Avatar billede tiger_dk Mester
15. november 2005 - 20:36 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Godt grafikkort !

Hej Eksperter !

Jeg står og gerne vil have et bedre grafikkort i min maskine, jeg ved godt jeg havde skrevet et indlæg om at lave min pc til en spillemaskine ! Det var lige hårdt nok at tage i betrækning, jeg tor bare det bliver nogle få resavedele jeg sætte i min pc i stedet, som overskriften siger godt grafikkort, så vil jeg gerne have et lidt bedre end det jeg har nu.

Det er et Geforce FX 5600XT 256 MB AGP 8x og det andet jeg gerne vil have, vil jeg også gerne have med 256MB jeg har været lidt ude at kigge, men det er sku lidt svært, for der er sku en del at vælge imellen, og så er det lidt hvorfor nogen ! Det skulle gerne være til en fornuftig pris, som er til at betale !

Gerne et Nvidia Geforce igen !! (dem er godt tilfreds med)

Og foresten, bundkortet jeg er et AS Rock K7S8X Socket  A !, hvis det skulle have nogen betydning !

Mvh
tiger_dk
Avatar billede huset Praktikant
15. november 2005 - 20:55 #1
Valget af nyt grafikkort afhænger ofte om du skal spille eller ej, eller på anden måde benytte det til grafisk tunge ting. Grafikkortet er klart det som har mest betydning for hastigheden i computerspillene. En PC med bare få år på bagen vil ofte have et grafikkort som vil hænge en del, og have problemer med at afvikle de nye programmer og spil som kommer på gaden i dag. Har man programmer og spil der døjer med at køre ordentligt eller hakker irriterende meget, kan det ofte kunne forbedres væsentligt med et nyt grafikkort. Dog skal PC og grafikkort altid passe sammen
Nyt grafikkort kan også være med til at give en et klart bedre og mere skarpt billede med langt bedre effekter, og farver på de billeder som skal vises. Ydermere har de nye kort muligheden for tv-udgang og dermed mulighed for at få billedet ført til sit TV. Flere har også mulighed for at tilslutte flere skærme til sin computer.

Som de fleste nok ved er et grafikkort det væsenligeste i en PC. Har man ikke et grafikkort i sin PC vil man få lidt svært ved at få flyttet sine informationer op til sin monitor. Grafikkortet tager sig af den data som bl.a. skal vises på sin skærm så uden dette har man et problem.

Når PCén afvikler 3D-spil er det sole klart også grafikkortet der tager sig af dette. Grafikkortet tager sig af de beregninger og funktioner, som gør det muligt at afvikle avanceret spil, og få vist grafikken på sin skærm. Med denne artikel kan jeg IKKE fortælle dig hvilket kort DU skal tage, da det helt kommer an på hvad det skal passe til m.m. Men jeg vil prøve at belyse lidt af de væsentlige ting som der er.

Ting som er vigtige at holde øje med!
Alm. brug af en PC kræver ikke det store af et grafikkort – og derfor ville det være dumt at poste en mindre formue efter det. Men når vi snakker om krævende spil, og grafiske tunge ting, vil jeg klart anbefale kraftige og mere kostbare grafikkort. Vigtigt er det at kortet bearbejder ting som DirectX, OpenGL og så endelig shaders. Disse ting plus flere andre ting er kernen i at få et grafisk stærk grafikkort.
Når man rundt på nettet eller i blade læser informationer omkring et grafikkort, vil man uden tvivl støde på noget der hedder f. eks 4X, 8X AGP. AGP står for Accelerated Graphics Port; og er en angivelse af hvor hurtigt data overføres på grafikkortet. 4X er nok minimumstandarden for grafikkort i dag. AGP 8X er klart standarden i nyere bundkort, og grafikkort i dag. Dog skal det nævnes at forskellen på 4X og 8X ikke er mærkbar da begge bruger den samme volt. Det er kun ved meget høje opløsninger og detaljegrad, at det gør en lille forskel.

Hastighedsmæssigt, har det ikke meget at sige hvor mange RAM man har på grafikkortet. RAMéne bruger man til at lagre f.eks. billeder. De ekstra RAM spiller klart ind hvis man spiller sine spil i meget høje opløsninger. Man kan fint spille de mest krævende spil i dag uden mange RAM på kortet. Men igen har man mange RAM på grafikkortet, desto flere detaljer kan du få med.

En forbedring i dit tilfælde ville jeg sige ligger på omkring 1.000-1500 kr

For 1000-1500 kr kommer kort som

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=146387

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117741

Skulle jeg vælge blev det 6800

Spørgs løs hvis der er noget du vil have uddybet.
Avatar billede huset Praktikant
15. november 2005 - 20:55 #2
Det lange indlæg er fra en tidligere artikel jeg skrev til eksperten
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. november 2005 - 21:13 #3
ville personligt helt klart vælge 6600 gt'eren
her er en ret god test af forskellige kort (der i blandt 6600gt og 6800LE)
Avatar billede tiger_dk Mester
15. november 2005 - 21:28 #4
Tak for svarene, 6800, har jeg faktisk også kigget lidt på, nu kan jeg set det kun er med 128 MB, og det jeg har er på 256 MB ! Hvor meget har det endlig at sige om det er 128 MB og 256 Mb eller nu som nu er kommet på markedet 512 Mb ram der er på kortebe  ?

jeg spiller nemlig nogle spil der kræver en del af grafikkortet, f.eks det nye GUN eller Age Of Empire III osv.

Hvis det blev, så er det nok 6800'eren !
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. november 2005 - 21:39 #5
det er op til dig at vælge hvilket kort du køber, men lad dig nu ikke narre af at 6800'eren er en nyere model og derfor bedre, for sådan er det nemlig ikke helt !
forresten, for en god ordens skyld, findes 6600 GT også i 256 mb udgave: http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=15&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal100=103484&Direction97=2&Sorted97=268435456&Equal31282=&Submit.x=31&Submit.y=7&Direction102=2&Sorted102=&Direction743=2&Sorted743=&Direction937=2&Sorted937=&Direction27034=2&Sorted27034=&Direction671=2&Sorted671=&Equal31283=&True1912=&Trueval1912=28196&True28869=&Trueval28869=117616&True1914=&Trueval1914=28199&True26090=&Trueval26090=98064&True1910=&Trueval1910=28191

- som huset udmærket skriver gør flere ram bare at du kan få et skarpere og mere deltaljeret billede og spille i en højere opløsning, men får ikke decideret dit spil til at køre hurtigere !

og skal lige høre dig, har du tænkt på fremtidens PCI-Express ? Hvis du skal til at samle en pc er det helt klart værd at tænke over, men hvis du har et "ældre" motherboard som kun understøtter x8 AGP så kan PCI-Epress jo ikke komme på tale ;D
Avatar billede tiger_dk Mester
15. november 2005 - 22:07 #6
som jeg skrev i indlæget som var motherboard'et et AS Rock K7S8X Socket A ! jeg vil sku gerne have et med flere ram, som huset selv skriver som givere karpere og mere deltaljeret billede og spille i en højere opløsning ! Det vil så ikke hakke i extreme ting, f.eks hvis der er en explosion i et spil, så man ser det herle uden det hakker ?

det var mening, jeg ville opgradere min pc, men der kommer bare andre små ting i den i stedet !
Avatar billede tiger_dk Mester
15. november 2005 - 22:11 #7
såndan et her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=146389 vil det godt kunne køre med sådan et motherboard jeg har ?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
15. november 2005 - 22:22 #8
jah nu er du jo sprunget et pris niveau op men jo dit motherboard understøtter AGP og det samme gør dit grafikkort du linker til !
ang dit spørgsmål så ja, du vil som sagt få et mere detaljeret billede med plads til flere detaljer som fx bedre "røg" i counter strike hvis man ellers kan sige det sådan ;D
og fx hvis du nu spiller half life 2 er der fx computerskærme med skrift på og papier osv som du ikke kan se med et "normalt" grafikkort, men som du skal have et mere kraftfuldt kort til!
Avatar billede tiger_dk Mester
15. november 2005 - 22:46 #9
Så er kortet bestilt og det blev et

NVidia GeForce 6800 GT / AGP 8x / 2048 x 1536 / 256 MB GDDR3 SDRAM / VGA / DVI / S-Video

Forsat god dag (-:
Avatar billede huset Praktikant
16. november 2005 - 08:22 #10
Godt valg!

egr_sli
6800 nakker da 6600 med en bedre core og frekvens
Avatar billede egr_sli Nybegynder
19. november 2005 - 22:12 #11
har jeg sagt andet ?
jeg mente at 6800 ikke er meget bedre end 6600 GT
Avatar billede tiger_dk Mester
19. november 2005 - 23:10 #12
bla bla bla !! også ikke mere snak om det !!
Avatar billede tiger_dk Mester
21. november 2005 - 17:23 #13
lige en ting, nu har fået grafikkortet, men der er så lige en ting jeg har overset, minimum for strømforsygningen er på 300W  og min er en 220 V , hvordan kringler vi lige det ?

kortet er sådan et her
NVidia GeForce 6800 GT / AGP 8x / 2048 x 1536 / 256 MB GDDR3 SDRAM / VGA / DVI / S-Video
Avatar billede tiger_dk Mester
21. november 2005 - 17:37 #14
One haddisk drive power dongle, hvad betyder det ?
Avatar billede tiger_dk Mester
21. november 2005 - 17:53 #15
det er lidt forvirrende det her, min strømforsygning er en 220 V og 60 Hz, men der stor som minimum for det 300 W !! Det er også godtnok, men

220 Volt som min er på, også 300 W

V og W er jo ikke helt det samme, det er volt og watt !! men kan strømforsygningen trække det, lidt mere oplysninger:

POWER SUPPLY

Made in Korea
-------------------------------------------------------------
Model: ISP 250                                            |
-------------------------------------------------------------
AC Input (EING)              | Output  receptale
200 - 240 V ~ 3A              | 240 V ~ 0,5 A
50/60 HZ                      | Max 50/60 Hz
-------------------------------------------------------------
DC Out (AUSG)
+12 V              9.0 A Max              -12 V    0.3 A MAX
+ 5 V              22.0 A Max              - 5 V    0.3 A MAX
+ 3.3 V            19.0 A Max              + 5.0 VS  0.72 A MAX

TOTAL POWER on + 3.3 V & + 5 V IS  130 W  MAX
Avatar billede mads-3 Nybegynder
25. november 2005 - 20:41 #16
512mb er ikke særlig godt endnu.. det var en nano smule bedre på få steder end et 256mb tror det var et 6800 ultra (et niiice kort) men til gengæld var 512mb korttet også dårligere på ret mange områder, såå det kan ikke betale sig endnu. desuden hvis du kigger på MB og ikke andet så kræver spil 64 eller sådan noget...
jeg har selv fx et RADEON 9200SE med 128mb hvilket i grunden burde være nok til gengæld suger den bare til alt andet, den har fx 2,66gb/s båndbredde!!!
det er det samme som voodoo kortene maaan!
Avatar billede huset Praktikant
25. november 2005 - 20:54 #17
Kommentar: mads-3

LOL!!!

"så kræver spil 64"

Du ved godt spil som battlefield og F.E.A.R for at være optimalt kræver 2GB RAM!

Du vrøvler undskyld jeg siger det.
Radeon 9200SE er et MAX skod kort, og vil aldrig kunne afvikle spil som F:E.A.R

Har selv bl.a et 6800GT og her lagger F.E.A.R også.
Avatar billede simon_sk Nybegynder
01. juli 2007 - 18:39 #18
Har også ati radeon 9600se på min computer , og syns det er dårligt..
Ville et 640mb inno3D 8800GTS rykke sygt godt ?