Avatar billede afj Nybegynder
20. april 2001 - 11:32 Der er 3 kommentarer

digitalstyret tonekontrol

Hejsa! Jeg er HTX-elev og på nuværende tidspunkt i gang med et eksamensprojekt i el-teknik. Men jeg har et problem. Jeg skal digitalstyre en tonekontrol (BP, LP, HP) via et digitalt potentiometer, og jeg ved ikke helt hvordan det skal gøres. Jeg benytter et 100k dual potentiometer (DS1267, se evt. www.dalsemi.com/datasheets/pdfs/1267.pdf), der skal styres via parallelporten. Jeg kan ikke finde ud af hvordan potentiometeret skal tilsluttes filtrene, og hvordan potentiometeret videre skal tilsluttes kredsen. Potentiometeret har et wiper-ben - er det herpå signalet fra et af filtrene skal sendes? og hvordan indstiller man signalet via computeren og sender videre i kredsen? Jeg er ret lost, og er nybegynder inden for digital el-teknik. Jeg har virkelig brug for et godt svar.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
25. april 2001 - 12:41 #1
Jeg kan ikke forstå hvad det overhovedet er...! ellers skulle jeg da gerne hjælpe, men hvis du ikke ngang har fået et indlæg endnu er der vist ikke meget håb for at der er mange som ved hvad du snakker om.

hvad med dine lærer, så vidt jeg husker skal en lærer på HTX fungere som konsulent i projektarbejde og han skal hjælpe dig hvidere hvis du sidder fast. Altså skal du spørge ham og få ham til at forklare dig om sagen. Jeg ved ikke noget om det, men jeg ved at hvis du skal lære det og du går i skole for at lære det - så er det dumt at spørge på eksperten. Kan du følge min point? :-)

</MD>
Avatar billede twinb Novice
25. april 2001 - 20:04 #2
Næ, det kan jeg faktisk ikke. Min lærer kan ikke hjælpe mig. Derfor spø\'r jeg!
Avatar billede twinb Novice
19. april 2016 - 12:21 #3
Lukning af gammelt spørgsmål.