Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. september 2005 - 19:41 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Skal der være fald på gulvet i et badeværelse.

Hej

Simpelt spørgsmål, begrund dit svar med links.

Skal eller skal der ikke være flad på gulvet i et badeværelse?

Forstå det således, i bruseren falder gulvet mod afløbet skal resten af badeværelses gulvet også gøre dette?

J;-)
Avatar billede jokkejensen Novice
14. september 2005 - 19:44 #1
Jokke Jensen siger:
gider du lige høre anders, om gulvet i et badeværelse skal falde mod risten. eller er det kun i bruse kabinen man gør det
Trine siger:
der skal være fald til de rister der er..
Trine siger:
det er mest normalt

Det skal der...
Avatar billede huset Praktikant
14. september 2005 - 19:48 #2
Kommer an på om der er afløb udenfor badet. Er der ikke så er det ikke nødvendigt!

Er selv ved at totalt renovere hus
Avatar billede lonepeter Novice
14. september 2005 - 19:48 #3
Kig i bygningsreglementet,

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19986002705-REGL

4.6 Vådrum

4.6.1 Baderum, wc-rum med gulvafløb og andre vådrum skal opfylde følgende krav:

a. Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.

b. Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte.

c. I rum med gulvafløb skal gulvet i den vandbe lastede del af rummet have fald mod afløbet.

d. I den vandbelastede del af rummet må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.

e. Vægge og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende skal være vandtætte i den vandbelastede del af rummet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. september 2005 - 20:00 #4
OK Så tyg lige lidt videre på denne her.

I et kvadratisk badeværelse er der følgende:
Lige over for døren et toilet, til venstre for toilettet er der en bruser (i hjørnet), på væggen til venstre for døren er der en håndvask. Bag døren er der en vaskesøjle (vaskemaskine+tørretumbler)

Der er kun et gulvafløb, dette er i bruseren.
Der er et væg afløb til vaskemaskinen.
Tørretumbleren er kondens.

Gulvet i bruseren falder mod afløbet.
Gulvet i det resteredne badeværelse er plan.

Hvor meget af rummet er vandbelastet?????
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. september 2005 - 20:01 #5
døren er hængslet i højre side......  ;-)
Avatar billede kenp Novice
14. september 2005 - 20:31 #6
hvis der ikke er nogen fysik adskillese i gulvet mellem bruger og resten så skal du beregne ca 1½ meter ud fra bruseren som en del af brusenichen.
Avatar billede kenp Novice
14. september 2005 - 20:36 #7
også kan du lige læse her hvad er vådzonen ;) http://www.teknologisk.dk/byggeri/4962,2
Avatar billede james_t_dk Juniormester
14. september 2005 - 20:40 #8
kenp: er 5 mm en fysiskadskillelse (og bruseforhæng)
Avatar billede kenp Novice
14. september 2005 - 20:41 #9
Niks det er ikke nok men en kant på f.eks. 2 cm i niveau forskel er nok.
Avatar billede kenp Novice
14. september 2005 - 20:43 #10
Men kommer lidt an på hvordan du indretter det jo helt præcist med størrelse m.v. Men jo det må godt være vandret hvor der ikke er vådzone.. (omkring håndvask og badekar/bruser er vådzone så der skal være lidt fald på) men man skal faktisk op på en pæn størrelse rum før man kan slippe for det..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. september 2005 - 07:08 #11
Kan det også komme an på om det foreksempel er på 1.sal i en ejendom? Det drejer sig nemlig om en andelsbolig jeg har købt, men jeg undre mig over at faldet på gulvet kun er i selve bruseren!!!!
Avatar billede huset Praktikant
15. september 2005 - 08:04 #12
Jeg troede også det kun skulle være med gummihud 50 cm udfra bruserummet.

Dog viste det sig at mit forsikringsselvskab havde regler der sagde overalt!
Mit råd er, snak med dem inden du afslutter nogen form for gulv. Det er mega vigtigt i forsikringsøjemed
Avatar billede kenp Novice
15. september 2005 - 08:28 #13
ja reglerne dækker ligemeget om det er stue eller 1 sal. (at de nogle gange er tosset er så noget andet)

Men hvis det kun er selve bruseren og ikke nogen adskillese (andet end badeforhæng) så tror jeg ikke at det er ok (jeg skriver tror) for man kan jo blive i tvivl, men har du haft en fagmand til at kigge på det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. september 2005 - 09:37 #14
huset>> Det er en nybygget andelsbolig som jeg flyttede ind i for 2 måneder siden.

Kenp>> Jeg har overvejet at kontakte en byggesagkyndig, men de er ret dyre. Heldigvis har vi da 12 lejligheder med samme "fejl"
Avatar billede kenp Novice
15. september 2005 - 09:55 #15
og der er slet ikke hældning uden for bruseniche? eller noget andet afskærmning.. det må sku være en fejl.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. september 2005 - 10:52 #16
Ingen hældning, ingen afskærmning og sådan er det i alle 12 lejligheder.

Gulvet i stuen bølger op og ned......

Tror der er nogle håndværkere der har haft meget meget travlt.
Avatar billede kenp Novice
15. september 2005 - 11:01 #17
pisse surt show... men sådan er det desværre nok mange steder i dag.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. september 2005 - 11:27 #18
Vi har boet der i 2 måneder nu!

Maleren er ikke færdig endnu, der mangler stadig finish.
Der er et tykt lag mure støv i teknikrummet.
Tømmeren skal skifte vores defekte fordør, en ridset rude, et ridset pynte panel (udvendigt).
Altanens beton dæk er fuld af små støbe fejl og det er ikke afklaret hvem der skal løse det problem.
Lofterne (gips) er fulde ridser og dårlige fugning.
Og så er der en eller anden der har kørt opgangens postkasser ned, så de nu er skæve og svære at åbne!

Da vi flyttede ind havde vi 81 fejl og mangler. Der er faktisk ikke sket noget på 2 måneder.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
12. oktober 2005 - 15:28 #19
Der skal kun være hældning i selve vådzonen (bruse nichen) resten af rummet anbefales det med en hældning, men der er ikke krav om dette!
Avatar billede huset Praktikant
13. oktober 2005 - 09:11 #20
Kommentar: huset