikke aktiveret?

Det er sådan jeg ser dine tilslutninger. Ret mig hvis det er forkert?

Kan du ikke prøve alene at tilslutte harddisken. Prøv forskellige steder (PRI_IDE 1 eller PRI_RAID 1) og prøv forskellige jumper settings, indtil harddisken bliver detected under BOOT. Det er åbenbart harddisken der har svært ved at blive "opdaget" af BIOS. Har du prøvet mere end det samme IDE kabel på disken?

Når harddisken er på plads kan DVD og CD-RW forsøges tilsluttet så alle tre drev detectes.
Avatar billede norphf Nybegynder
01. september 2005 - 14:52 #32
PRI_RAID er det ikke en SATA port? Hvordan kan han så tilslutte CD-ROm til den?
Avatar billede qvark Nybegynder
01. september 2005 - 17:39 #33
Okay har prøvet at sætte det hele sammen på flere forskellige måder. Har fundet ud af:

Hvis harddisken sidder i PRI_RAID 1, bliver den fundet under IDE SCAN men ikke inde i bios eller ved opstartsskærmen. Det samme gælder for CD og DVD.

Hvis De sidder i PRI_IDE 1, bliver de fundet i den første opstarts skærm og inde i bios.
Avatar billede qvark Nybegynder
01. september 2005 - 18:00 #34
Har lige fundet ud af noget mere. Når harddisken sidder i PRI_IDE 1 og CD og DVD sidder i PRI_RAID 1 kan man se harddisken i bios og CD og DVD i IDE SCAN.

Men det jeg har fundet ud af er at efter IDE SCAN hvor den viser
"Please wait for IDE scan
Drive 0: ATAPI DVD-ROM 16XMax                                UDMA 2
Drive 1: ATAPI CD-RW 52XMax                                  UDMA 2
Drive 2: Not Detected
Drive 3: Not Detected"
kommer der noget mere inden den går videre til "Reboot and Select proper Boote Device
or insert Boot media in selecrted Boot device and press a key".

Man kan lige i et sekund se "Boot able cd found" eller sådan noget.

(lidt svært at forklarer)
Avatar billede halifax Nybegynder
01. september 2005 - 18:56 #35
norphf - PRI_RAID er IDE. Du har selv været inde og kikke i manualen, fremgår ovenfor, har du ikke set det?  :)

Der er en masse tilslutningsmuligheder på det mobo. Lad os lige få styr på dem:

1. PRI_IDE 1: en normal IDE kanal, kan styre to drev - Master/Slave
2. PRI_RAID 1 og PRI_RAID 2, det er ITE8212F Controleren, kan styre ialt 4 drev. De vises under "IDE scan". Tilstand kan være IDE Mode, RAID Mode, Disabled. Det er til IDE diske/drev.
3. SATA 1, 2, 3 og 4. Til 4 SATA diske.

qvark - Iflg. dit sidste indlæg er det hele nu tilsluttet. Harddisken vises på "normal vis" i BIOS og DVD + CD-RW efter "IDE scan".

Nu mangler systemet bare i BIOS at få at vide, hvilket af de tilsluttede drev, der skal være "First BOOT Device"
Det er jo netop hvad den sidste besked går ud på. Kan du i BIOS finde noget om BOOT rækkefølgen? Det skal vel være DVD drev efter som du vil starte op på XP cd'en for at installere.

Gik lige ind på manualen. I BIOS skal klikkes på BOOT, her kan sættes BOOT Device Priority.
Bare mærkeligt den ikke selv går videre til nr. 2, hvis nr. 1 ikke er bootbar, osv. Plejer de fleste PC'er at gøre.
Avatar billede qvark Nybegynder
01. september 2005 - 19:22 #36
Problemet er bare at den DVD'en står som first boot device.
Avatar billede norphf Nybegynder
01. september 2005 - 23:25 #37
Halifax -> Har lige kikket igen, det er mig der huskede forkert, sry.
Hvis Harddisken sidder i PRI_RAID så skal du ikke vælge at første boot skal være harddisk, så skal du vælge at det er RAID der skal være første boot, og så i RAID utilityet ( Der hvor der står "press ctrl+s or F4") og vælge hvilke harddisk der skal boote op. Det skulle jeg i hvert fald på det bundkort jeg havde der var raid på.

Ikke sikker på om det er det Halifax siger, men hvis du sætter noget på *_RAID, så vil og skal den ikke blive fundet i bios/post, så skal den blive fundet ved den omtalte "IDE scan". Da den så sidder på RAID controlleren (Om RAID så er enablet eller ej).
Avatar billede qvark Nybegynder
02. september 2005 - 00:03 #38
Men er det ikke CD og DVD der skal sidde i Raid? Det virker som det rigtige.
Avatar billede norphf Nybegynder
02. september 2005 - 00:07 #39
Nej, jeg ville nok ikke anbefale at sætte dem i raid stikket, men på den måde som det ser ud til at være bygget op, så kan det godt være at jeg ville sætte den ene i RAID porten
Avatar billede lap Nybegynder
02. september 2005 - 00:26 #40
Jeg har samme bundkort - og der er rigtig nok mange kontrollere.

Mit problem var, at jeg ikke kunne levere strøm nok til bundkort/cpu og grafik - med samme grafikkort - nå, men konkret:

Jeg har 2 cd/dvd drev koblet på standard ide-kontrolleren. Så bruger jeg 2 sata diske i raid1.

Skærm 1 er den standard ide-controlleren - skærm 2 er ide-raid, skærm 3 er sata raid 1 - og skærm 4 er sata raid 2 (Sil-controller) - hvis alt er slået til.

Du skal sætte din ide-disk i raid kontroller (skærm 2) - gå i bios'en til controlleren - og create et raid 0 på 1 disk.

Herefter kan du i bios be om at boote på denne raid-controller - og du burde være kørende.
Avatar billede lap Nybegynder
02. september 2005 - 00:29 #41
men jeg ville forresten nok anbefale dig at købe 2 sata diske og få mere "fut i feje-møget" - det er et godt bundkort og du vil formentlig kunne køre lidt hurtigere med et hardware raid 1 på en af sata-raid controllerne.
Avatar billede qvark Nybegynder
02. september 2005 - 12:57 #42
" og create et raid 0 på 1 disk"
Hvordan kan jeg lave et raid med kun en harddisk?
Avatar billede lap Nybegynder
02. september 2005 - 13:09 #43
jeg gætter på, at det er det den ønsker - partitioner laves først, når du har created et raid - uanset antallet af diske (sådan er det i hvert fald på HP raid controllere).
Avatar billede qvark Nybegynder
02. september 2005 - 13:41 #44
Efter jeg har været inde i bios sætte den til raid skal jeg trykke <CTRL>+E i skærm 2 for at komme inde og oprette et raid. Men den siger at jeg skal have 2 harddiske for at lave et raid, så jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Avatar billede lap Nybegynder
02. september 2005 - 15:18 #45
ok, jeg gættede også da jeg ikke har en ide disk på maskinen.

Generelt set kan du på intel 9xx chipsæt kun have 2 ide-enheder - du slipper nemmest omkring dette problem ved at anskaffe en (eller flere) sata diske - eller sætter en ekstra ide-disk i maskinen.
Avatar billede qvark Nybegynder
02. september 2005 - 18:35 #46
"kun have 2 ide-enheder"

Hvad så hvis jeg fjerne min CD-RW og kun har en harddisk og et DVD dreb?

Jeg har også en gammel harddisk på 8GB, kan jeg lave et raid med den?
Avatar billede lap Nybegynder
02. september 2005 - 18:37 #47
ja, et dvd (slave) og en harddisk (master) er ok - og du kan formentlig også lave et raid0 med 80+8, men så sløver du nok maskinen - men det burde virke.
Avatar billede qvark Nybegynder
02. september 2005 - 20:11 #48
Er igang med at installere windows og det ser ud til at virke perfekt. Har sat Harddisken som master og DVD som slave i PRI_IDE 1.

Kan man dele pointene mellem jer? Synes halifax, norphf og lap har været til lige stor hjælp.
Avatar billede lap Nybegynder
02. september 2005 - 21:22 #49
du kan godt dele - du beder os alle 3 lægge et svar, hvorefter du kan acceptere alle tre svar - og dermed dele (200/3=skævt tal).

Jeg vil dog fortsat anbefale dig at anskaffe en ny sata disk :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
02. september 2005 - 22:34 #50
OK - du får mit svat her.  :)
Avatar billede qvark Nybegynder
02. september 2005 - 22:39 #51
"Jeg vil dog fortsat anbefale dig at anskaffe en ny sata disk :-)" Det kan da godt være at jeg gør det på et tidspunk :)

Mangler bare lige et svar fra Norphf
Avatar billede norphf Nybegynder
04. september 2005 - 15:50 #52
Har lige været på weekend op hold, men her er mit svar.
Avatar billede qvark Nybegynder
05. september 2005 - 01:07 #53
Tusind tak for hjælpen :)