Avatar billede Jman Praktikant
15. oktober 2005 - 08:36 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

justerbar højde (igen-igen)

ja, jeg ved sgu ikke lige hvorfor det ikke virker, så here we go:

css:
html,body{height:100%;margin:0px;padding:0px;background:#EFEFEF;}
body{text-align:center;}
#baggrund{position:relative;width:771px;z-index:0;height:100%;}
#main{height:auto:width:771px;}
#footer{height:21px;width:771px;background-image: url('../images/Bottom_BG.gif');position:relative;bottom:21px;}

html:
....
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
....
<div id=baggrund>

<div id=main>
<table width=100%>
...
bla bla bla
....
</table>

</div>

<div id=footer>
<table width=100%>
....
bla bla bla
...
</table>
</div>

Meningen var så at main skulle udfylde resterende højde, foruden 21 px i bunden. Men tabellen slutter, når der ikke er mere indhold
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. oktober 2005 - 08:43 #1
table på 100% fylder 100% af indholdet der er puttet i derfor ;-)
Avatar billede Jman Praktikant
15. oktober 2005 - 08:48 #2
Det virker på et andet site  :/
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. oktober 2005 - 08:50 #3
<table width=100% height=100%> ? virker det ?
Avatar billede Jman Praktikant
15. oktober 2005 - 08:51 #4
man må ikke bruge height med mindre det er i en style - men jeg vil løse det med css
Avatar billede Jman Praktikant
15. oktober 2005 - 08:59 #5
Har løst det ved at smide en baggrund ind
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. oktober 2005 - 09:00 #6
Avatar billede goose Nybegynder
15. oktober 2005 - 09:51 #7
Ved godt der nu kommer en masse argumenter omkring det korrekte doc type osv. men prøv og fjern:

"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"

/Goose
Avatar billede Jman Praktikant
15. oktober 2005 - 10:36 #8
ej ... det tror jeg ikk'  c",)
Men som sagt - jeg har løst det ved at lægge et img ind i baggrunden
Avatar billede horsmark Nybegynder
15. oktober 2005 - 10:38 #9
yes og det der tæller er jo at det spiller som du ønsker der skal :-)
Avatar billede olebole Juniormester
15. oktober 2005 - 16:51 #10
<ole>

- med al respekt: Du har ikke løst problemet ved at sætte en baggrund på tabellen  :)
Det _kan_ ikke have været problemet ... det må være en anden fejl, som du ikke har opdaget.

goose >> holder du ikke snart op med at komme med det ekstremt dårlige råd at slette DTD'en? Alle væsentlige resourcer siger præcis det modsatte - og du har aldrig hørt/set en kompetent koder, foreslå at gøre det.

1. Et HTML-dokument _skal_ - ifølge standarden og al sund logik - begynde med en DTD.
2. IE6 understøtter ikke de væsentligste dele af CSS uden en fuld DTD.

I de tilfælde, hvor det faktisk ser ud, somom det løser et problem for en spørger at fjerne DTD'en, er det spørgerens øvrige kode, der indeholder fejl.
At fjerne DTD'en i et sådan tilfælde, svarer blot til at trampe på termometeret ... patienten er stadig dødsyg  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede goose Nybegynder
15. oktober 2005 - 17:09 #11
olebole>> nu mener jeg ikke at have givet dette "råd" ret mange gange så jeg forstår ikke helt hvorfor du flejner sådan ud over det?

Ind imellem må man gå på kompromis, så længe tingene validerer kan det vel ikke være helt galt eller der tager jeg måske også fejl?

Gider ud i det mindste at fortælle mig hvilke væsentlige dele af CSS der ikke fungerer uden en fuld DTD, blot et par af de væsentligste?

Hvis du gider svare mig på dette spørgsmål, så skal jeg love dig ikke at komme med "råd" i denne kategori fremover.

/Goose
Avatar billede olebole Juniormester
15. oktober 2005 - 18:40 #12
goose >> roenving, jeg og flere andre skriver om dette mindst én gang om dagen, så jeg troede faktisk ikke, der var flere faste brugere, der ikke havde læst det  :)

Det er primært hele box-modellen, IE6 fejler i. Prøv f.eks. dette dokument i FF og IE:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
div {
    width: 200px;
    height: 200px;
    background: yellow
}
.withBorder {
    border: 50px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div>&nbsp;</div>
<div class="withBorder">&nbsp;</div>

</body>
</html>

Som du kan se, vises dokumentet i overensstemmelse med CSS. Prøv så med en DTD uden definitions-URL'en ... altså bare:
  <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
- og prøv det også helt uden DTD ... stadig i begge browsere.

Blot en HTML-kommentar er nok til at tvinge IE i quirks-mode:

<!-- IE stinker -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
... osv ... osv ...

Lidt dokumentation:
    http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp
- kik under: The !DOCTYPE "Switch".

Et dokument uden DTD vil aldrig kunne validere, da den er en absolut nødvendighed for browserne. Uden den har de nemlig ingen anelse om hvilken markup-version, du har skrevet dokumentet i ... og dermed er visningen ganske tilfældig. Et dokument uden DTD er _ikke_ et HTML-dokument.

Derfor er et af de dårligste råd, der kan gives, at udelade DTD'en.
En anden bruger foreslog det samme for et par dage siden - og jeg troede faktisk, det var dig. Det var det godt nok ikke, men det får mig ikke til at mene, det var en overreaktion (eller 'flejneri') fra min side.
Et råd, der er så langt ude i hampen, _skal_ resultere i en kraftig reaktion - og i det lys, finder jeg stadig min reaktion yderst afdæmpet  :)
Avatar billede goose Nybegynder
17. oktober 2005 - 13:58 #13
Tak for svaret - tilbage sidder jeg så blot og undre mig lidt hvor seriøst man skal tage dokumentationen fra Microsoft når de ikke selv har en doc type på ....

/Goose
Avatar billede olebole Juniormester
17. oktober 2005 - 20:10 #14
W3C bruger mange steder XHTML - og gør det komplet forkert, så alle deres dokumenter parses som dårlig HTML i stedet. Derfor bør man skam alligevel tage deres rekommendationer alvorligt  ;o)