Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 01:56 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

ram hastighed

jeg har et spørgsmål til ram hastighed da jeg er i tvivl om hvilken hastighed mine ram kører...

bundkort - asrock P4VT8+  ram elixir 2*512 mb pc3200 400mhz

Mine BIOS instillinger er som følger
ddr1 512mb/200mhz (ddr400)
ddr2 512mb/200mhz (ddr400)

dram frequency 200 mhz (ddr400)
flexibility option enabled

dram cas# latency 3T
dram voltage normal

der hvor jeg så kommer i tvivl er når jeg kigger i Everest home edition programmet.. jeg får endda 2 forskellige typer info fra 2 forskellige versioner af everest..
jeg har brugt everest 2.20.405 og 1.51.195..

everest>motherboard>motherboard version 2.20.405
bustype  ddr sdram
busbredde 64 bit
virkelig hastighed 131 mhz ddr
effektiv hastighed 263 mhz
båndbredde 2101 mb/s

everest>motherboard>motherboard version 1.51.195
bustype  ddr sdram
busbredde 64 bit
virkelig hastighed 164 mhz  ddr
effektiv hastighed 328 mhz
båndbredde 2627 mb/s

resten af oplysningerne er de samme i begge progz og er taget fra version 2.20.405

everest>motherboard>SPD
hukommelses timing
200mhz  3.0-3-3-8
166mhz  2.5-3-3-7
133mhz  2.0-2-2-6

everest>motherboard>chipsæt

hukommelses timing
3T-2T-2T-6T-12T-2T

kører jeg hukommelses benchmark i version 1.51.195 registrer den rammene som pc2600..

mit spm er vel så.. hvad kan jeg regne med af alt det her??? viser everest korrekt eller ikke,,, hvorfor/hvorfor ikke?? er der et program der mere nøjagtigt kan vise min ram hastighed?? er der noget jeg skal indstille anderledes??

jeg har prøvet at stille cas# latency til auto. så kører den 2.5.. jeg har prøvet at stille dram voltage til high... hvis jeg stiller dram frequency på auto registrer bios 333mhz ram.. ingen af indstillingerne har dog gjort nogen forskel i forhold til everest..
HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLPPPPPPP
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 02:06 #1
hvis jeg kører hukommelses benchmark i den nyste everest siger den det er pc2100 ram med 3-2-2-6
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2005 - 02:52 #2
Pyh ha...  det ser underligt ud.    :)
Har lige prøvet at køre præcis samme versioner af Everest, et af gangen, og de viser nøjagtig ens oplysninger om mine RAM - Kingston i et MSI bundkort.

Dit bundkort kan køre med frekvens enten 133 MHz eller 200 MHz - ser ud til du kører med 133 (eller er det også forkert??) - og her kommer ver. 2.20 nærmest med "virkelig hastighed 131 MHz" (ser ud til dit bundkort ikke helt lever op til specifikationerne med kun 131. Omvendt vises hos mig 134 MHz).

Har du prøvet at starte ver. 1.51 op igen for at se om det nu får oplysningerne indlæst korrekt?
Oplys venligst hvilken bundkort frekvens og CPU hastighed du reelt kører med? Kører du reelt med 133 MHz og har DDR400 RAM i maskinen?
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2005 - 03:08 #3
Sorry, du har jo oplyst: "2*512 mb pc3200 400mhz" og "dram frequency 200 mhz (ddr400) flexibility option enabled"
Passer det med din systembus, eller er den 133 MHz? Og i så fald er din CPU/DRAM Frequency Ratio sat til 2:3 - forholdet 133:200.

Ingen af Everest versionerne synes jo at vise, at du har fuld speed på dine DDR400.
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 06:24 #4
jeg har en prescott 3.0 800 mhz fsb, og det understøtter mb. det er sjovt at everest viser 2 forskellige ting.. og bios noget helt tredie. er der ikke andre programmer jeg kan kryds checke med??
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 06:25 #5
der står i everst at reel system bus er 787 mhz og processor speed er 2953 mhz. det passer jo meget godt
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 13:27 #6
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 13:34 #7
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 16:43 #8
pc surgeon.. viser ikke memory speed
belarc advisor.. viser ikke memory speed
hardinfo 2005.. memory speed not detected
sissoft sandra lite...  2*131 mhz (262mhz)

hvis jeg så går ud fra at det er min memory hastighed.. HVAD SKER DER... de skulle køre 400mhz???????????????????????????????
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 16:54 #9
sjovt nok registreres de som pc 3200 400mhz det er bare ikke den hastighed de kører
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2005 - 21:01 #10
Nej, reelt skal de køre 200 MHz, det samme som frekvensen på dit bundkort. RAM og bundkort kører synkront forhold 1:1 - har du i BIOS ændret noget der.

DDR = DoubleDataRam betyder at der overføres data ved både stigende og faldende clockslag. Derfor virker de sm om det var dobbelt bushastighed. Bemærk at Sandra også skriver 2'131 (262). Det burde være 2'200 (400).

Du kan prøve i BIOS at loade default settings, eller nulstile BIOS ved at tage bateriet ud i nogle minutter for at se om det så falder på plads.
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 21:06 #11
jeg synes at jeg har prøvet alle bios indstillinger.. det er faktisk under en uge siden at jeg brugte min cmos reset jumper
Avatar billede hexya Nybegynder
28. august 2005 - 22:05 #12
Har du virkelig prøvet alle de prgs - jeg er imponeret. Beklager meget jeg fik lokket dig ud i så meget formålsløst. Næste gang nøjes jeg ikke med at skrive "måske", men gør udtrykkelig opmærksom på, at jeg ikke kender dem selv.
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 22:07 #13
hexya > det skal du ikke være ked af, det var jo bla. det jeg efterspurgte så jeg er kun glad for hjælpen he he
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 22:09 #14
begynder at overveje om det er mobo den er gal med.. jeg må prøve at se om nogen har en comp jeg kan smide mine ram i, og om andre evt har nogen 400 mhz jeg kan prøve i min, så må jeg se
Avatar billede halifax Nybegynder
28. august 2005 - 22:44 #15
Tror ikke på både Sandra og Everest tager fejl. Kan du teste med en anden RAM blok (låne en), samt dine egne en af gangen. Kan de være defekt eller være noget andet end du tror ... what ever
Avatar billede donby Nybegynder
28. august 2005 - 23:18 #16
jeg hælder mest til det er mit motherboard den er gal med, da mit gfx kort osse opfører sig dybt mystisk og kun vil køre med nogen drivere, mens det med andre går helt ned hvis jeg prøver at køre aquamark.. jeg vil prøve rammene en ad gangen, prøve dem i en anden comp, prøve andre 400 mhz ram i min egen comp, det burde da give lidt mere indsigt om det er ram eller mobo den er gal med... asrock = billig lort
Avatar billede donby Nybegynder
31. august 2005 - 15:20 #17
nå det lader ikke til problemet bliver løst.. ligger i begge et svar, så får i lidt point for jeres ulejlighed. tak for forsøget til jer begge
Avatar billede halifax Nybegynder
01. september 2005 - 00:49 #18
Tror desværre du har ret i den er gal med mobo. Som om det er ustabil i sin frekvens, som kan forvirre både Everest og Sandra til at vise de mærkværdige værdier.
Avatar billede donby Nybegynder
01. september 2005 - 01:57 #19
hovsa du skulle have haft 50.... hvad skete der
Avatar billede mrrius Nybegynder
01. september 2005 - 10:22 #20
er dine ram parret? du kører vel dual ram ( rammene skal i samme rfarve ram sokel)
aner ikke om det er det , men prøver alligevel
Avatar billede halifax Nybegynder
01. september 2005 - 12:44 #21
donby, skriv lige hvordan du ville have pointene fordelt ud.
Så opretter jeg et sørgsmål med pointene til de andre.    :)
Avatar billede donby Nybegynder
01. september 2005 - 13:22 #22
jeg var nået frem til at dig og hexxya hver skulle have 50 point for indsatsen, så ville jeg beholde 100 point da problemet ikke blev løst.. er det fair nok??
Avatar billede halifax Nybegynder
02. september 2005 - 00:48 #23
Point til hexya og donby  -  se her

http://www.eksperten.dk/spm/644877